Nyolc kis kritika

  • .
  • 2006. november 9.

Zene

Nyolc kis kritika

WAGNER LOHENGRIN címû operájának alapproblémája, hogy egy másik világból érkezõ Grál-lovag nekilát megváltani a bûnös földet, de hiába, mert a megmentendõ ártatlanság, aki egyben kíváncsi nõ, csak az esküvõjükig tudja megállni, hogy ne kérdezze meg, kicsoda lett légyen is a férje. Márpedig a titok volt a házasság feltétele. A pályája csúcsán lévõ Marton Éva õszinte könnyekkel az arcán és a belsõ nyugtalanság finom lélektani hálóját szõve grandiózus vokális alakítást és jellemtanulmányt nyújt ezen a jó csillagzat alatt született felvételen, amely a New York-i Metropolitan 1986-os elõadásáról készült. Marton a Lohengrint éneklõ Peter Hoffmann-nal, akinek ideálisan átszellemült, lírai tenorja hõsies fénynyel és egy görög arcélbe oltott német rocksztár (késõbb az lett az énekesbõl) fizimiskájával párosul, olyan hétköznapian emberi pillanatokat teremt a szerelmi kettõsben, s különösen az utolsó kép búcsúpillanataiban - a videorendezõ Brian Large mesteri közelijeinek is köszönhetõen -, ami ritkaság. Különösen, hogy August Everding, az inkább megbízhatóságáról, mint meglepetéseirõl híres rendezõ tulajdonképpen nem tesz mást, mint lebonyolítja az elõadást. Nagy tablók és túl sok hollywoodi virág a hálószobában. De mit számít, amikor Ortrudként a már nem épp fiatal Leonie Rysaneket csodálhatjuk teljes hangi pompájában és ármányos jelenlétének súlyával. Az egyetlen gyenge pont a fakó hangszínû, a magas fekvésben "ordító" Leif Roar (elnézést, amiért nevének angol jelentését játszom ki ellene) Telramund szerepében. A karmester James Levine viszont fenomenális. A két elõjátékban (és mindvégig) elhiteti, hogy õ állítja elõ a zenét, az utolsó képváltozáskor pedig elképesztõ zenekari fokozást produkál. Na ja, van hozzá zenekara.

- káté -

Deutsche Grammophon, Universal

*****

SAMANVAYA / TALÁLKOZÁS "Ó, Föld! Körülötted keringenek a madarak - a karvalyok, a hattyúk és minden égi teremtmény. A szelek pedig körbeölelnek téged, s rád hintik az esõket, megrázzák a fákat és táncoltatják a tûz ádáz lobogását." Így idéz egy kellemes nõi hang az Atharva Véda verseibõl, majd két táncosnõ a földanyát ünneplõ tánca következik.

Madhavi Mudgal odissi és Alarmer Valli bharatanatyam táncost látjuk, két szólót és négy duettet. Kézmozdulataik, akár a siketnémák nyelve, jelentéssel bírnak, melyeket ha nem ismerünk, akkor is ráhibázhatunk azokra az egyértelmû dolgokra, mint madár, szél, növények sarjadása. Ha mindebben tévedünk, maradjunk a folklorisztikus kuriózum csodálatánál. Ehhez együtt van minden, a festett szemek, csillogó kövek az orrcimpán, ékszer a hajban, selyemruha, melynek felsõ része testhez simuló, alsó része a nadrág és a szoknya speciális kombinációja. Csörgõk a bokán, melyek a meztéllábas dobbantásokkal a zene fontos részeivé válnak. Szépek. Alarmer Valli tánca kecses, hullámzó mozdulatokkal teli. Alig észrevehetõ kis ugrásokkal tarkítja táncát, mégis könnyed marad. Szemének játéka - mely itt a tánc nagyon fontos része - élénk, játékos, és a nézõkkel folyamatosan kommunikáló jellegû. Minden új gesztusával együtt megtartja a tánc archaikus stilizáltságát. Madhavi Mudgal a kézjátékok elbûvölõ tudója. Táncából dinamizmus, ugyanakkor nyugalom, harmónia árad, mindezek mellé megkérdõjelezhetetlen profizmus. Arcjátéka más, mint társáé. Nem keresi a közvetlen kontaktus lehetõségét a nézõvel. Szemével mesél, történeteket idéz, sõt dialógust folytat láthatatlan partnerével. Ütõs és húros zenészek és énekesek ülnek egymás mellett a földön. Zenéjük, mint ahogyan a tánc is, tradicionális ritmusképletekre épülõ, mégis újszerû, lenyûgözõ.

