Lemez

Nicholas Angelich: Prokofjev

  • - csk -
  • 2021. április 14.

Zene

A Bartóknál és Kodálynál egy évtizeddel fiatalabb, tragikus sorsú orosz zeneszerző a 20. század egyik legjelentősebb és legizgalmasabb zongoratermését alkotta meg.

Művei kegyetlenül nehezek, emiatt különösen érdemes figyelnünk minden fontos Prokofjev-lemezre, kivált, ha olyan művész készítette, akit mifelénk éppoly kevéssé tartanak számon, mint Prokofjev művészetét magát.

Az idén ötvenegy éves amerikai zongorista párját ritkítóan virtuóz és érzékeny muzsikus, kiemelkedő Bach-, Beethoven-, Brahms-, Liszt-, Rachmaninov-játékos. Most Prokofjev „háborús zongoraszonátáinak” hármasából a gigantikus Nyolcadikat, a Tovatűnő látomások ciklusát, valamint a Rómeó és Júlia című balett négy, zongorára átírt tételét szólaltatja meg.

Nagyszerű műsor: miközben sokoldalúan mutatja be a zeneszerzőt, arra is alkalmas, hogy az előadó személyiségére többféle irányból, többféle megvilágításban pillantsunk rá. A Nyolcadik szonáta nagyszabású, elvont zene, formájában nem könnyű eligazodni, a Tovatűnő látomások epigrammatikusak, a Rómeó és Júlia részletei ábrázoló szelleműek.

Angelich játékát fölényesen tökéletes technika, briliáns virtuozitás, színgazdagság, a karakterek sokféleségében való lubickolás jellemzi, leginkább azonban az a kivételes formátum, amely minden hang, minden gesztus jelentőségét felmutatja: a nagy zenéhez illő előadó vitathatatlan jelenléte. Muzsikálása láttató erejű, játékának dinamikája élettelien hullámzó, dallamformálása szabadon lélegző. Prokofjev Angelich felvételein még azokhoz is közel kerülhet, akik korábban nem szerették.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.