Lemez

Önfeledt nosztalgia

Nite Jewel: Real High

  • - minek -
  • 2017. július 1.

Zene

Ramona Gonzalez igazi metapopművész, akinek a modern soul és r&b a médiuma. Különös előszeretettel fordul ihletért a késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek new jack swingnek nevezett, hiphop- és house-elemekkel dúsított táncolós popzenéjéhez, ami New Yorkon kívül a többi közt szülővárosában, Los Angelesben lett oly népszerű.

Janet Jackson és Mariah Carey a példaképe, s egy ideje úgy tűnik, mintha az előbbi janet című, legendás 1993-as albumát alkotná újra, némileg más eszközökkel és más hangsúlyokkal. A gyakorlatilag szólóprodukciónak számító (állandó zenésztársaival, például a lemezen is közreműködő Cole MGN-nel közösen működtetett) Nite Jewel persze korántsem direkt popban utazik, s amikor 2012-ben akkori kiadója, a Secretly Canadian ebbe az irányba akarta terelni, az nem is végződött jól. A négy év kihagyás után tavaly megjelent Liquid Cool visszatérést hozott a lo-fi gyökerekhez, a Real High pedig egy minden elemében perfektül összerakott, szinte önfeledten nosztalgikus hangulatú modern soul/r&b album jól odatett szintipopos melódiákkal, vérforraló, táncra ingerlő ritmusokkal. Gonzalez remek énekesnő, a hangja simogat és pillanatra sem idegesít (ami példaképeiről sem mindig mondható el), ráadásul velük szemben mestere a komponálásnak és a dalszerzésnek is, sőt tud is annyit a zenekészítésről, mint annak a korszaknak az ikonikus figurái: a neki is mintákat nyújtó Babyface vagy Teddy Riley. A Real High 11 tökéletes dala persze több tiszteletadásnál, hiszen amellett, hogy biztos kézzel összerakott saját dalcsokorral reflektál a megidézett korra, ezzel a gesztussal vissza is emeli azt a mába. Jó kérdés persze, mennyire lehet ebben felfedezni egyfajta ironikus távolságtartást – erre utaltak korábban Julia Holterrel közös munkái, s lám, a When I Decide című számban előkerül ő is! De az idézőjelek keresgélése helyett sokkal jobban esik nyakig belemerülni a dalok fülledten csábító világába, ahogy a ravaszul kifundált szintitémák és a megfontoltan lüktető ritmusok találkoznak a pontosan elhelyezett és a refréneknél csúcsosodó vokállal. Nehéz a jók közül a még jobbakat kiemelni, de a Had To Let Me Know lassú diszkója, a Real High űrhangokkal megzavart balladája vagy a proto-house The Answer különösen tetszett. Ez a mostani trendekre bátran fittyet hányó, látszólag teljes erővel a múltba tekintő produkció mindennek dacára frissnek és kortalannak tűnik, ez pedig a legjobb, amit egy popalbumról el lehet mondani.

Gloriette Records, 2017

Neked ajánljuk

Grandiózus pamparamm

Raffaello 1514-ben befejezett freskóján I. Leó pápa és Attila néz farkasszemet egymással. Míg az egyházfő felett Szent Péter és Szent Pál levitál, a hun lovak riadtan szökellnek hátra, a barbár küldöttség pedig megretten a keresztény Isten jelenlététől.

Vivát!

Ha azt mondjuk, hogy augusztus 20. Magyarországon immár hagyományosan a nagy fővárosi falunap izzadmányos ünnepe, a színes, szagos, hangos talmi kunsztstüklik, égbe lőtt hamburgerek rajongóinak nagy találkozója, amikor megnyílnak a főváros csak erre az alkalomra tartogatott csodái az egymás sarkára hágni, falkában élvezkedni imádó tömegek előtt, akkor nyilvánvalóan lenézzük a vidéket, a vidékieket, a városi alacsonyabb néposztá­lyo­kat, mindenkit, aki úgymond felutazott, aki szembejön, s nincs kalap a fején.

Bármilyen szakos

Az elmúlt napokban több felől hallottuk rebesgetni – és nemcsak tanároktól, szülőktől, hanem tankerületi szakelemektől is –, hogy a kormány az ősszel a koronavírus-járvány újabb hullámára hivatkozva online oktatást rendel el. Néhány nappal ezelőtt Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő is erről posztolt a közösségi oldalán, mi több, szerinte már „főispáni hivatalból” is érkezett ilyen értelmű szóbeli jelzés. A képviselő „teljesen életszerűnek” nevezi e lehetőséget, ámbár némi kétkedés is kiérződik soraiból.

Nadrágszíj a függönyre

Nem hirtelen támadtak és nem is múlnak el egyhamar a színházi szakma gazdasági nehézségei. A független, az önkormányzati és az állami fenntartású teátrumok növekvő rezsiárakkal és csökkenő nézőszámmal számolnak, de a jegyárakon senki sem mer nagyot emelni.

„Ha nem dicsérnek”

Urbán András előadásaiban láthattuk először itthon, aztán egyre több darabban tűnt fel. Nagyabonyi Emese újvidéki színésznővel a hazai és vajdasági színjátszás közötti különbségekről, a pálya nehézségeiről és a megtett útról beszéltünk.

A pimasz légy

A nemzetközi jog alapja az államok szuverén egyenlősége. Ebből adódóan bármely állam nemzetközi kapcsolataiban szinte semmi sem történhet annak kifejezett hozzájárulása, azaz szavazata nélkül. Kende Tamás írása az uniós magyar vétók margójára.

Haptákban

A kormány 52 milliárdos bérfejlesztést jelentett be, amelyből a rendőrök is részesülnek. Ez komoly emelés, de kérdés, hogy hosszú távon megállítja-e az állomány csökkenését.

Lombjuk se rezzen

A közelmúltban a mindenféle szükséghelyzetre hivatkozva született, s nagy szakmai felháborodást kiváltó kormányrendelet az egyéb szempontból is sérülékeny erdőállományban könnyítené meg a fakivágást. Nem véletlenül.

„Ötven százalék!”

Évek óta 25 ezer szakdolgozó hiányzik a magyar egészségügyi rendszerből, és ha nem jön érdemi változás, 2023 januárjára ötszörös lesz a különbség az orvosok és a szakdolgozók bére között. A MESZK javaslatcsomagot küldött az államtitkárságnak, és bízik a párbeszédben, a mielőbbi béremelésben.

Nagykapu

Aj Vej-vej következetesen és mindenáron, minden megnyilatkozásával, ideértve a műalkotásait is, az emberi szabadságról, mint alapvető jogról beszél. Nála nincs kiskapu és mellékzönge: az üzenet a kezdetek óta ugyanaz. A kifejezési formák változtak, azok is szervesen egymásból építkezve.