rés a présen

Nyárra visszatér

Behumi Dóri énekes

  • rés a présen
  • 2013. január 19.

Zene

rés a présen: Egyetlen dzsesszénekesnő vagy a Budapest Bárban. Előny ez, vagy hátrány?

Behumi Dóri: Annak ellenére, hogy ilyen diplomám is van, soha nem aposztrofáltam magam dzsesszénekesnőnek. Tisztelem és sokat is énekeltem ezt a műfajt, de kicsit behatárolónak érzem. Biztos vannak az énekstílusomban dzsesszes jellemzők is, de igazán fontosnak egy dal ízléses és érzelmeket közvetítő megformálását tartom. Ha valahogy definiálni szeretném magamat, az inkább a zenész lenne, ami a hangszeres múltamból jön. A Budapest Bárban is a zenészekhez érzem magam legközelebb.

rap: Hogyan kerültél a csapatba?

BD: Régi vágyam volt bekerülni. Nagyon vonzott egyrészt a lehetőség, hogy ezeket a nagyszerű, magyar nyelvű dalokat énekelhessem, mindegyik egy kincs. Másrészt a cigányzenekarral való játék izgatott, addigra már bőven muzsikáltam klasszikus és dzsesszzenészekkel, és éreztem, hogy ez egy új, egy másik világ. Harmadrészt a zenekar maximalizmusa ragadott meg, hogy nem érik be átlagos zenei megoldásokkal, klisékkel, hanem nagyon komolyan veszik a dalok kidolgozását.

rap: Hogy tetszik a BB-rezidencia?

BD: A Budapest Bárként működő hely eredetileg New Orleans néven futott az éjszakában. Szerintem azzal a szándékkal hozhatták létre, hogy intim hangulatú, de drágább, igényesebb koncertekkel szolgálják ki a közönséget. Ehhez kialakítottak egy klasszikus mulatót, és beszereztek egy igen impozáns hangtechnikai apparátust. Életem egyik legjobb koncertjét élvezhettem benne abszolút kedvencem és idolom, John Scofield dzsesszgitáros első magyarországi fellépésekor. Felejthetetlen. Zenélni is majdnem olyan jó itt.

rap: Melyik a kedvenc műsorod a Budapest Bár történetéből?

BD: Nagyon szerettem a színházi előadásainkat, a katonás korszak nagyon emlékezetes marad. A Hoppát mint előadást még jobban szerettem, igaz, már egy másik helyszínen, de felüdülés volt belebújni egy szerepbe, és felszabadultan bohóckodni.

rap: Mikor és mikben láthatunk téged a Lovag utcában az ünnepek alatt?

BD: A Lovag utcában én már ebben a szezonban nem leszek látható, hacsak meglepetésszerűen fel nem bukkanok január elsején. Miután most várom az első kisbabámat, és már a 7. hónapban járok, a szilveszteri őrület valószínűleg engem otthon, a kanapémon talál, egy pohár gyerekpezsgővel. Viszont mindenkit csak biztatni tudok egy kiadós Budapest Bár-szilveszterre, mert ott tényleg minden megtalálható lesz, ami egy ilyen estéhez szükséges és elengedhetetlen! Parádés koncert, remek ételek, italok és tánc hajnalig.

rap: Mikor állsz újra színpadra?

BD: A 2013-as év első fele részemről babázással telik majd. Nyár elején már vissza-visszatérek reményeim szerint, és csatlakozom a többiekhez a meglévő műsorokban, illetve tavasszal várhatóan készül az új lemez, ebben is benne leszek természetesen.

rap: Van-e saját zenekarod most? Mivel foglalkozol a Budapest Báron kívül?

BD: A családi élet - úgymint a sajátom és a Budapest Bár -, azt hiszem, egy ideig most nem enged más elfoglaltságot. Innen is üzenem a zenekaromnak, a Dórika és a Rombolóknak, hogy még tartsanak ki egy kicsit.

rap: Kinek a bőrébe bújnál?

BD: Szívesen lennék Maria Callas.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.