lemez

Mozart: Figaro házassága

Zene

Alig múlt negyven, nyíltan meleg, van egy teknőctetoválása a jobb vállán és ő lesz a MET következő zeneigazgatója: Yannick Nézet-Séguin alighanem még csak ezután válik majd a magyar operarajongók közelebbi ismerősévé. Pedig operalemezei, elsősorban a nagy Mozart-operákból készült felvételei már ott vannak a piacon: az idén megjelent Figaro házassága immár negyedik a sorban, s akárcsak a megelőző három, úgy most ez a lemez is érzékletessé teheti számunkra a montreali születésű karmester művészi erényeit. A szép hangzás és az eleven színpadiasság iránt tanúsított komoly érzék mellett különösen az énekesek összeválogatása és motiválása terén bizonyítja izmos tehetségét Nézet-Séguin, aki a Figaróba (is) a jelenkor legnagyobb és/vagy legprofibb operaénekesei közül toborozta össze csapatát. A valószínűtlenül megbízható és mégis mindig izgalmas Luca Pisaroni Figarója körül több nagy nő válik hallás útján bámulhatóvá: Sonya Yoncheva Grófnéjának meleg-bús szopránja és Christiane Karg csábító Susanna-hangja szinte az etalonfelvételek aranykorát idézi. S a felvétel gazdagságát jelzi, hogy még Marcellina vénlányi-anyai komikaszerepében is egy Anne Sophie von Otter emeli a vígopera legmagasabb szférájába szólamát, különösen az előadásokból gyakorta el is hagyott negyedik felvonásbeli kis áriát, amely itt a női mindentudás valóságos foglalatává nemesül. Basilio énekmester és megélhetési kerítő szerepében pedig Nézet-Séguin Mozart-felvételeinek elmaradhatatlan közreműködője, Rolando Villazón bohóckodik, a vígtenori igényekhez tökéletesen hozzáigazítva néhány éve még fajsúlyosabb szólamokban hódító hangját. A produkció nem hibátlan, de minden pillanatában valódi előadást érzékeltet, s ha személy szerint unnánk is kicsit a remek, ám néha bizony Fischer-Dies­kau-kópiának ható Thomas Hampson Grófját, azért ennél jobb Figaro házassága-lemez nemigen készülhet el manapság.

Deutsche Grammophon, 2016, 3 CD

alá

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.