Nyugvópont - Isis: In The Absence Of Truth (lemez)

  • Tófalvy Tamás
  • 2006. november 9.

Zene

Elmúltak már azok az idők, amikor az Isisról csak a Neurosis viszonylatában lehetett beszélni: mára a bostoni kvintett is ugyanolyan megkérdőjelezhetetlen tekintéllyé vált, mint négy-öt évvel ezelőtt a nagy elődnek tartott kultikus zenekar.

Elmúltak már azok az idők, amikor az Isisról csak a Neurosis viszonylatában lehetett beszélni: mára a bostoni kvintett is ugyanolyan megkérdőjelezhetetlen tekintéllyé vált, mint négy-öt évvel ezelőtt a nagy elődnek tartott kultikus zenekar. Azóta az összefoglalóan leggyakrabban ambient metalnak nevezett műfaj újdonságból újabb olvasztótégellyé vált, amelyben posztrocktól kölcsönzött hangtájképek olvadnak össze stoner-sludge-doom vonalról elcsent, mélyre hangolt és széttorzított riffekkel és a legkülönfélébb elektronikus (dark) ambient hatásokkal.

Az Isis-szövegekért, -lemezborítókért és -vokálokért felelő Aaron Turner akár ennek a szerteágazó érdeklődésnek a megszemélyesítése is lehetne, hiszen szabad idejében összehozott (nem mellékesen Cave-Int és Converge-t megjárt tagokkal) még egy remek sludge-ambient zenekart Old Man Gloom néven és egy saját dark ambient projektet, a House Of Low Culture-t. És, hogy legyen még egy legendás név a tarsolyban, ő vezeti a HydraHead lemezkiadót is.

Az egyre több és több zenekart (Cult of Luna, Rosetta, Callisto, Unfold, Pelican, Jesu) magába foglaló gitározós ambient hálózatban az Isis föl-értékelődése, stabilizálódása - és nem utolsósorban Aaron Turner befolyásának növekedése - úgy tűnik, nem hagyta érintetlenül a zenéjét sem. Hiszen a 2000-ben megjelent karcosabb, durvább Celestialt két évvel később követő nagy mű, az Oceanic már finomabb textúrákkal hívta fel magára a figyelmet, amelyeket aztán újraértelmeztek a legutóbbi Panopticonban - a kísérletezés és a saját koncepció keretein belüli mozgás tekintetében ez utóbbi album volt az Isis eddigi pályájának csúcsa.

Az In The Absence Of Truth-szal most mintha nyugvópontra jutott volna nemcsak az eddig a felszínt feszegető, morajló energia, hanem a kísérletező kedv is. Pedig a lemez felütése nem ezt ígéri: szokatlan hangnemben, lassú felvezetéssel indul a Wrists Of Kings, amit még az sem ront el, hogy Aaron Turner továbbra sem tanult meg énekelni. A továbbiakban már inkább az előző lemezekről megismert hangulatok dominálnak: kicsit később gyönyörködhetünk ugyan a mesterien összefont, váratlanul egymásba olvadó, végül elkerülhetetlenül durva véget érő harmóniákban (Dulcinea, 1000 Shards), a néhány kiemelkedő pontot azonban szokatlanul sok olyan szakasz köti össze, ahol nem sok érdekes történik.

Ami nem jelenti azt, hogy az AbsenceÉ egy kimerült zenekar lemeze volna. Hanem mintha pont az az együttgondolkodás, közös hullámhossz hiányozna, ami érezhető pluszt adhatna a megkérdőjelezhetetlen hangszeres képességek mellé. Lehet sokatmondóan bólogatni és némi pátosszal megjegyezni: a biztonság, ami sokszor nagyon fontos egy műalkotás hátterében, ezúttal beszivárgott a hangjegyek közé, és eltompította a zene izgalmait. Csak reménykedhetek abban, hogy valami újra kibillenti majd őket e rendíthetetlennek tűnő nyugalomból.

Ipecac, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.