mi a kotta?

Fűszer és csemege

  • mi a kotta
  • 2013. január 19.

Zene

"Stahlbaum egészségügyi főtanácsos gyermekeinek december huszonnegyedikén egész nap tilos volt bemenniük a nappali szobába és még inkább az abból nyíló szalonba. Frici és Marika a hátsó szoba sarkában kuporogtak, az alkonyi sötétség egyre mélyült körülöttük, s mivel elfelejtettek lámpát vinni nekik, inukba szállt a bátorságuk."

Frici titokban súgta meg húgának (aki éppen hétéves múlt), hogy a bezárt szobákból kora reggel óta különös zizegést, zörgést és halk koppanásokat hall, s a folyosón az imént sötét kis emberke - nem más, mint Drosselmeier keresztpapa - suhant végig nagy ládával a hóna alatt." Ezekkel a sorokkal indul E. T. A. Hoffmann Diótörő és Egérkirály című klasszikusa, amely Csajkovszkij révén idén csakúgy, mint tavaly meg tavalyelőtt, a karácsony tán legfontosabb, de bizonyosan legnépszerűbb repertoárdarabjának számít. Az Opera sorozatban játssza majd ezt az elnyűhetetlen balettjét, az Urániában karácsony második napján a moszkvai Bolsojból kínálják A diótörő konzerv, de egyszersmind autentikus előadását (december 26., hat óra, ill. 27., tizenegy óra), s ami a legfőbb: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar is elő fogja vezetni a Kolibri Színházzal közös, többéves produkcióját (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 22., 23. és 27., hat óra). A koncertek különleges jelentőségét az a reménykeltő információ adja, hogy a közzétett program szerint e koncerteket immár Kocsis Zoltán vezényli majd, betegsége után visszatérve zenekara élére.

Ha az év vége e slágerdarabé, úgy a 2013-as esztendő, azaz az ígérkező Verdi- és Wagner-bicentenárium évének első napjai a ritkábban megszólaltatott vagy pláne különleges alkotásoké. Ismertsége és elismertsége ellenére ilyen ritkábban megszólaltatott műnek tekinthetjük akár Haydn oratóriumát, Az évszakokat is, amely idén a Müpa újévi koncertjének programját alkotja majd, megszakítva ugyan ezzel A Teremtés gyönyörteljes sorozatát, ám alighanem hasonlóan lélekemelő produkciót életre híva, méghozzá a nagyszerű Helmuth Rilling vezénylete alatt (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra). Jóval ritkább csemege gyanánt vár majd reánk a MET első 2013-as HD-közvetítése, amely Hector Berlioz gigantikus nagyoperáját hozza el a Fesztivál Színház és az Uránia közönsége számára, többek között Deborah Voigt és Susan Graham főszereplésével (január 5., hat óra).

S immár az elvitathatatlan ínyencségeket felemlegetve: Olivier Messiaen négytételes zenekari meditációja, A mennybemenetel teszi majd ki a Concerto Budapest újévi koncertjének első felét, 1932- 33-ból (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 4., fél nyolc). Míg a Nemzeti Filharmonikusok januári hangversenyét egy ugyancsak szakrális tematikájú alkotás, Alexander von Zemlinsky 83. zsoltára fogja megnyitni, hogy utóbb aztán a csodás Isabelle Faust Alban Berg Hegedűversenyével csapjon a húrokba (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 8., fél nyolc). Másnap egy hasonlóan vonzó és hasonlóan kiváló vendéghegedűs, Janine Jansen játszik el egy "álcázott hegedűversenyt" a Fesztiválzenekar bérleti koncertjeinek első estéjén (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 9., háromnegyed nyolc). Leonard Bernstein 1954-es Szerenádja lesz ez a mű, amely öt tételében Platón Lakomáját muzsikálja el, ezzel javítva valamelyest a hatalmas Erósz mellőzöttségén, amelyet ekképp panaszolt fel a szimpózium egyik résztvevője: "Nem rettenetes-e [...], hogy a többi istennek himnuszokat és paiánokat faragtak a költők, Erósznak azonban, egy ilyen erős és hatalmas istennek, annyi költő közül egyetlenegy sem faragott dicsérő éneket?"

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.