mi a kotta?

Fűszer és csemege

  • mi a kotta
  • 2013. január 19.

Zene

"Stahlbaum egészségügyi főtanácsos gyermekeinek december huszonnegyedikén egész nap tilos volt bemenniük a nappali szobába és még inkább az abból nyíló szalonba. Frici és Marika a hátsó szoba sarkában kuporogtak, az alkonyi sötétség egyre mélyült körülöttük, s mivel elfelejtettek lámpát vinni nekik, inukba szállt a bátorságuk."

Frici titokban súgta meg húgának (aki éppen hétéves múlt), hogy a bezárt szobákból kora reggel óta különös zizegést, zörgést és halk koppanásokat hall, s a folyosón az imént sötét kis emberke - nem más, mint Drosselmeier keresztpapa - suhant végig nagy ládával a hóna alatt." Ezekkel a sorokkal indul E. T. A. Hoffmann Diótörő és Egérkirály című klasszikusa, amely Csajkovszkij révén idén csakúgy, mint tavaly meg tavalyelőtt, a karácsony tán legfontosabb, de bizonyosan legnépszerűbb repertoárdarabjának számít. Az Opera sorozatban játssza majd ezt az elnyűhetetlen balettjét, az Urániában karácsony második napján a moszkvai Bolsojból kínálják A diótörő konzerv, de egyszersmind autentikus előadását (december 26., hat óra, ill. 27., tizenegy óra), s ami a legfőbb: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar is elő fogja vezetni a Kolibri Színházzal közös, többéves produkcióját (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 22., 23. és 27., hat óra). A koncertek különleges jelentőségét az a reménykeltő információ adja, hogy a közzétett program szerint e koncerteket immár Kocsis Zoltán vezényli majd, betegsége után visszatérve zenekara élére.

Ha az év vége e slágerdarabé, úgy a 2013-as esztendő, azaz az ígérkező Verdi- és Wagner-bicentenárium évének első napjai a ritkábban megszólaltatott vagy pláne különleges alkotásoké. Ismertsége és elismertsége ellenére ilyen ritkábban megszólaltatott műnek tekinthetjük akár Haydn oratóriumát, Az évszakokat is, amely idén a Müpa újévi koncertjének programját alkotja majd, megszakítva ugyan ezzel A Teremtés gyönyörteljes sorozatát, ám alighanem hasonlóan lélekemelő produkciót életre híva, méghozzá a nagyszerű Helmuth Rilling vezénylete alatt (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra). Jóval ritkább csemege gyanánt vár majd reánk a MET első 2013-as HD-közvetítése, amely Hector Berlioz gigantikus nagyoperáját hozza el a Fesztivál Színház és az Uránia közönsége számára, többek között Deborah Voigt és Susan Graham főszereplésével (január 5., hat óra).

S immár az elvitathatatlan ínyencségeket felemlegetve: Olivier Messiaen négytételes zenekari meditációja, A mennybemenetel teszi majd ki a Concerto Budapest újévi koncertjének első felét, 1932- 33-ból (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 4., fél nyolc). Míg a Nemzeti Filharmonikusok januári hangversenyét egy ugyancsak szakrális tematikájú alkotás, Alexander von Zemlinsky 83. zsoltára fogja megnyitni, hogy utóbb aztán a csodás Isabelle Faust Alban Berg Hegedűversenyével csapjon a húrokba (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 8., fél nyolc). Másnap egy hasonlóan vonzó és hasonlóan kiváló vendéghegedűs, Janine Jansen játszik el egy "álcázott hegedűversenyt" a Fesztiválzenekar bérleti koncertjeinek első estéjén (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 9., háromnegyed nyolc). Leonard Bernstein 1954-es Szerenádja lesz ez a mű, amely öt tételében Platón Lakomáját muzsikálja el, ezzel javítva valamelyest a hatalmas Erósz mellőzöttségén, amelyet ekképp panaszolt fel a szimpózium egyik résztvevője: "Nem rettenetes-e [...], hogy a többi istennek himnuszokat és paiánokat faragtak a költők, Erósznak azonban, egy ilyen erős és hatalmas istennek, annyi költő közül egyetlenegy sem faragott dicsérő éneket?"

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.