Lemez

Előre a múltba

Nada Surf: The Stars Are Indifferent To Astronomy

Zene

Hosszú volt az út, melynek során a New Yorkból induló Nada Surf eljutott a Weezer-féle, gyógyegér főiskolás rocktól a Death Cab For Cutie-szerű intelligens (és szintén gyógyegér) felnőtt indie-ig.
Daniel Lorca, Ira Elliot és a Neil Tennant-orgánumú Matthew Caws az elmúlt évtized során egy senki által sem utált, de kevesek által imádott, többnyire pozitív megítélésű zenekart irányított fülbemászó slágerekkel, viszonylag kevés publicitással, viszont fokozatosan javuló lemezekkel, melyek közül a legutóbbi kettő (ha a tavalyelőtti, csak feldolgozásokat tartalmazó If I Had A Hi-Fit nem számítjuk) már a zenei szaklapok év végi listáira is felfért.


Az együttes legfrissebb munkája nem jut el ugyan a 2005-ös The Weight Is A Gift vagy a három évvel későbbi Lucky színvonalára, de a "kellemes hallgatnivaló" típusú megnyilvánulásokat most sem ússzák majd meg. Van egy kisebb zenei váltás, avagy inkább visszalépés: a trió tagjai nemrég rádöbbentek, hogy élőben sokkal karcosabban szólnak, mint a lemezeken, úgyhogy a koncertek torzítósabb, rockosabb hangulatát bevitték a stúdióba is. Nincs is semmi meglepő ebben, ha belegondolunk, hogy egy olyan kvázikonceptalbumról van szó, melynek fő témájául ezek a negyvenes éveik elején járó zenészek az ifjúság iránti nosztalgiát választották. Azért az 1996-os debüt, a High/Low hangulata nem tért vissza − mondjuk inkább úgy, hogy zeneileg ezúttal valahol a fent említett két véglet, a Weezer és a DCFC között sikerült nekik elhelyezkedni.

A cím kissé megtévesztő: ahogy a Dark Side Of The Moonnak, úgy a Stars...-nak sincs semmi köze a sci-fihez. A nyitó Clear Eye Clouded Mind egyből egy rockos dal, és ilyen még a Moon Is Calling (szintén nem űrtéma...) és a Looking Through is. A lendületes dalokkal szemben ott van a nem túl jól sikerült Waiting For Something, de ez sem igazi lassú - ezúttal nem kapunk olyan szívszaggató balladát, mint amilyen az előző albumon a Film Did Not Go 'Round volt. A Jules And Jim természetesen a Truffaut-filmre reflektál - és persze a múltra is. De a többtételes, beszédes című When I Was Young, a tiniálmodozást felvállaló Teenage Dreams, a fúvósokat is bevető Let The Fight Do The Fighting, valamint a meghiúsult álmokról szóló No Snow On The Mountain is mind a régmúltba réved - egyedül a záró The Future tekint előre, de az is félszegen, hiszen a lemez utolsó sora így hangzik: "I cannot believe the future's happening to me."

Barsuk, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.