Lemez

Önfeledt nosztalgia

Nite Jewel: Real High

  • - minek -
  • 2017. július 1.

Zene

Ramona Gonzalez igazi metapopművész, akinek a modern soul és r&b a médiuma. Különös előszeretettel fordul ihletért a késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek new jack swingnek nevezett, hiphop- és house-elemekkel dúsított táncolós popzenéjéhez, ami New Yorkon kívül a többi közt szülővárosában, Los Angelesben lett oly népszerű.

Janet Jackson és Mariah Carey a példaképe, s egy ideje úgy tűnik, mintha az előbbi janet című, legendás 1993-as albumát alkotná újra, némileg más eszközökkel és más hangsúlyokkal. A gyakorlatilag szólóprodukciónak számító (állandó zenésztársaival, például a lemezen is közreműködő Cole MGN-nel közösen működtetett) Nite Jewel persze korántsem direkt popban utazik, s amikor 2012-ben akkori kiadója, a Secretly Canadian ebbe az irányba akarta terelni, az nem is végződött jól. A négy év kihagyás után tavaly megjelent Liquid Cool visszatérést hozott a lo-fi gyökerekhez, a Real High pedig egy minden elemében perfektül összerakott, szinte önfeledten nosztalgikus hangulatú modern soul/r&b album jól odatett szintipopos melódiákkal, vérforraló, táncra ingerlő ritmusokkal. Gonzalez remek énekesnő, a hangja simogat és pillanatra sem idegesít (ami példaképeiről sem mindig mondható el), ráadásul velük szemben mestere a komponálásnak és a dalszerzésnek is, sőt tud is annyit a zenekészítésről, mint annak a korszaknak az ikonikus figurái: a neki is mintákat nyújtó Babyface vagy Teddy Riley. A Real High 11 tökéletes dala persze több tiszteletadásnál, hiszen amellett, hogy biztos kézzel összerakott saját dalcsokorral reflektál a megidézett korra, ezzel a gesztussal vissza is emeli azt a mába. Jó kérdés persze, mennyire lehet ebben felfedezni egyfajta ironikus távolságtartást – erre utaltak korábban Julia Holterrel közös munkái, s lám, a When I Decide című számban előkerül ő is! De az idézőjelek keresgélése helyett sokkal jobban esik nyakig belemerülni a dalok fülledten csábító világába, ahogy a ravaszul kifundált szintitémák és a megfontoltan lüktető ritmusok találkoznak a pontosan elhelyezett és a refréneknél csúcsosodó vokállal. Nehéz a jók közül a még jobbakat kiemelni, de a Had To Let Me Know lassú diszkója, a Real High űrhangokkal megzavart balladája vagy a proto-house The Answer különösen tetszett. Ez a mostani trendekre bátran fittyet hányó, látszólag teljes erővel a múltba tekintő produkció mindennek dacára frissnek és kortalannak tűnik, ez pedig a legjobb, amit egy popalbumról el lehet mondani.

Gloriette Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.