lemez

Mozart: Figaro házassága

Zene

Alig múlt negyven, nyíltan meleg, van egy teknőctetoválása a jobb vállán és ő lesz a MET következő zeneigazgatója: Yannick Nézet-Séguin alighanem még csak ezután válik majd a magyar operarajongók közelebbi ismerősévé. Pedig operalemezei, elsősorban a nagy Mozart-operákból készült felvételei már ott vannak a piacon: az idén megjelent Figaro házassága immár negyedik a sorban, s akárcsak a megelőző három, úgy most ez a lemez is érzékletessé teheti számunkra a montreali születésű karmester művészi erényeit. A szép hangzás és az eleven színpadiasság iránt tanúsított komoly érzék mellett különösen az énekesek összeválogatása és motiválása terén bizonyítja izmos tehetségét Nézet-Séguin, aki a Figaróba (is) a jelenkor legnagyobb és/vagy legprofibb operaénekesei közül toborozta össze csapatát. A valószínűtlenül megbízható és mégis mindig izgalmas Luca Pisaroni Figarója körül több nagy nő válik hallás útján bámulhatóvá: Sonya Yoncheva Grófnéjának meleg-bús szopránja és Christiane Karg csábító Susanna-hangja szinte az etalonfelvételek aranykorát idézi. S a felvétel gazdagságát jelzi, hogy még Marcellina vénlányi-anyai komikaszerepében is egy Anne Sophie von Otter emeli a vígopera legmagasabb szférájába szólamát, különösen az előadásokból gyakorta el is hagyott negyedik felvonásbeli kis áriát, amely itt a női mindentudás valóságos foglalatává nemesül. Basilio énekmester és megélhetési kerítő szerepében pedig Nézet-Séguin Mozart-felvételeinek elmaradhatatlan közreműködője, Rolando Villazón bohóckodik, a vígtenori igényekhez tökéletesen hozzáigazítva néhány éve még fajsúlyosabb szólamokban hódító hangját. A produkció nem hibátlan, de minden pillanatában valódi előadást érzékeltet, s ha személy szerint unnánk is kicsit a remek, ám néha bizony Fischer-Dies­kau-kópiának ható Thomas Hampson Grófját, azért ennél jobb Figaro házassága-lemez nemigen készülhet el manapság.

Deutsche Grammophon, 2016, 3 CD

alá

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.