rés a présen

Nyárra visszatér

Behumi Dóri énekes

  • rés a présen
  • 2013. január 19.

Zene

rés a présen: Egyetlen dzsesszénekesnő vagy a Budapest Bárban. Előny ez, vagy hátrány?

Behumi Dóri: Annak ellenére, hogy ilyen diplomám is van, soha nem aposztrofáltam magam dzsesszénekesnőnek. Tisztelem és sokat is énekeltem ezt a műfajt, de kicsit behatárolónak érzem. Biztos vannak az énekstílusomban dzsesszes jellemzők is, de igazán fontosnak egy dal ízléses és érzelmeket közvetítő megformálását tartom. Ha valahogy definiálni szeretném magamat, az inkább a zenész lenne, ami a hangszeres múltamból jön. A Budapest Bárban is a zenészekhez érzem magam legközelebb.

rap: Hogyan kerültél a csapatba?

BD: Régi vágyam volt bekerülni. Nagyon vonzott egyrészt a lehetőség, hogy ezeket a nagyszerű, magyar nyelvű dalokat énekelhessem, mindegyik egy kincs. Másrészt a cigányzenekarral való játék izgatott, addigra már bőven muzsikáltam klasszikus és dzsesszzenészekkel, és éreztem, hogy ez egy új, egy másik világ. Harmadrészt a zenekar maximalizmusa ragadott meg, hogy nem érik be átlagos zenei megoldásokkal, klisékkel, hanem nagyon komolyan veszik a dalok kidolgozását.

rap: Hogy tetszik a BB-rezidencia?

BD: A Budapest Bárként működő hely eredetileg New Orleans néven futott az éjszakában. Szerintem azzal a szándékkal hozhatták létre, hogy intim hangulatú, de drágább, igényesebb koncertekkel szolgálják ki a közönséget. Ehhez kialakítottak egy klasszikus mulatót, és beszereztek egy igen impozáns hangtechnikai apparátust. Életem egyik legjobb koncertjét élvezhettem benne abszolút kedvencem és idolom, John Scofield dzsesszgitáros első magyarországi fellépésekor. Felejthetetlen. Zenélni is majdnem olyan jó itt.

rap: Melyik a kedvenc műsorod a Budapest Bár történetéből?

BD: Nagyon szerettem a színházi előadásainkat, a katonás korszak nagyon emlékezetes marad. A Hoppát mint előadást még jobban szerettem, igaz, már egy másik helyszínen, de felüdülés volt belebújni egy szerepbe, és felszabadultan bohóckodni.

rap: Mikor és mikben láthatunk téged a Lovag utcában az ünnepek alatt?

BD: A Lovag utcában én már ebben a szezonban nem leszek látható, hacsak meglepetésszerűen fel nem bukkanok január elsején. Miután most várom az első kisbabámat, és már a 7. hónapban járok, a szilveszteri őrület valószínűleg engem otthon, a kanapémon talál, egy pohár gyerekpezsgővel. Viszont mindenkit csak biztatni tudok egy kiadós Budapest Bár-szilveszterre, mert ott tényleg minden megtalálható lesz, ami egy ilyen estéhez szükséges és elengedhetetlen! Parádés koncert, remek ételek, italok és tánc hajnalig.

rap: Mikor állsz újra színpadra?

BD: A 2013-as év első fele részemről babázással telik majd. Nyár elején már vissza-visszatérek reményeim szerint, és csatlakozom a többiekhez a meglévő műsorokban, illetve tavasszal várhatóan készül az új lemez, ebben is benne leszek természetesen.

rap: Van-e saját zenekarod most? Mivel foglalkozol a Budapest Báron kívül?

BD: A családi élet - úgymint a sajátom és a Budapest Bár -, azt hiszem, egy ideig most nem enged más elfoglaltságot. Innen is üzenem a zenekaromnak, a Dórika és a Rombolóknak, hogy még tartsanak ki egy kicsit.

rap: Kinek a bőrébe bújnál?

BD: Szívesen lennék Maria Callas.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?