Lemez

Előre a múltba

Nada Surf: The Stars Are Indifferent To Astronomy

Zene

Hosszú volt az út, melynek során a New Yorkból induló Nada Surf eljutott a Weezer-féle, gyógyegér főiskolás rocktól a Death Cab For Cutie-szerű intelligens (és szintén gyógyegér) felnőtt indie-ig.
Daniel Lorca, Ira Elliot és a Neil Tennant-orgánumú Matthew Caws az elmúlt évtized során egy senki által sem utált, de kevesek által imádott, többnyire pozitív megítélésű zenekart irányított fülbemászó slágerekkel, viszonylag kevés publicitással, viszont fokozatosan javuló lemezekkel, melyek közül a legutóbbi kettő (ha a tavalyelőtti, csak feldolgozásokat tartalmazó If I Had A Hi-Fit nem számítjuk) már a zenei szaklapok év végi listáira is felfért.


Az együttes legfrissebb munkája nem jut el ugyan a 2005-ös The Weight Is A Gift vagy a három évvel későbbi Lucky színvonalára, de a "kellemes hallgatnivaló" típusú megnyilvánulásokat most sem ússzák majd meg. Van egy kisebb zenei váltás, avagy inkább visszalépés: a trió tagjai nemrég rádöbbentek, hogy élőben sokkal karcosabban szólnak, mint a lemezeken, úgyhogy a koncertek torzítósabb, rockosabb hangulatát bevitték a stúdióba is. Nincs is semmi meglepő ebben, ha belegondolunk, hogy egy olyan kvázikonceptalbumról van szó, melynek fő témájául ezek a negyvenes éveik elején járó zenészek az ifjúság iránti nosztalgiát választották. Azért az 1996-os debüt, a High/Low hangulata nem tért vissza − mondjuk inkább úgy, hogy zeneileg ezúttal valahol a fent említett két véglet, a Weezer és a DCFC között sikerült nekik elhelyezkedni.

A cím kissé megtévesztő: ahogy a Dark Side Of The Moonnak, úgy a Stars...-nak sincs semmi köze a sci-fihez. A nyitó Clear Eye Clouded Mind egyből egy rockos dal, és ilyen még a Moon Is Calling (szintén nem űrtéma...) és a Looking Through is. A lendületes dalokkal szemben ott van a nem túl jól sikerült Waiting For Something, de ez sem igazi lassú - ezúttal nem kapunk olyan szívszaggató balladát, mint amilyen az előző albumon a Film Did Not Go 'Round volt. A Jules And Jim természetesen a Truffaut-filmre reflektál - és persze a múltra is. De a többtételes, beszédes című When I Was Young, a tiniálmodozást felvállaló Teenage Dreams, a fúvósokat is bevető Let The Fight Do The Fighting, valamint a meghiúsult álmokról szóló No Snow On The Mountain is mind a régmúltba réved - egyedül a záró The Future tekint előre, de az is félszegen, hiszen a lemez utolsó sora így hangzik: "I cannot believe the future's happening to me."

Barsuk, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.