lemez

Mozart: Figaro házassága

Zene

Alig múlt negyven, nyíltan meleg, van egy teknőctetoválása a jobb vállán és ő lesz a MET következő zeneigazgatója: Yannick Nézet-Séguin alighanem még csak ezután válik majd a magyar operarajongók közelebbi ismerősévé. Pedig operalemezei, elsősorban a nagy Mozart-operákból készült felvételei már ott vannak a piacon: az idén megjelent Figaro házassága immár negyedik a sorban, s akárcsak a megelőző három, úgy most ez a lemez is érzékletessé teheti számunkra a montreali születésű karmester művészi erényeit. A szép hangzás és az eleven színpadiasság iránt tanúsított komoly érzék mellett különösen az énekesek összeválogatása és motiválása terén bizonyítja izmos tehetségét Nézet-Séguin, aki a Figaróba (is) a jelenkor legnagyobb és/vagy legprofibb operaénekesei közül toborozta össze csapatát. A valószínűtlenül megbízható és mégis mindig izgalmas Luca Pisaroni Figarója körül több nagy nő válik hallás útján bámulhatóvá: Sonya Yoncheva Grófnéjának meleg-bús szopránja és Christiane Karg csábító Susanna-hangja szinte az etalonfelvételek aranykorát idézi. S a felvétel gazdagságát jelzi, hogy még Marcellina vénlányi-anyai komikaszerepében is egy Anne Sophie von Otter emeli a vígopera legmagasabb szférájába szólamát, különösen az előadásokból gyakorta el is hagyott negyedik felvonásbeli kis áriát, amely itt a női mindentudás valóságos foglalatává nemesül. Basilio énekmester és megélhetési kerítő szerepében pedig Nézet-Séguin Mozart-felvételeinek elmaradhatatlan közreműködője, Rolando Villazón bohóckodik, a vígtenori igényekhez tökéletesen hozzáigazítva néhány éve még fajsúlyosabb szólamokban hódító hangját. A produkció nem hibátlan, de minden pillanatában valódi előadást érzékeltet, s ha személy szerint unnánk is kicsit a remek, ám néha bizony Fischer-Dies­kau-kópiának ható Thomas Hampson Grófját, azért ennél jobb Figaro házassága-lemez nemigen készülhet el manapság.

Deutsche Grammophon, 2016, 3 CD

alá

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.