opera - BRITTEN: A KIS KÉMÉNYSEPRÕ

Zene

Akárcsak tavaly, idén is gyermekeknek szólt az évad első premierje az Operaházban, s a második alkalom parányi jóindulattal már tradícióvá lépteti elő a rokonszenves gesztust. Ezúttal Benjamin Britten 1949-es művét láthatták az ünneplőbe öltöztetett csemeték és a rövidnadrágos szakírók, s Bata Rita rendezése (és koreográfiája) komoly erőfeszítéseket tett, hogy a magyar színpadon teljes egészében most először bemutatásra kerülő gyermekopera lekösse az egybegyűltek figyelmét.
Akárcsak tavaly, idén is gyermekeknek szólt az évad elsõ premierje az Operaházban, s a második alkalom parányi jóindulattal már tradícióvá lépteti elõ a rokonszenves gesztust. Ezúttal Benjamin Britten 1949-es mûvét láthatták az ünneplõbe öltöztetett csemeték és a rövidnadrágos szakírók, s Bata Rita rendezése (és koreográfiája) komoly erõfeszítéseket tett, hogy a magyar színpadon teljes egészében most elõször bemutatásra kerülõ gyermekopera lekösse az egybegyûltek figyelmét. Így a mese felvezetéséül szolgáló elsõ részben, melynek szereplõi az alcím szellemében ("Let's Make an Opera!") a kis kéményseprõ megindító történetének operásításához fognak, akadt alsós tagozatú rap és Kislány a zongoránál (Lovas Róbert szerzeménye korábban mindössze az Erkel Színházig jutott, köszönhetõen a néhai esztrádmûsoroknak), diákburleszk a la Suli-buli, kikacsintós utalás, és persze tánc is, hiszen az legalább olyan "fontos cucc", mint a zene. No és volt természetesen közönségénekeltetés is, amit Bartal László karmester vezényelt le rokonszenves oldottsággal. A tornateremnek maszkírozott játéktéren a második, immár valóban operai részben aztán Britten könnyen befogadható, a kiskorú közönséggel megkedveltethetõ zenéjéé, valamint - sajnálatos módon - a problematikus artikulációé lett a fõszerep. Néha ugyanis teljes szakaszok váltak az ifjúsági kar vagy épp az amúgy láthatóan lelkes operai magánénekesek (például a minden ízében karakteres Sánta Jolán) elõadásában jószerével kihüvelyezhetetlenné, s ez érezhetõen apasztotta a gyermeki figyelem koncentrációját. Ám a korom és a víz labdacsokkal való megjelenítése, a szorult helyzetébõl kimentett címszereplõ, Banya Zoltán kisfiús bája, valamint a Pomádéhoz hasonlóan ezúttal is játékba hozott földszinti járások sûrû forgalma alighanem így is kellemes emlék marad az operába szoktatandó nemzedék megjelent képviselõi számára.

Operaház, szeptember 20.

****

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.