Koncert

BARÁTI, WÜRTZ

  • (ba)
  • 2014. november 23.

Zene

A felújított Vigadó dísztermében nem ismerik a jobb oldal – bal oldal ellentétpárt. Amióta a mobil színpadot a helyiség mindkét végén el lehet helyezni, itt is szektorokba szólnak a jegyek. Ezen az estén kis táblák elhelyezése révén pár perccel a kezdés előtt nevezték át az A szektort B-nek, a B-t A-nak, ami nem múlt el kavarodás nélkül.

Baráti Kristóf hegedűművész és szonátapartnere, Würtz Klára (zongora) első nagy vállalkozása Beetho­ven összes (mind a tíz) szonátájának hangfelvétele volt, viharos nemzetközi sikerrel. Ezt követte három Brahms-opus, s a mostani koncert francia programját is rögzítették már.

Debussy hattyúdalában, a g-moll szonátában (1917) a hegedű puha pianói még a kamarazene-ellenes akusztikában is oly határozottsággal szólaltak meg, hogy valósággal átvilágították a formát. A két hangszer egy pillanatra sem takarta el egymást – alkalmazkodásuk a fegyelem jele, mégis a szabadság élményét adta. A záró Très animé tételben pedig a zenekari hangzást idézték meg, forszírozottság nélkül.

Ravel már jól ismerte a Párizsban turnézó bluesklasszikust, W. C. Handyt és zenekarát, amikor befejezte a G-dúr szonátát (1927). A darab második tételében (Blues) Ba­ráti megmutatta, hogyan érdemes egymástól távol eső stílusokat ötvözni. A dzsesszes hegedülés portamentói egyszer sem nyafogtak, a pizzicatók gitárpengetést idéztek – az előadás volt annyira dögös, hogy örömest vállalták volna dzsessz­zenészek is. Közben a tónus és a frazeálás megőrizte a hangversenytermi hegedülés nemességét, a játék ritmusa pedig olyan szellős, ráérős, mégis feszes maradt, mint amikor egy koros muzsikus tárja elénk hosszú életének tapasztalatait.

A második részben a francia földre áttelepült liège-i César Franck mesterműve, az A-dúr szonáta kifogástalanul szólalt meg, és nem nélkülözte a személyességet sem, ezúttal azonban nem hatott akkora felfedezésként, mint a Debussy- és a Ravel-darab.

Vigadó, október 11.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.