Nyugvópont - Isis: In The Absence Of Truth (lemez)

  • Tófalvy Tamás
  • 2006. november 9.

Zene

Elmúltak már azok az idők, amikor az Isisról csak a Neurosis viszonylatában lehetett beszélni: mára a bostoni kvintett is ugyanolyan megkérdőjelezhetetlen tekintéllyé vált, mint négy-öt évvel ezelőtt a nagy elődnek tartott kultikus zenekar.

Elmúltak már azok az idők, amikor az Isisról csak a Neurosis viszonylatában lehetett beszélni: mára a bostoni kvintett is ugyanolyan megkérdőjelezhetetlen tekintéllyé vált, mint négy-öt évvel ezelőtt a nagy elődnek tartott kultikus zenekar. Azóta az összefoglalóan leggyakrabban ambient metalnak nevezett műfaj újdonságból újabb olvasztótégellyé vált, amelyben posztrocktól kölcsönzött hangtájképek olvadnak össze stoner-sludge-doom vonalról elcsent, mélyre hangolt és széttorzított riffekkel és a legkülönfélébb elektronikus (dark) ambient hatásokkal.

Az Isis-szövegekért, -lemezborítókért és -vokálokért felelő Aaron Turner akár ennek a szerteágazó érdeklődésnek a megszemélyesítése is lehetne, hiszen szabad idejében összehozott (nem mellékesen Cave-Int és Converge-t megjárt tagokkal) még egy remek sludge-ambient zenekart Old Man Gloom néven és egy saját dark ambient projektet, a House Of Low Culture-t. És, hogy legyen még egy legendás név a tarsolyban, ő vezeti a HydraHead lemezkiadót is.

Az egyre több és több zenekart (Cult of Luna, Rosetta, Callisto, Unfold, Pelican, Jesu) magába foglaló gitározós ambient hálózatban az Isis föl-értékelődése, stabilizálódása - és nem utolsósorban Aaron Turner befolyásának növekedése - úgy tűnik, nem hagyta érintetlenül a zenéjét sem. Hiszen a 2000-ben megjelent karcosabb, durvább Celestialt két évvel később követő nagy mű, az Oceanic már finomabb textúrákkal hívta fel magára a figyelmet, amelyeket aztán újraértelmeztek a legutóbbi Panopticonban - a kísérletezés és a saját koncepció keretein belüli mozgás tekintetében ez utóbbi album volt az Isis eddigi pályájának csúcsa.

Az In The Absence Of Truth-szal most mintha nyugvópontra jutott volna nemcsak az eddig a felszínt feszegető, morajló energia, hanem a kísérletező kedv is. Pedig a lemez felütése nem ezt ígéri: szokatlan hangnemben, lassú felvezetéssel indul a Wrists Of Kings, amit még az sem ront el, hogy Aaron Turner továbbra sem tanult meg énekelni. A továbbiakban már inkább az előző lemezekről megismert hangulatok dominálnak: kicsit később gyönyörködhetünk ugyan a mesterien összefont, váratlanul egymásba olvadó, végül elkerülhetetlenül durva véget érő harmóniákban (Dulcinea, 1000 Shards), a néhány kiemelkedő pontot azonban szokatlanul sok olyan szakasz köti össze, ahol nem sok érdekes történik.

Ami nem jelenti azt, hogy az AbsenceÉ egy kimerült zenekar lemeze volna. Hanem mintha pont az az együttgondolkodás, közös hullámhossz hiányozna, ami érezhető pluszt adhatna a megkérdőjelezhetetlen hangszeres képességek mellé. Lehet sokatmondóan bólogatni és némi pátosszal megjegyezni: a biztonság, ami sokszor nagyon fontos egy műalkotás hátterében, ezúttal beszivárgott a hangjegyek közé, és eltompította a zene izgalmait. Csak reménykedhetek abban, hogy valami újra kibillenti majd őket e rendíthetetlennek tűnő nyugalomból.

Ipecac, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.