Ördögök - A The Twilight Singers és Mark Lanegan Bécsben (koncert)

  • Greff András
  • 2006. december 14.

Zene

Igazán rokonszenves, hogy Bécs városa az ünnepek közeledtével kellő számú vészkijáratot biztosít azoknak, akik fulladozni hajlamosak az ezeket a napokat beburkoló, zsírosan vaníliaszagú levegőtől - és most nem csupán arra gondolok, hogy ilyenkor városszerte fénylik és forr a bor.

Igazán rokonszenves, hogy Bécs városa az ünnepek közeledtével kellő számú vészkijáratot biztosít azoknak, akik fulladozni hajlamosak az ezeket a napokat beburkoló, zsírosan vaníliaszagú levegőtől - és most nem csupán arra gondolok, hogy ilyenkor városszerte fénylik és forr a bor. A Hauptstadt idén gitárfronton is kitett magáért, a klubokban olyan, egytől egyig remek bandák gerjesztették hangszereiket a Mikulást körülölelő héten, mint a Badly Drawn Boy, a Two Gallants, a Thermals és persze a Twilight Singers. Az azért nem volt kérdéses, hogy ez utóbbit kell választani: Greg Dullival a "menüben" menthetetlenül szürkül közömbössé minden más ajánlat.

*

Az ezredforduló magasságában még úgy tűnt, hogy emberünk a korábbinál jóval alacsonyabb sebességre vált: zenekara, az Afghan Whigs akkoriban már a végső stádiumában vergődött (az amerikai alternatív rock - kereskedelmi szempontból - második vonalának e vezérzenekara hivatalosan végül 2001 hajnalán adta be a kulcsot), s bár Dulli ugyanebben az időpillanatban megjelentette első szólólemezét (Twilight - As Played By The Twilight Singers), e gesztus inkább csak újabb öltésnek tűnt a szálelvarrási folyamatban. Hiszen azok a számok akkor már évek óta szalagon pihentek, és Dulli a megjelentetéssel le is zárta a történetüket. Turnéra nem indult, ivót nyitott inkább Los Angelesben, forgatókönyveket és novellákat körmölt, közben azért, amúgy ráérősen, összegitározgatott pár új számot. Ebből a lágymeleg állapotból barátja, a filmrendező Ted Demme váratlan halála lökte ki: arról az érzelmi tengerfenékről rájuk tekintve értelmüket vesztették az addig elkészült dalok, nem maradt más választása hát, mint hogy helyettük újakat írjon, olyanokat, amelyek sokkal többet tudnak az ő megszorongatott szívéről. A második Twilight Singers, a meseszépen szomorú Blackberry Belle 2003 őszén jelent meg, azóta folyamatos a pörgés. Dulli évente legalább száz koncertet vállal, gitározik az olasz Afterhoursben, tavaly még arra is volt érkezése, hogy saját neve alatt megjelentesse a korábban félretolt számait. Ehhez a "megint minden a régiben" címkéjű sztorihoz persze hozzátartozott, hogy Greg újfent jó kedvvel, bőséggel tömte tele a testét drogokkal, és mivel a kokainfogyasztását éppen az a szenvedély jellemezte, mint a zenéjét, nem sok hiányzott ahhoz, hogy rövid úton a másvilágra katapultálja magát. Aztán valahogy mégiscsak leállt. Akkoriban, 2005 nyarának végén éppen egy New Orleans-i stúdióban dekkolt, amikor végigzúzta a várost a Katrina hurrikán, de ő csak azért is ott maradt, s amikor nem kellett az áramszünetektől meg a közeli lövészajoktól szorongania, a bizarr élményektől zsongó fejjel összemuzsikált egy újabb intenzív lemezt, amely a narkós múltra utaló Powder Burns címmel ez év elején jutott a boltokba. A hozzá kapcsolódó turné nyáron zárult volna le, de olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy mind Amerikában, mind Európában ráhúztak még egy-egy kört; Bécsben is második alkalommal lépett fel idén a Singers. Ezen a túrán állandó vendégként a zenekarral tart Dulli druszája, Mark Lanegan is, akit a legtöbben alighanem a Queens Of The Stone Age pár évvel ezelőtti felállásából vagy a seattle-i, rég feloszlott Screaming Treesből ismerhetnek, jóllehet nevéhez immár számos kiváló szólólemez fűződik (ha ajánlani kell: Whiskey For The Holy Ghost, Bubblegum). Ugyanaz a korosztály (Lanegan negyvenkettő, Dulli egy évvel alatta), ugyanolyan erőszakos és függőségektől terhelt múlt: nem csoda, hogy a páros jövőre (The Gutter Twins néven) egy teljes lemezt készül szentelni közös rémálmainak.

Na de ennyit az előzményekről. Függönyt fel!

