Koncert

BARÁTI, WÜRTZ

  • (ba)
  • 2014. november 23.

Zene

A felújított Vigadó dísztermében nem ismerik a jobb oldal – bal oldal ellentétpárt. Amióta a mobil színpadot a helyiség mindkét végén el lehet helyezni, itt is szektorokba szólnak a jegyek. Ezen az estén kis táblák elhelyezése révén pár perccel a kezdés előtt nevezték át az A szektort B-nek, a B-t A-nak, ami nem múlt el kavarodás nélkül.

Baráti Kristóf hegedűművész és szonátapartnere, Würtz Klára (zongora) első nagy vállalkozása Beetho­ven összes (mind a tíz) szonátájának hangfelvétele volt, viharos nemzetközi sikerrel. Ezt követte három Brahms-opus, s a mostani koncert francia programját is rögzítették már.

Debussy hattyúdalában, a g-moll szonátában (1917) a hegedű puha pianói még a kamarazene-ellenes akusztikában is oly határozottsággal szólaltak meg, hogy valósággal átvilágították a formát. A két hangszer egy pillanatra sem takarta el egymást – alkalmazkodásuk a fegyelem jele, mégis a szabadság élményét adta. A záró Très animé tételben pedig a zenekari hangzást idézték meg, forszírozottság nélkül.

Ravel már jól ismerte a Párizsban turnézó bluesklasszikust, W. C. Handyt és zenekarát, amikor befejezte a G-dúr szonátát (1927). A darab második tételében (Blues) Ba­ráti megmutatta, hogyan érdemes egymástól távol eső stílusokat ötvözni. A dzsesszes hegedülés portamentói egyszer sem nyafogtak, a pizzicatók gitárpengetést idéztek – az előadás volt annyira dögös, hogy örömest vállalták volna dzsessz­zenészek is. Közben a tónus és a frazeálás megőrizte a hangversenytermi hegedülés nemességét, a játék ritmusa pedig olyan szellős, ráérős, mégis feszes maradt, mint amikor egy koros muzsikus tárja elénk hosszú életének tapasztalatait.

A második részben a francia földre áttelepült liège-i César Franck mesterműve, az A-dúr szonáta kifogástalanul szólalt meg, és nem nélkülözte a személyességet sem, ezúttal azonban nem hatott akkora felfedezésként, mint a Debussy- és a Ravel-darab.

Vigadó, október 11.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.