Nyugvópont - Isis: In The Absence Of Truth (lemez)

  • Tófalvy Tamás
  • 2006. november 9.

Zene

Elmúltak már azok az idők, amikor az Isisról csak a Neurosis viszonylatában lehetett beszélni: mára a bostoni kvintett is ugyanolyan megkérdőjelezhetetlen tekintéllyé vált, mint négy-öt évvel ezelőtt a nagy elődnek tartott kultikus zenekar.

Elmúltak már azok az idők, amikor az Isisról csak a Neurosis viszonylatában lehetett beszélni: mára a bostoni kvintett is ugyanolyan megkérdőjelezhetetlen tekintéllyé vált, mint négy-öt évvel ezelőtt a nagy elődnek tartott kultikus zenekar. Azóta az összefoglalóan leggyakrabban ambient metalnak nevezett műfaj újdonságból újabb olvasztótégellyé vált, amelyben posztrocktól kölcsönzött hangtájképek olvadnak össze stoner-sludge-doom vonalról elcsent, mélyre hangolt és széttorzított riffekkel és a legkülönfélébb elektronikus (dark) ambient hatásokkal.

Az Isis-szövegekért, -lemezborítókért és -vokálokért felelő Aaron Turner akár ennek a szerteágazó érdeklődésnek a megszemélyesítése is lehetne, hiszen szabad idejében összehozott (nem mellékesen Cave-Int és Converge-t megjárt tagokkal) még egy remek sludge-ambient zenekart Old Man Gloom néven és egy saját dark ambient projektet, a House Of Low Culture-t. És, hogy legyen még egy legendás név a tarsolyban, ő vezeti a HydraHead lemezkiadót is.

Az egyre több és több zenekart (Cult of Luna, Rosetta, Callisto, Unfold, Pelican, Jesu) magába foglaló gitározós ambient hálózatban az Isis föl-értékelődése, stabilizálódása - és nem utolsósorban Aaron Turner befolyásának növekedése - úgy tűnik, nem hagyta érintetlenül a zenéjét sem. Hiszen a 2000-ben megjelent karcosabb, durvább Celestialt két évvel később követő nagy mű, az Oceanic már finomabb textúrákkal hívta fel magára a figyelmet, amelyeket aztán újraértelmeztek a legutóbbi Panopticonban - a kísérletezés és a saját koncepció keretein belüli mozgás tekintetében ez utóbbi album volt az Isis eddigi pályájának csúcsa.

Az In The Absence Of Truth-szal most mintha nyugvópontra jutott volna nemcsak az eddig a felszínt feszegető, morajló energia, hanem a kísérletező kedv is. Pedig a lemez felütése nem ezt ígéri: szokatlan hangnemben, lassú felvezetéssel indul a Wrists Of Kings, amit még az sem ront el, hogy Aaron Turner továbbra sem tanult meg énekelni. A továbbiakban már inkább az előző lemezekről megismert hangulatok dominálnak: kicsit később gyönyörködhetünk ugyan a mesterien összefont, váratlanul egymásba olvadó, végül elkerülhetetlenül durva véget érő harmóniákban (Dulcinea, 1000 Shards), a néhány kiemelkedő pontot azonban szokatlanul sok olyan szakasz köti össze, ahol nem sok érdekes történik.

Ami nem jelenti azt, hogy az AbsenceÉ egy kimerült zenekar lemeze volna. Hanem mintha pont az az együttgondolkodás, közös hullámhossz hiányozna, ami érezhető pluszt adhatna a megkérdőjelezhetetlen hangszeres képességek mellé. Lehet sokatmondóan bólogatni és némi pátosszal megjegyezni: a biztonság, ami sokszor nagyon fontos egy műalkotás hátterében, ezúttal beszivárgott a hangjegyek közé, és eltompította a zene izgalmait. Csak reménykedhetek abban, hogy valami újra kibillenti majd őket e rendíthetetlennek tűnő nyugalomból.

Ipecac, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?