*

A saccra háromszáz nézővel kényelmesen kibélelt Szenében már az első számok alatt nyilvánvaló válik, hogy a whigses időkhöz képest mostanság kábé tizenöt kilóval terebélyesebb Dulli karizmája az elmúlt évek során egyenes arányban növekedett a tokájával. Az I'm Ready-ben elsütött sor, miszerint a trubadúr készen állna rá, hogy szeressen valakit, bárki mástól banális frázisnak hatna csupán, de ahogyan Dulli azon a fantasztikus hangján, az ő jellegzetes, a 70-es évek soulhéroszain edzett modorában a szavakat előbb csak odabúgja, majd teli tüdővel bele is üvölti a mikrofonba, az maga a démoni csábítás; a dal végére mindenki tudja, kiről fognak szólni a teremben domborító csajok legkevésbé sem ártatlan álmai az elkövetkező éjeken - mert ahogyan Dulli mondja, az kábé olyan, mintha Brando tenné a vásznon: súlyt és színt kapnak a kopottasabb szólamok is. És mindezt ne úgy tessék elképzelni, mint amikor egy búval gyakott darkrock-huszár sírásra görbülő, feketére rúzsozott szájjal kesereg az ő általlőtt szívéről. Nem, a csibészesen vigyorgó Dulli összes gesztusa egy akasztófára való brigantié; a Candy Cane Crawl végén kipattan a zongora mögül, és magát nem kevés humorral amolyan Vegasban haknizó soulhercegként illegeti, majd a dalt térdre borulva zárja, hősszerelmesi pózban. Az is hamar kiderül, hogy a nagy megtisztulást, a (rémisztően hangzó) józanságot nem kell azért annyira komolyan venni. Persze Dulli ma már tényleg nem simogatja orrával az erősítője tetejét, viszont böhömnagy pohárból nyeli a piát (egy technikus végig ügyel rá, hogy teli legyen a kehely), és megállás nélkül dohányzik (hamu- és pohártartó is van az állványán), méghozzá lenyűgöző technikával: képes abban a villanásnyi intervallumban megpörkölni a blázt, amíg a dobos a záróakkord után beszámol a következő nótához, és valamiképpen gitározás meg éneklés közben is bele-bele tud szippantani, mégsem téveszt. A zene, amit maga köré kanyarít, eléggé állat rock and roll: a visszafogott, trip-hopos első lemez nem nagyon idéztetik meg, a műsor a Blackberry és a Powder számaira épül, a dalok között nincsen szünet, a lemezekhez képest jóval zúzósabb verziókat hallunk. Dulli vérprofi zenészekkel dolgozik, a zongoránál például az a Jeff Klein ül, aki maga is tisztes szólókarriert tudhat már a háta mögött (pár éve láthatták őt muzsikálni a pesti éjszakában). A dobos, Bobby MacIntyre önálló show-elem.

A mind hangjában, mind megjelenésében egyre inkább Tom Waitsre emlékeztető Lanegan először kábé fél óra után bukkan fel, a Live With Mebe kezdenek bele (ez a Massive Attack-feldolgozás nyitja a néhány hete kiadott, ötszámos A Stitch In Time-ot), a zsongítóan hömpölygő szám aztán észrevétlenül átfolyik a Where Did You Sleep Last Night? című Leadbelly-songba, amit a Nirvana tett híressé az Unplugged koncertjével, de Lanegan már évekkel korábban lemezre vette, onnan ismerte Cobain is. Kurt előadásában a szám kétségbeesett faggatózás volt, Lanegan ellenben átkozottul fenyegető, akárha baltával a kézben kérné számon kedvesén az előző éjszakát. A bonviván Dullival szemben a súlyos tűhasználói múltat maga mögött tudó férfiú lidérces színpadi jelenség. Húzódzkodhat az ember hozzá bármennyire közel, Lanegan hihetetlenül távol van, és úgy kapaszkodik a mikrofonba, mintha attól tartana, ha elengedi, mindjárt átzuhan egy másik (és rémséges) dimenzióba. Hozzá kőarc és lehunyt szemek; halálszagú rémkirály.

A feldolgozások igen fontos szerepet visznek a Dulli-univerzumban. Uptown Lights nevű alkalmi zenekarával olykor rnb- és soulszámokat nyomat LA-ben, a TS-sel két éve She Loves You címmel lemeznyi átbarkácsolt dalt jelentetett meg, és mindig ügyel arra, hogy meglepje a közönséget valami váratlan kölcsönzéssel. Mindent a sajátjává formál, átdolgozásaival meggyőzően állítja, hogy egy igazán jó számnak megszámlálhatatlan arca lehetséges. A koncert csúcspontja egy olyan egyveleg, amely Justin Timberlake (!) Lovestonedjának fülledt, zongorás átértelmezésével indul, ez belebucskázik a The Killerbe (saját szám), ami a TV on the Radio nagyszerű idei lemezéről származó Wolf Like Mebe torkollik, melynek végét a zenészek a capellában adják elő: képzeljenek el öt talpig feketébe bújt, szesztől tüzelt fehér fiút, amint átmennek louisianai gospelkórusba! Mámorító élmény, lehetetlen fokozni, bár újra előkerül Lanegan az ő rakendrolljával (Boogie Boogie), aztán zárásként a két főhős elénekli Nina Simone nagyon szép számát, a Black Is The Color Of My True Love's Hairt. Komoran és érzékien, ahogy csak ők ketten tudják.

Bécs, Szene, december 5.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.