Lemez

Önfeledt nosztalgia

Nite Jewel: Real High

  • - minek -
  • 2017. július 1.

Zene

Ramona Gonzalez igazi metapopművész, akinek a modern soul és r&b a médiuma. Különös előszeretettel fordul ihletért a késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek new jack swingnek nevezett, hiphop- és house-elemekkel dúsított táncolós popzenéjéhez, ami New Yorkon kívül a többi közt szülővárosában, Los Angelesben lett oly népszerű.

Janet Jackson és Mariah Carey a példaképe, s egy ideje úgy tűnik, mintha az előbbi janet című, legendás 1993-as albumát alkotná újra, némileg más eszközökkel és más hangsúlyokkal. A gyakorlatilag szólóprodukciónak számító (állandó zenésztársaival, például a lemezen is közreműködő Cole MGN-nel közösen működtetett) Nite Jewel persze korántsem direkt popban utazik, s amikor 2012-ben akkori kiadója, a Secretly Canadian ebbe az irányba akarta terelni, az nem is végződött jól. A négy év kihagyás után tavaly megjelent Liquid Cool visszatérést hozott a lo-fi gyökerekhez, a Real High pedig egy minden elemében perfektül összerakott, szinte önfeledten nosztalgikus hangulatú modern soul/r&b album jól odatett szintipopos melódiákkal, vérforraló, táncra ingerlő ritmusokkal. Gonzalez remek énekesnő, a hangja simogat és pillanatra sem idegesít (ami példaképeiről sem mindig mondható el), ráadásul velük szemben mestere a komponálásnak és a dalszerzésnek is, sőt tud is annyit a zenekészítésről, mint annak a korszaknak az ikonikus figurái: a neki is mintákat nyújtó Babyface vagy Teddy Riley. A Real High 11 tökéletes dala persze több tiszteletadásnál, hiszen amellett, hogy biztos kézzel összerakott saját dalcsokorral reflektál a megidézett korra, ezzel a gesztussal vissza is emeli azt a mába. Jó kérdés persze, mennyire lehet ebben felfedezni egyfajta ironikus távolságtartást – erre utaltak korábban Julia Holterrel közös munkái, s lám, a When I Decide című számban előkerül ő is! De az idézőjelek keresgélése helyett sokkal jobban esik nyakig belemerülni a dalok fülledten csábító világába, ahogy a ravaszul kifundált szintitémák és a megfontoltan lüktető ritmusok találkoznak a pontosan elhelyezett és a refréneknél csúcsosodó vokállal. Nehéz a jók közül a még jobbakat kiemelni, de a Had To Let Me Know lassú diszkója, a Real High űrhangokkal megzavart balladája vagy a proto-house The Answer különösen tetszett. Ez a mostani trendekre bátran fittyet hányó, látszólag teljes erővel a múltba tekintő produkció mindennek dacára frissnek és kortalannak tűnik, ez pedig a legjobb, amit egy popalbumról el lehet mondani.

Gloriette Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.