opera - BRITTEN: A KIS KÉMÉNYSEPRÕ

Zene

Akárcsak tavaly, idén is gyermekeknek szólt az évad első premierje az Operaházban, s a második alkalom parányi jóindulattal már tradícióvá lépteti elő a rokonszenves gesztust. Ezúttal Benjamin Britten 1949-es művét láthatták az ünneplőbe öltöztetett csemeték és a rövidnadrágos szakírók, s Bata Rita rendezése (és koreográfiája) komoly erőfeszítéseket tett, hogy a magyar színpadon teljes egészében most először bemutatásra kerülő gyermekopera lekösse az egybegyűltek figyelmét.
Akárcsak tavaly, idén is gyermekeknek szólt az évad elsõ premierje az Operaházban, s a második alkalom parányi jóindulattal már tradícióvá lépteti elõ a rokonszenves gesztust. Ezúttal Benjamin Britten 1949-es mûvét láthatták az ünneplõbe öltöztetett csemeték és a rövidnadrágos szakírók, s Bata Rita rendezése (és koreográfiája) komoly erõfeszítéseket tett, hogy a magyar színpadon teljes egészében most elõször bemutatásra kerülõ gyermekopera lekösse az egybegyûltek figyelmét. Így a mese felvezetéséül szolgáló elsõ részben, melynek szereplõi az alcím szellemében ("Let's Make an Opera!") a kis kéményseprõ megindító történetének operásításához fognak, akadt alsós tagozatú rap és Kislány a zongoránál (Lovas Róbert szerzeménye korábban mindössze az Erkel Színházig jutott, köszönhetõen a néhai esztrádmûsoroknak), diákburleszk a la Suli-buli, kikacsintós utalás, és persze tánc is, hiszen az legalább olyan "fontos cucc", mint a zene. No és volt természetesen közönségénekeltetés is, amit Bartal László karmester vezényelt le rokonszenves oldottsággal. A tornateremnek maszkírozott játéktéren a második, immár valóban operai részben aztán Britten könnyen befogadható, a kiskorú közönséggel megkedveltethetõ zenéjéé, valamint - sajnálatos módon - a problematikus artikulációé lett a fõszerep. Néha ugyanis teljes szakaszok váltak az ifjúsági kar vagy épp az amúgy láthatóan lelkes operai magánénekesek (például a minden ízében karakteres Sánta Jolán) elõadásában jószerével kihüvelyezhetetlenné, s ez érezhetõen apasztotta a gyermeki figyelem koncentrációját. Ám a korom és a víz labdacsokkal való megjelenítése, a szorult helyzetébõl kimentett címszereplõ, Banya Zoltán kisfiús bája, valamint a Pomádéhoz hasonlóan ezúttal is játékba hozott földszinti járások sûrû forgalma alighanem így is kellemes emlék marad az operába szoktatandó nemzedék megjelent képviselõi számára.

Operaház, szeptember 20.

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”