Norvég minta - Datarock: Datarock Datarock (lemez)

  • - minek -
  • 2005. szeptember 29.

Zene

Norvég mintás new wave diszkó - gyermeki örömmel előadva

A norvég (főként a minimalista elektronikai, downtempo, elektropop és a mutáns diszkó szekcióba tartozó) zenei színteret nagyjából a Röyksopp befutása után ismerte meg és el az emberiség audiofil fele - pedig ők csak az előőrsöt jelentették: azóta előadók és zenék tömkelege került felszínre, a derék óészaki germánok pedig már eddig is sztereotípiák és előítéletek garmadáját rombolták le. Itt van mindjárt a témánkul szolgáló Datarock duó: mindössze négy éve tűntek fel (a zenekari legenda szerint az ötlet akkor merült fel a leendő tagokban, amikor együtt áztak a fa alatt egy Bergen melletti szabadtéri fesztiválon); eddig csupán néhány EP-t publikáltak, most azonban elkészült első albumuk is - amely egyébként tartalmazza korábban maxin megjelent slágereiket is. A Datarock stratégiája módfelett egyszerű: zenéjükben elegyítenek és szintetizálnak mindent, ami valaha is megihlette őket: lo-fi popzene, garázsrock, diszkó, funk és minimalista elektronika szervesül a dalokban - merthogy a végeredmény remekül táncolható, s ami a legfontosabb, dúdolható szerzemények egész csokra. A két tag: a vokalista-gitáros-kütyükínzó Fredrik Saroea és a basszer-kütyükínzó-háttérvokálos Ketil Mosnes hihetetlenül feszes produkciót hozott létre, ami élőben is remekül működik - bizonyítja ezt számtalan frenetikusan sikeres fesztiválszereplésük. A ravaszul kígyózó basszusfutamokat feszes 4/4-es ritmusalap támogatja, ehhez jönnek még a sokszor a korai Talking Headset idéző gitártémák (néha még Fredrik hangja is a fiatal David Byrne-t idézi fel a hallgatóban). A lemez egy szép abszurd darabbal indul (Bulldozer), de hamarosan a morbid slágerek (I Used Dance To My Daddy vagy az álságosan nosztalgikus Computer Camp Love) következnek. És akkor még nem is szóltunk a kompilációkon és mixlemezeken gyakorta felbukkanó, abszolút sikerszámról: a Fa-Fa-Fa funkygitárra és aljasul megkomponált diszkóalapra épülő, tökéletes elektro-garázspop - ehelyütt kell felhívnunk a figyelmet a duó jórészt saját készítésű vizuális munkáira: a Fa-Fa-Fa (és a Computer Camp Love) katartikusan minimalista klipje megtekinthető a Datarock saját oldalán (www.datarock.no). A fülbemászóan dallamos és egyben rögvest a dj keze alá termett dalok közül nehéz is lenne kiemelni bármelyiket is - elvégre úgyszólván mind a helyén (azaz rendben) van. Az elektropunk Princesstől a génmanipulált new wave diszkó Sex Me Upig, a Boney M-et is megidéző, elképesztő gitárszólóval súlyosbított Night Flight To Uranustól az Ugly Primadonna vagy a Maybelline sötét romantikájáig teljes a spektrum, s végül egy csepp hiányérzet sem marad bennünk. A new wave-elektropop zenék aranykorát felelevenítő (s azt kreatívan tovább éltető, fejlesztő) kortárs zenekészítői irányzat egyik legszórakoztatóbb mérföldköve a két norvég imposztor lemeze - a nagyon erős első album ismeretében csak reménykedhetünk, hogy hamarosan színpadon is láthatjuk e maga módján karizmatikus duót.

 

VME/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.