Olló kedvük van - Scissor Sisters: Ta-Dah (lemez)

  • - legát -
  • 2006. október 12.

Zene

Az ezredfordulón alakult papagájkommandó voltaképpen egy olcsó poén profi kivitelezésével katapultált a manhattani buzibárok mélyéről a slágerlisták élére 2003-ban.

Az ezredfordulón alakult papagájkommandó voltaképpen egy olcsó poén profi kivitelezésével katapultált a manhattani buzibárok mélyéről a slágerlisták élére 2003-ban. Az egykori sztriptíztáncos, Jake Shears, az énekes és a szőrösmaci-archetípust megtestesítő billentyűs-zeneszerző, Babydaddy Ana Matronic "mistress of ceremonies"-zel, Del Marquis gitárossal és Paddy Boom dobossal (mindegyik művésznév) kiegészülve a Pink Floyd Comfortably Numb című dalát a Bee Gees (!!!) modorában dolgozta fel, de úgy, hogy az a Frankie Goes To Hollywood még élő rajongóiban is emlékeket idézzen. Akkoriban az MTV és a VH1 ötpercenként leadta a számhoz készült Cousteau kapitány a meleg szinkronúszók pszichedélikus akváriumában munkacímű videoklipet, ám hogy mégsem egy nyárra szóló kalanddal van dolgunk, hamarosan bebizonyosodott. A "nővérek" 2004-ben megjelent debütáló albumán (Scissor Sisters) nincs olyan dal, ami ne lenne sláger, s örömmel nyugtázhattuk: Shearsék nemcsak harsányak és feltűnőek, de a kisujjukban van minden, ami a popzenéhez kell. Sőt annál valamivel több is. Noha a kritikusok az első lemezt az electroclash alapvetéseként ünnepelték, az album leginkább mégis azt bizonyította, hogy kellő tehetséggel és elszántsággal még a Gibb fivérek munkásságának nyáltengeréből is gyöngyöket lehet a felszínre hozni.

A csúcs meghódítását követően a hazai közönség majdnem megismerte a Scissor Sisterst, de a 2004-es, matinéidőpontra tervezett Sziget-fellépést lemondták. Idén azonban - immár "headliner"-ként - a fesztivál egyik legpompásabb műsorát adták, amelyből természetesen nem hiányozhatott az akkor még csak megjelenésre váró új lemez "előzetese" sem.

Nos, azóta nemhogy megjelent, de hetek óta a brit slágerlista első helyén áll a Ta-Dah című album. Noha az Elton John közreműködésével készült fergeteges nyitószámról, az I Don't Feel Like Dancin'-ről megint a Bee Gees juthat az eszünkbe, a továbbiakban az első lemezre annyira jellemző fejhang-fejhús hozzáállás árnyaltabbá válik. A hetvenes-nyolcvanas évek teljes poppanoptikuma életre kel, a számok olyan érzést keltenek, mintha a glamkorszak könnyedebb dolgai közé hullottak volna szombat esti lázrózsák. A fiatal Elton Johnt már Jake Shears hozza, de kapunk egy dózist Bowie-ból, Bryan Ferryből, Simon LeBonból, de még az ABBA-ra adott brit válaszból, a méltán elfeledett Brotherhood Of Manből is. Paul McCartney dalcímmé lép elő. Mégsem retróalbummal van dolgunk, szó sincs leporolt viaszfigurákról, a Ta-Dah ugyanis, bármily meglepő, nagyon is élő, és nagyon is mai slágergyűjtemény. Nem a hetvenes évek szellemének megidézése, sokkal inkább leghatásosabb pillanatainak átértelmezése - naprakész csomagolásban. A legvagányabb lemez, amit 2006-ban hallottunk.

Universal, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.