Önmaga smasszerja - Szergej Dovlatov: A zóna - A bőrönd (könyv)

  • - banza -
  • 2006. augusztus 10.

Zene

Az 1941-ben született, 1979-ben Amerikába emigrált, 1990-ben New Yorkban meghalt író meglehetősen ismert nálunk is, immár a harmadik magyar kötetét vehetjük kézbe.

Az 1941-ben született, 1979-ben Amerikába emigrált, 1990-ben New Yorkban meghalt író meglehetősen ismert nálunk is, immár a harmadik magyar kötetét vehetjük kézbe. Mint Dovlatov többi műve, erősen önéletrajzi ihletésű mindkét darab; az elsőben a hatvanas évek közepén szerzett rettenetes élményeit írta meg, amikor több köztörvényes lágerban smasszerként dolgozott, a második szöveg visszatekintés: az Amerikába kihozott szovjet emigrációs bőrönd szerény tartalmát ismerteti novellaciklusba foglalva.

A zóna (fordította Goretity József) a jelentősebb mű, ráadásul felépítése is ravasz; ha már bőröndről esett szó, akkor ez dupla fenekű. Mert a még szovjet földön írt rövid történetek csak töredékesen (és szerfölött kalandos úton, olykor mikrofilmen, bizonyos hölgyek bizonyos nyílásaiba rejtve) jutottak el az íróhoz New Yorkba, így az eredeti, erősen fragmentális szövegeket az amerikai kiadóhoz 1982-ben írt levelek és kommentárok teszik teljesebbé. Az alapélményt így írja le Dovlatov: "Meggyőződtem róla, hogy ostobaság az embereket rosszakra és jókra felosztani. Ugyanúgy, mint kommunistákra és pártonkívüliekre. Vagy gonosztevőkre és szentekre. Sőt mi több, férfiakra és nőkre. Az ember a felismerhetetlenségig megváltozik a körülmények hatására. A lágerben különösen."

Ez csak a kommentár, melynek vulgáris determinizmusa persze vitatható. De maga az ábrázolás nem hagy kétséget az élmény hitelességéről. Hiszen itt barátok rántanak egymásra fegyvert, az árulás néha valami aprócska előny megszerzéséért történik, és voltaképpen minden kiszámíthatatlan. És persze a helyzet történelmileg meghatározott. Mert itt a másik fontos tapasztalat: "A láger meglehetősen pontosan modellálja az államot. És különösen a szovjet államot. A lágerban megvan a proletárdiktatúra (a szabályzat), a nép (az elítéltek) és a rendőrség (a smasszerek). Ott is van pártapparátus, kultúra, ipar." Vagyis a szovjet helyzet az, mely meghatározza az emberek tetteit. És ebben a helyzetben alig felismerhető a különbség rab és fegyőr között. Dovlatov hazugnak tartja a Dosztojevszkij, Tolsztoj által olyannyira felmagasztosított fegyenc alakját - a zónában mindenki megalázott és megszomorított: "Még kinézni is egyformán néztünk ki. Ugyanúgy nullás géppel nyírtak bennünket. (...) Nagyon hasonlóak voltunk, sőt mi több, helyettesíthetők egymással. Szinte bármelyik elítélt alkalmas lett volna lágerőrnek. Szinte bármelyik lágerőr rászolgált a börtönre." Így az elbeszélő mintegy önmaga smasszerjává válik, és ennél kevés keserűbb tapasztalat szerezhető. A rács két oldalán élők közti egység tökéletes: az októberi forradalom évfordulójára írt, a rabok által előadott nyúlósan hazug, Lenint és Dzerzsinszkijt dicsőítő dráma előadása végén rab és smasszer egyformán őszintén üvölti az Internacionálét: "Hirtelen fájdalmasan öszszeszorult a torkom. Először éreztem magam különös, képtelen országom szerves részének."

A bőrönd (fordította Szőke Katalin) keserű szatírjáték mindehhez. Röhögünk, de görcsös szájjal, New Yorkban. Az utolsó mondat: "Ez az a Dovlatov, akinek nincs kocsija!"

Európa Könyvkiadó, 2006, 384 oldal, 2600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.