B. M.

Vidám Színpad, október 22.

*****

Max Wade-Matthews: A világ klasszikus vasútvonalai Nemcsak az átlagos hazai vonatokról, de a tisztaság és szolgáltatások terén sokkal színvonalasabb nemzetközi expresszekrõl is kevesen szállnak le élményekkel gazdagabban. Egy hétköznapi utas számára még a legváltozatosabb táj is hamar unalmassá válik, a különféle bakterpraktikák - mozdonycsere, átrakás, tolatás - pedig idegesítõ szerencsétlenkedésnek, idõhúzásnak tûnnek. De vannak persze olyanok is, akik épp az ilyesmitõl jönnek izgalomba, sõt már-már megszállottan járják a vonalakat, és így próbálják meg felfedezni a világot.

Tudjuk persze, hogy a világ öszszes vasútvonalának bejárásához sok-sok élet is kevés lenne, ezért nagyszerû kalandnak ígérkezik a brit történész színes, szélesvásznú, greatest hits albuma, amely az öt kontinens legtöbb élménnyel kecsegtetõ vonalaira invitál. Természetesen a mindenki által ismert Orient és transzszibériai expressz, a klasszikus brit vonalak, valamint a legmodernebb és leggyorsabb csodák mellett egy csomó olyat is megismerhetünk, ami inkább csak a szép színes képek és a mesélõ lelkesedése nyomán tûnik élményszerûnek. Amikor például Wade-Matthews a balatoni vonalat azzal próbálja vonzóvá tenni, hogy az itt (is) közlekedõ Ganz-villanymozdony "kellemes azúrkék színben pompázik", kicsit megroppan a bizalmunk, és eltûnõdünk azon, vajon milyen lehet a kínai Senjang-Harbin vonal, ahol még gõzmozdonyok is üzemelnek, és amelyrõl a szerzõ a következõt írja: "Az élet a mandzsúriai vasúton igen kemény - télen a hõmérséklet -25 ûC alá is süllyedhet, a mozdonyok néha odafagynak a sínekhez."

- legát -

Athenaeum, 2006, 256 oldal, 7490 Ft

****

Flyboys - Égi lovagok Manapság háborús drámát gyártani nem egyszerû mulatság, pláne, ha epikus igényû elsõ világháborús darab után vágyakoznak a felhevült készítõk. Nincs bénázás, mindent jól kiterveltek, rögtön a francia légtérbe repít a garantáltan valós események inspirálta történet. A maroknyi amerikai serdülõ pilóta légi borzalmakban gazdag önkéntes hányattatásainál keresve sem lehetett volna patriótább, mégis európai sztorit firkantani. A paraszt, a ficsúr és a lúzer (s további gyorsan hulló barátaik) - ha egyáltalán túlélik a nyári vakációnak gondolt kiruccanást - odahaza végre bebizonyíthatják, amit annyira akarnak: a rossz cowboytól vették el a földet, a milliomos büszke lehet neveltjére, a bankrabló tinédzsernek is szárnyalhat a lelke. A vén kontinens cserébe akkreditálhatta Jean Renót, aki minden eddigi tapasztalatával próbálja kordában tartani a dolgozat humorfaktorát és menteni a pilótamundér becsületét. A kiszámítható légi játszadozás vizuálisan leginkább egy Pearl Harbor - Égi háború-féle lõdözõs szimulátorra emlékeztet, a földön mégsem bírja tartani az õrületes tempót. Odalent a foghíjas díszletek között oxigén után kapkodó tapasztalatlan színészpalánták nyüzsögnek, a felesleges szerelmi vonulat és az ilyenkor kötelezõ bajtársmenekítés pedig Jeunet Hosszú jegyességét másolja - persze igen kevés sikerrel.

