mi a kotta?

Fűszer és csemege

  • mi a kotta
  • 2013. január 19.

Zene

"Stahlbaum egészségügyi főtanácsos gyermekeinek december huszonnegyedikén egész nap tilos volt bemenniük a nappali szobába és még inkább az abból nyíló szalonba. Frici és Marika a hátsó szoba sarkában kuporogtak, az alkonyi sötétség egyre mélyült körülöttük, s mivel elfelejtettek lámpát vinni nekik, inukba szállt a bátorságuk."

Frici titokban súgta meg húgának (aki éppen hétéves múlt), hogy a bezárt szobákból kora reggel óta különös zizegést, zörgést és halk koppanásokat hall, s a folyosón az imént sötét kis emberke - nem más, mint Drosselmeier keresztpapa - suhant végig nagy ládával a hóna alatt." Ezekkel a sorokkal indul E. T. A. Hoffmann Diótörő és Egérkirály című klasszikusa, amely Csajkovszkij révén idén csakúgy, mint tavaly meg tavalyelőtt, a karácsony tán legfontosabb, de bizonyosan legnépszerűbb repertoárdarabjának számít. Az Opera sorozatban játssza majd ezt az elnyűhetetlen balettjét, az Urániában karácsony második napján a moszkvai Bolsojból kínálják A diótörő konzerv, de egyszersmind autentikus előadását (december 26., hat óra, ill. 27., tizenegy óra), s ami a legfőbb: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar is elő fogja vezetni a Kolibri Színházzal közös, többéves produkcióját (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 22., 23. és 27., hat óra). A koncertek különleges jelentőségét az a reménykeltő információ adja, hogy a közzétett program szerint e koncerteket immár Kocsis Zoltán vezényli majd, betegsége után visszatérve zenekara élére.

Ha az év vége e slágerdarabé, úgy a 2013-as esztendő, azaz az ígérkező Verdi- és Wagner-bicentenárium évének első napjai a ritkábban megszólaltatott vagy pláne különleges alkotásoké. Ismertsége és elismertsége ellenére ilyen ritkábban megszólaltatott műnek tekinthetjük akár Haydn oratóriumát, Az évszakokat is, amely idén a Müpa újévi koncertjének programját alkotja majd, megszakítva ugyan ezzel A Teremtés gyönyörteljes sorozatát, ám alighanem hasonlóan lélekemelő produkciót életre híva, méghozzá a nagyszerű Helmuth Rilling vezénylete alatt (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra). Jóval ritkább csemege gyanánt vár majd reánk a MET első 2013-as HD-közvetítése, amely Hector Berlioz gigantikus nagyoperáját hozza el a Fesztivál Színház és az Uránia közönsége számára, többek között Deborah Voigt és Susan Graham főszereplésével (január 5., hat óra).

S immár az elvitathatatlan ínyencségeket felemlegetve: Olivier Messiaen négytételes zenekari meditációja, A mennybemenetel teszi majd ki a Concerto Budapest újévi koncertjének első felét, 1932- 33-ból (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 4., fél nyolc). Míg a Nemzeti Filharmonikusok januári hangversenyét egy ugyancsak szakrális tematikájú alkotás, Alexander von Zemlinsky 83. zsoltára fogja megnyitni, hogy utóbb aztán a csodás Isabelle Faust Alban Berg Hegedűversenyével csapjon a húrokba (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 8., fél nyolc). Másnap egy hasonlóan vonzó és hasonlóan kiváló vendéghegedűs, Janine Jansen játszik el egy "álcázott hegedűversenyt" a Fesztiválzenekar bérleti koncertjeinek első estéjén (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 9., háromnegyed nyolc). Leonard Bernstein 1954-es Szerenádja lesz ez a mű, amely öt tételében Platón Lakomáját muzsikálja el, ezzel javítva valamelyest a hatalmas Erósz mellőzöttségén, amelyet ekképp panaszolt fel a szimpózium egyik résztvevője: "Nem rettenetes-e [...], hogy a többi istennek himnuszokat és paiánokat faragtak a költők, Erósznak azonban, egy ilyen erős és hatalmas istennek, annyi költő közül egyetlenegy sem faragott dicsérő éneket?"

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.