Koncert

OFF!

  • - greff -
  • 2014. november 23.

Zene

Általában fordítva szokott lenni, de Keith Morris jobban néz ki élőben, mint a zenekari fotókon. A megállíthatatlanul a tarkó felé terjeszkedő tonzúra és a derékig indázó raszták kombinációja persze így is eléggé pokoli látványt eredményezett a vasárnap esti koncerten, de a szemüveg nélkül és magát tisztességesen felpaprikázva tevékenykedő énekest a – meglepően sok fiatalt magába olvasztó – közönség biztos nem a kerületi tüdőgondozó felé irányította volna legszívesebben, hanem inkább egyenesen a Parlament felé. Az amerikai hard­core most 59 éves hőséről ugyanis csak úgy sütött, hogy mennyire imád haragos lenni, hogy egyenesen szerelmes ebbe a létállapotba. Az OFF! összes, átlagban 80 másodperces számának világos és egységes lehetett így az üzenete, mely nagyjából úgy szólt, hogy azok ott fenn megcsókolhatják a seggünket, és érezzék is megtiszteltetve magukat a művelet közben. Ennél többre márpedig igazán nincs szükség ma Magyarországon.

A kedélyesen acsarkodó Morris, a Black Flag első énekese, a Circle Jerks egykori vezére még abba az iskolába tartozik, amelynek éltanulói ezt az attitűdöt hitelesen, szarkasztikus humorba mártva, felesleges bicepszugráltatás nélkül tudják képviselni – nagyjából úgy, ahogy
a műfaj máig legnagyobb ásza, Johnny Rotten kitalálta egykor. A hozzá hasonló, de nála azért fiatalabb veteránokból verbuvált ak­tuális zenekara is illeszkedik ehhez a stílushoz: az OFF! sebes, jó nagyokat rúgó dalai arra az időpillanatra utalnak vissza, amikor a punk átfordult hardcore-ba, és még nem került rá semmilyen fölösleges sallang. Az egyórás műsorba gyakorlatilag a teljes életmű belefért, és ugyan kiemelkedő dalokról távolról sem beszélhetünk, a középszerűség sem jöhetett szóba egyetlen percig sem. Hiszen inkább az előadás egészének hangulata számított, mint az egyes összetevők: az ellenállás boldog dühének haraphatóan sűrű hangulata.

 

A38 hajó, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.