Balázs Áron

A Budapest Film bemutatója

**

Thomas Bernhard Pisztrángötös (A szokás hatalma) címû darabját a Kamrában rendezte meg Máté Gábor; unos-untalan eszembe jutott egy másik Bernhard-darab, A Színházcsináló, meg egy másik alakítás, a Haumann Péteré. A Kamra sikerdarabja és -elõadása volt nemrégiben.

"Gyalázózseni" - Esterházy szép szava ez az íróról, aki egy regényének az "indulatmû" alcímet adta: pocskondia ipari mennyiségben, házsárt, böff, undor. A Pisztrángötösben egy lepukkant vándorcirkuszos, Caribaldi az, aki nem szûnik meg a világot, de leginkább szûkebb környezetét kárhoztatni azért, mert nem bírják összehozni Schubert remekmûvét, a Pisztrángötöst. Már a próbák is hamvukba halnak: két ütem, ennyi bír összejönni, ha egyáltalán. Közben persze "holnap Augsburg", azaz zajlik vagy inkább csordogál a vándorcirkuszos taposómalom. Ványadt remények, enervált izmozás.

Máté rendezése korrekt, Cziegler Balázs díszlete - falhiányos cirkuszkocsi - feltárulkozó. Igazi sok tárgy és dolog, a hangszerek, a hegedûgyanta, a sokat kárhoztatott retek - talán csak az Állatidomító által angróban fogyasztott sör meg Caribaldi falába nem az. A rozzant kocsi falán egy fénykép: Caribaldi cirkuszi balesetben meghalt lányának fotója megmagyarázza, miért az unoka kötéltáncol és brácsázik enerváltan.

Rezignált az egész: mintha maga Caribaldi is megszokásból, napi rutinból selejtezné le a világot maga körül. Bezerédi Zoltán aprólékosan kidolgozott, bíbelõdõs alakításából a gõz hiányzik; szemmel láthatólag a többiek sem indulnak föl az õ indulatain. Megcsinálják a maguk szólóját, amúgy meg rendesen végszavaznak-felelgetnek. Szacsvay László szomorú bohóc, Takátsy Péter piperkõc rutinié, Mészáros Béla alkoholista homeless, Pálmai Anna e. h. tompított tini.

Bernhardból szinte teljesen ki van felejtve a löttyös indulat, marad a dokumentarista életkép. Hát ebbõl tényleg nem bír Pisztrángötös lenni...

- ki -

Kamra, október 28.

***

SUSANNA AND THE MAGICAL ORCHESTRA: MELODY MOUNTAIN Kizárólag feldolgozások szerepelnek a norvég duó második lemezén, csupa halk, kedvesen szomorú dal. Susanna Wallumrsd és egyszemélyes kísérõzenekara, Morten Qvenild tíz különbözõ korú és karakterû számból varázsol rendkívül egységes atmoszférájú programot. A közös nevezõt a búbánatos énekhang és az alig hallható, mindig csak egy hangszerre szorítkozó kíséret intim kombinációja jelenti. Leonard Cohentõl a Hallelujah az alaphang: olyan lassú, hogy szinte áll, és annyira csendes, hogy hallani az énekesnõ lélegzetvételét. Susanna Wallumrsd hangszíne Suzanne Vegát, hangulata viszont Nicót idézi, és ez a bájos is, fagyos is kombináció bizony hatásos. A Hallelujah megrázóan személyes változat, a refrén zengõ templomi kórusa helyett csak a szomorú énekhang szól a sötétbõl. Egy Leonard Cohen-dalt persze könnyû meghatóan tolmácsolni, de a következõ szám az It's A Long Way To The Top az AC/DC-tõl, és az nem kevésbé szívbemarkoló. Mark Kozelek akusztikus átiratai óta ez a legmeghökkentõbb AC/DC-feldolgozás, kiábrándult és lemondó, csembalókísérettel, ízlésesen, egyetlen csepp irónia nélkül. A késõbbiekben marad a csupasz, zavarba ejtõen közvetlen hangvétel, Prince, Dylan és a Depeche Mode is elragadó ebben a nõies megközelítésben, a Joy Division Love Will Tear Us Apartja érzékenységben túltesz a Swans híres feldolgozásán. De a csúcs a rossz emlékû Crazy, Crazy Nights a Kisstõl. A hajlakkos-celofános nyolcvanas évtized rémségeinek örök mementóját a törékeny énekhang és az akváriumból szóló hárfakíséret az elérhetetlen boldogság himnuszává avatja. Paul Stanley kezében a meghatottságtól megremegne a szempillaspirál, ha hallaná.

