Olló kedvük van - Scissor Sisters: Ta-Dah (lemez)

  • - legát -
  • 2006. október 12.

Zene

Az ezredfordulón alakult papagájkommandó voltaképpen egy olcsó poén profi kivitelezésével katapultált a manhattani buzibárok mélyéről a slágerlisták élére 2003-ban.

Az ezredfordulón alakult papagájkommandó voltaképpen egy olcsó poén profi kivitelezésével katapultált a manhattani buzibárok mélyéről a slágerlisták élére 2003-ban. Az egykori sztriptíztáncos, Jake Shears, az énekes és a szőrösmaci-archetípust megtestesítő billentyűs-zeneszerző, Babydaddy Ana Matronic "mistress of ceremonies"-zel, Del Marquis gitárossal és Paddy Boom dobossal (mindegyik művésznév) kiegészülve a Pink Floyd Comfortably Numb című dalát a Bee Gees (!!!) modorában dolgozta fel, de úgy, hogy az a Frankie Goes To Hollywood még élő rajongóiban is emlékeket idézzen. Akkoriban az MTV és a VH1 ötpercenként leadta a számhoz készült Cousteau kapitány a meleg szinkronúszók pszichedélikus akváriumában munkacímű videoklipet, ám hogy mégsem egy nyárra szóló kalanddal van dolgunk, hamarosan bebizonyosodott. A "nővérek" 2004-ben megjelent debütáló albumán (Scissor Sisters) nincs olyan dal, ami ne lenne sláger, s örömmel nyugtázhattuk: Shearsék nemcsak harsányak és feltűnőek, de a kisujjukban van minden, ami a popzenéhez kell. Sőt annál valamivel több is. Noha a kritikusok az első lemezt az electroclash alapvetéseként ünnepelték, az album leginkább mégis azt bizonyította, hogy kellő tehetséggel és elszántsággal még a Gibb fivérek munkásságának nyáltengeréből is gyöngyöket lehet a felszínre hozni.

A csúcs meghódítását követően a hazai közönség majdnem megismerte a Scissor Sisterst, de a 2004-es, matinéidőpontra tervezett Sziget-fellépést lemondták. Idén azonban - immár "headliner"-ként - a fesztivál egyik legpompásabb műsorát adták, amelyből természetesen nem hiányozhatott az akkor még csak megjelenésre váró új lemez "előzetese" sem.

Nos, azóta nemhogy megjelent, de hetek óta a brit slágerlista első helyén áll a Ta-Dah című album. Noha az Elton John közreműködésével készült fergeteges nyitószámról, az I Don't Feel Like Dancin'-ről megint a Bee Gees juthat az eszünkbe, a továbbiakban az első lemezre annyira jellemző fejhang-fejhús hozzáállás árnyaltabbá válik. A hetvenes-nyolcvanas évek teljes poppanoptikuma életre kel, a számok olyan érzést keltenek, mintha a glamkorszak könnyedebb dolgai közé hullottak volna szombat esti lázrózsák. A fiatal Elton Johnt már Jake Shears hozza, de kapunk egy dózist Bowie-ból, Bryan Ferryből, Simon LeBonból, de még az ABBA-ra adott brit válaszból, a méltán elfeledett Brotherhood Of Manből is. Paul McCartney dalcímmé lép elő. Mégsem retróalbummal van dolgunk, szó sincs leporolt viaszfigurákról, a Ta-Dah ugyanis, bármily meglepő, nagyon is élő, és nagyon is mai slágergyűjtemény. Nem a hetvenes évek szellemének megidézése, sokkal inkább leghatásosabb pillanatainak átértelmezése - naprakész csomagolásban. A legvagányabb lemez, amit 2006-ban hallottunk.

Universal, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.