lemez

Mozart: Figaro házassága

Zene

Alig múlt negyven, nyíltan meleg, van egy teknőctetoválása a jobb vállán és ő lesz a MET következő zeneigazgatója: Yannick Nézet-Séguin alighanem még csak ezután válik majd a magyar operarajongók közelebbi ismerősévé. Pedig operalemezei, elsősorban a nagy Mozart-operákból készült felvételei már ott vannak a piacon: az idén megjelent Figaro házassága immár negyedik a sorban, s akárcsak a megelőző három, úgy most ez a lemez is érzékletessé teheti számunkra a montreali születésű karmester művészi erényeit. A szép hangzás és az eleven színpadiasság iránt tanúsított komoly érzék mellett különösen az énekesek összeválogatása és motiválása terén bizonyítja izmos tehetségét Nézet-Séguin, aki a Figaróba (is) a jelenkor legnagyobb és/vagy legprofibb operaénekesei közül toborozta össze csapatát. A valószínűtlenül megbízható és mégis mindig izgalmas Luca Pisaroni Figarója körül több nagy nő válik hallás útján bámulhatóvá: Sonya Yoncheva Grófnéjának meleg-bús szopránja és Christiane Karg csábító Susanna-hangja szinte az etalonfelvételek aranykorát idézi. S a felvétel gazdagságát jelzi, hogy még Marcellina vénlányi-anyai komikaszerepében is egy Anne Sophie von Otter emeli a vígopera legmagasabb szférájába szólamát, különösen az előadásokból gyakorta el is hagyott negyedik felvonásbeli kis áriát, amely itt a női mindentudás valóságos foglalatává nemesül. Basilio énekmester és megélhetési kerítő szerepében pedig Nézet-Séguin Mozart-felvételeinek elmaradhatatlan közreműködője, Rolando Villazón bohóckodik, a vígtenori igényekhez tökéletesen hozzáigazítva néhány éve még fajsúlyosabb szólamokban hódító hangját. A produkció nem hibátlan, de minden pillanatában valódi előadást érzékeltet, s ha személy szerint unnánk is kicsit a remek, ám néha bizony Fischer-Dies­kau-kópiának ható Thomas Hampson Grófját, azért ennél jobb Figaro házassága-lemez nemigen készülhet el manapság.

Deutsche Grammophon, 2016, 3 CD

alá

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.