opera - BRITTEN: A KIS KÉMÉNYSEPRÕ

Zene

Akárcsak tavaly, idén is gyermekeknek szólt az évad első premierje az Operaházban, s a második alkalom parányi jóindulattal már tradícióvá lépteti elő a rokonszenves gesztust. Ezúttal Benjamin Britten 1949-es művét láthatták az ünneplőbe öltöztetett csemeték és a rövidnadrágos szakírók, s Bata Rita rendezése (és koreográfiája) komoly erőfeszítéseket tett, hogy a magyar színpadon teljes egészében most először bemutatásra kerülő gyermekopera lekösse az egybegyűltek figyelmét.
Akárcsak tavaly, idén is gyermekeknek szólt az évad elsõ premierje az Operaházban, s a második alkalom parányi jóindulattal már tradícióvá lépteti elõ a rokonszenves gesztust. Ezúttal Benjamin Britten 1949-es mûvét láthatták az ünneplõbe öltöztetett csemeték és a rövidnadrágos szakírók, s Bata Rita rendezése (és koreográfiája) komoly erõfeszítéseket tett, hogy a magyar színpadon teljes egészében most elõször bemutatásra kerülõ gyermekopera lekösse az egybegyûltek figyelmét. Így a mese felvezetéséül szolgáló elsõ részben, melynek szereplõi az alcím szellemében ("Let's Make an Opera!") a kis kéményseprõ megindító történetének operásításához fognak, akadt alsós tagozatú rap és Kislány a zongoránál (Lovas Róbert szerzeménye korábban mindössze az Erkel Színházig jutott, köszönhetõen a néhai esztrádmûsoroknak), diákburleszk a la Suli-buli, kikacsintós utalás, és persze tánc is, hiszen az legalább olyan "fontos cucc", mint a zene. No és volt természetesen közönségénekeltetés is, amit Bartal László karmester vezényelt le rokonszenves oldottsággal. A tornateremnek maszkírozott játéktéren a második, immár valóban operai részben aztán Britten könnyen befogadható, a kiskorú közönséggel megkedveltethetõ zenéjéé, valamint - sajnálatos módon - a problematikus artikulációé lett a fõszerep. Néha ugyanis teljes szakaszok váltak az ifjúsági kar vagy épp az amúgy láthatóan lelkes operai magánénekesek (például a minden ízében karakteres Sánta Jolán) elõadásában jószerével kihüvelyezhetetlenné, s ez érezhetõen apasztotta a gyermeki figyelem koncentrációját. Ám a korom és a víz labdacsokkal való megjelenítése, a szorult helyzetébõl kimentett címszereplõ, Banya Zoltán kisfiús bája, valamint a Pomádéhoz hasonlóan ezúttal is játékba hozott földszinti járások sûrû forgalma alighanem így is kellemes emlék marad az operába szoktatandó nemzedék megjelent képviselõi számára.

Operaház, szeptember 20.

****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.