- kovacsm -

Rune Grammofon, 2006

A Susanna And The Magical Orchestra a Supersilent és Qvenlid triója, az In The Country társaságában november 11-én a Szegedi Jazz Napokon ad koncertet.

****

Fortedanse - Horváth Csaba Társulata: Ketten, & Echo Fel nem foghatom, hogy egy radikálisan kortárs táncmûvész (gondolok itt például a Nagyvárosi ikonok címû remek darabjára), miért rendez balettet. Maradjunk abban, hogy Horváth Csaba meglehetõsen szimpatikus alkotói kalandregényébe ez is belefér. Most éppen becsípõdött neki ez a nyolcvanas évekbeli balettreform. Minõsíti ez a hozzáállás persze a véleményezõt, akinek a balett szó hallatán az apróra váltható spicc-cipõ vagy az jut eszébe, hogy a tánc mint hû szolgáló lohol a híres zenemû után.

A tavaly év végén bemutatott, ám az állandó befogadóhelyekkel nem rendelkezõ kortárstánc-társulatok esetében kivételes módon az idei évadban több helyen is mûsorra tûzött darab rövid elsõ részére, a koreográfus és Ladányi Andrea kettõsére mindez nem vonatkozik. Az ifj. Kurtág György pszichozenemûvére, vad fényváltásokra és valami újszerû testfelfogásra készült etûd mágikus, szikár, nyomasztó és megkapó. A korábban Orpheus néven ismert koreográfia "átmentett" változata ez, amely az örök egyedüllétet, az egzisztenciális szorongást hirdeti. Az elõzõhöz kapcsolódó, a témát újra körüljáró második rész, a klasszikus képzettségû táncosokra készített Nárcisz és Echo történet már jobban megszenvedi az említett balettjegyeket. Szigorú, pontos, rengeteg munkával kidolgozott, esetenként játékos, de akkor is balett. A dressz meg a testfestés, ahogy az aranyfürdõs befejezés, telitalálat, mégis patetikusak a mozdulatsorok. Sosztakovics 15. szimfóniáját persze mindezzel együtt hallgatni sem rossz.

- sisso -

MU Színház, október 28.

***és fél

Crank - Felpörgetve "Fuss, Chev, fuss" - kántálnánk, de Chev (Jason Statham) tökösebb és gengszterebb, mint Forrest Gump: ámokfutást rendez kocsijával egy bevásárlóközpontban, gyilkolászik, lerabolja egy bolt energiaital-készletét, kokaint szív és erõszakosan közösül barátnõjével a Kínai Negyed kellõs közepén. Mindezt azért, mert egy reggel arra ébred, hogy belefecskendeztek valami kínai mérget. A toxin néhány óra egérutat ad a szervezetnek - amennyiben az elegendõ adrenalint termel -, mielõtt kinyiffantaná. Röhej, az alvilágban nem szokás ilyen kiskapukat hagyni, életszerûbb, hogy simán fejbe lövik azt, aki keresztbe tesz a maffiának. A blõd ötlet egy 1950-ben készült film noirból (D.O.A. - Dead or Alive) származik - igaz, abban a rendezõ nem fedte fel már a legelején, hogy ki és miért mérgezte meg a hõst. Nos, egy haldokló exbérgyilkos ámokfutását követhetjük, amint alvilági bárokban és koszos sikátorokban keresi a gyilkosát és az ellenmérget, de útba ejt egy patikát és egy kórházat, hogy mesterséges adrenalint szerezzen. Mintha beragadt volna a távkapcsoló gombja, és a lejátszó dupla sebességgel pörgetné a Die Hardot. Továbbá Tarantino-féle brutalitás és politikailag inkorrekt humor. Amikor egy arab taxisofõr próbál a hõs útjába állni, egyszerûen föllöki és elordítja magát: "Al-Kaida", mire az utca emberei jól meglincselik, hiába kiabál, hogy õ Bushra szavazott... Egyébként mindenki megkapja a magáét, aki történetesen nem fehér és nem férfi.

Bánky Bea

Az SPI bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.