Koncert

OFF!

  • - greff -
  • 2014. november 23.

Zene

Általában fordítva szokott lenni, de Keith Morris jobban néz ki élőben, mint a zenekari fotókon. A megállíthatatlanul a tarkó felé terjeszkedő tonzúra és a derékig indázó raszták kombinációja persze így is eléggé pokoli látványt eredményezett a vasárnap esti koncerten, de a szemüveg nélkül és magát tisztességesen felpaprikázva tevékenykedő énekest a – meglepően sok fiatalt magába olvasztó – közönség biztos nem a kerületi tüdőgondozó felé irányította volna legszívesebben, hanem inkább egyenesen a Parlament felé. Az amerikai hard­core most 59 éves hőséről ugyanis csak úgy sütött, hogy mennyire imád haragos lenni, hogy egyenesen szerelmes ebbe a létállapotba. Az OFF! összes, átlagban 80 másodperces számának világos és egységes lehetett így az üzenete, mely nagyjából úgy szólt, hogy azok ott fenn megcsókolhatják a seggünket, és érezzék is megtiszteltetve magukat a művelet közben. Ennél többre márpedig igazán nincs szükség ma Magyarországon.

A kedélyesen acsarkodó Morris, a Black Flag első énekese, a Circle Jerks egykori vezére még abba az iskolába tartozik, amelynek éltanulói ezt az attitűdöt hitelesen, szarkasztikus humorba mártva, felesleges bicepszugráltatás nélkül tudják képviselni – nagyjából úgy, ahogy
a műfaj máig legnagyobb ásza, Johnny Rotten kitalálta egykor. A hozzá hasonló, de nála azért fiatalabb veteránokból verbuvált ak­tuális zenekara is illeszkedik ehhez a stílushoz: az OFF! sebes, jó nagyokat rúgó dalai arra az időpillanatra utalnak vissza, amikor a punk átfordult hardcore-ba, és még nem került rá semmilyen fölösleges sallang. Az egyórás műsorba gyakorlatilag a teljes életmű belefért, és ugyan kiemelkedő dalokról távolról sem beszélhetünk, a középszerűség sem jöhetett szóba egyetlen percig sem. Hiszen inkább az előadás egészének hangulata számított, mint az egyes összetevők: az ellenállás boldog dühének haraphatóan sűrű hangulata.

 

A38 hajó, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.