Önmaga smasszerja - Szergej Dovlatov: A zóna - A bőrönd (könyv)

  • - banza -
  • 2006. augusztus 10.

Zene

Az 1941-ben született, 1979-ben Amerikába emigrált, 1990-ben New Yorkban meghalt író meglehetősen ismert nálunk is, immár a harmadik magyar kötetét vehetjük kézbe.

Az 1941-ben született, 1979-ben Amerikába emigrált, 1990-ben New Yorkban meghalt író meglehetősen ismert nálunk is, immár a harmadik magyar kötetét vehetjük kézbe. Mint Dovlatov többi műve, erősen önéletrajzi ihletésű mindkét darab; az elsőben a hatvanas évek közepén szerzett rettenetes élményeit írta meg, amikor több köztörvényes lágerban smasszerként dolgozott, a második szöveg visszatekintés: az Amerikába kihozott szovjet emigrációs bőrönd szerény tartalmát ismerteti novellaciklusba foglalva.

A zóna (fordította Goretity József) a jelentősebb mű, ráadásul felépítése is ravasz; ha már bőröndről esett szó, akkor ez dupla fenekű. Mert a még szovjet földön írt rövid történetek csak töredékesen (és szerfölött kalandos úton, olykor mikrofilmen, bizonyos hölgyek bizonyos nyílásaiba rejtve) jutottak el az íróhoz New Yorkba, így az eredeti, erősen fragmentális szövegeket az amerikai kiadóhoz 1982-ben írt levelek és kommentárok teszik teljesebbé. Az alapélményt így írja le Dovlatov: "Meggyőződtem róla, hogy ostobaság az embereket rosszakra és jókra felosztani. Ugyanúgy, mint kommunistákra és pártonkívüliekre. Vagy gonosztevőkre és szentekre. Sőt mi több, férfiakra és nőkre. Az ember a felismerhetetlenségig megváltozik a körülmények hatására. A lágerben különösen."

Ez csak a kommentár, melynek vulgáris determinizmusa persze vitatható. De maga az ábrázolás nem hagy kétséget az élmény hitelességéről. Hiszen itt barátok rántanak egymásra fegyvert, az árulás néha valami aprócska előny megszerzéséért történik, és voltaképpen minden kiszámíthatatlan. És persze a helyzet történelmileg meghatározott. Mert itt a másik fontos tapasztalat: "A láger meglehetősen pontosan modellálja az államot. És különösen a szovjet államot. A lágerban megvan a proletárdiktatúra (a szabályzat), a nép (az elítéltek) és a rendőrség (a smasszerek). Ott is van pártapparátus, kultúra, ipar." Vagyis a szovjet helyzet az, mely meghatározza az emberek tetteit. És ebben a helyzetben alig felismerhető a különbség rab és fegyőr között. Dovlatov hazugnak tartja a Dosztojevszkij, Tolsztoj által olyannyira felmagasztosított fegyenc alakját - a zónában mindenki megalázott és megszomorított: "Még kinézni is egyformán néztünk ki. Ugyanúgy nullás géppel nyírtak bennünket. (...) Nagyon hasonlóak voltunk, sőt mi több, helyettesíthetők egymással. Szinte bármelyik elítélt alkalmas lett volna lágerőrnek. Szinte bármelyik lágerőr rászolgált a börtönre." Így az elbeszélő mintegy önmaga smasszerjává válik, és ennél kevés keserűbb tapasztalat szerezhető. A rács két oldalán élők közti egység tökéletes: az októberi forradalom évfordulójára írt, a rabok által előadott nyúlósan hazug, Lenint és Dzerzsinszkijt dicsőítő dráma előadása végén rab és smasszer egyformán őszintén üvölti az Internacionálét: "Hirtelen fájdalmasan öszszeszorult a torkom. Először éreztem magam különös, képtelen országom szerves részének."

A bőrönd (fordította Szőke Katalin) keserű szatírjáték mindehhez. Röhögünk, de görcsös szájjal, New Yorkban. Az utolsó mondat: "Ez az a Dovlatov, akinek nincs kocsija!"

Európa Könyvkiadó, 2006, 384 oldal, 2600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?