mi a kotta?

A kis gyufaárus lány passiója

  • mi a kotta
  • 2014. november 23.

Zene

„Oly sok rekviem van már, semmi értelme még eggyel tovább szaporítani a számukat.” Kissé őszintétlenül e szavakkal próbálta elleplezni szándékát Giuseppe Verdi, miközben már nagyban dolgozott a maga grandiózus halotti miséjén, amely az ősznek ebben a szakában bizony rendre veri az összes korábbi és későbbi rekviemet. A zeneszerző, akit saját felesége, ha nem is istentagadónak, de brigantének ítélt, ezen a hétfordulón kétszer is elénk jut majd e magasztos művével, előbb Vásáry Tamással és az MR együtteseivel (Nemzeti Hangversenyterem, október 25., fél nyolc), azután pedig Pinchas Steinberggel és a Filharmóniai Társasággal (Opera, október 27., fél nyolc). A Verdi-mise Libera me tétele eredetileg Rossini emlékezetére íródott, egy olyan Requiem záróköve gyanánt, amelyet tizenhárom korabeli olasz zeneszerző rakott össze a pesarói hattyú halálát követően. Ezen a hétvégén egyébiránt Rossini is egy operavilágon túli művével képviselteti majd magát a koncertprogramon: 1845-ös Fagottversenyével, amely Andrea Bressan szólójával hangzik föl a lapunknak nemrég oly remek interjút adó Takács-Nagy Gábor és a Fesztiválzenekar két zeneakadémiai estjén (október 24. és 25., háromnegyed nyolc). A zenekar Haydn–Mozart Plusz sorozatának esedékes koncertjein e fagottconcerto mellett egy másik atipikus versenymű is megszólal majd: egy nagybőgőverseny Johann Baptist Vanhaltól, aki beltagnak számított abban a bécsi alkalmi kvartettben, amelynek másik három tagja Haydn, Mozart és Dittersdorf volt.

Az elkövetkező napokban persze mindenféle vendégek is jönnek majd, így vasárnap sorra kerül a David Lang a Zeneakadémián elnevezésű koncert, ami feltehetően a jeles kortárs jelenlétében szolgál majd a legfentebb emlegetett Andersen-mesehős passiójának magyarországi bemutatójául (Zeneakadémia, október 26., fél nyolc). Másnap ugyanitt egészen biztosan a Heinz Holliger által vezényelt Stuttgarti Rádiózenekarra és a szép Isabelle Faustra számíthatunk, akik Schumann Éjjeli dalával indítják majd hangversenyüket (október 27., fél nyolc). Éjszakai mű vár majd reánk a hét fővendégei, John Eliot Gardiner meg A Forradalom és Romantika Zenekarának koncertjén is (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., fél nyolc). Két Beethoven-szám, a legkevésbé népszerű Leonóra-nyitány és a második, illetve az annál, sőt mindennél népszerűbb Sorsszimfónia között ugyanis ott szerepel majd a Gardiner által különös előszeretettel játszott Hector Berlioz nagy hatású zenekari dalciklusa, a Nyári éjszakákAnn Hallenberg szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, október 30., fél nyolc). Hagyomány szerint e ciklust azzal a szerelemmel szokás összekapcsolni, amelyből utóbb Berlioz második házassága lett. A negyedik, Távollét című dal biztosan az énekesnő Marie Martin, művésznevén Récio számára lett hangszerelve, benne Théo­phile Gautier epekedő soraival:

 

„…Oly messze jársz mint égi fények!

Tündökölsz csillagok között!

Emészt a bú, a bánatom éget!

Ó mennyi fájdalom gyötör!

 

Bejárom mind a messzi tájat

messze tűnt lépteid lesem

nem érzed már ez izzó vágyat?

Téged hív síró énekem…”

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.