Lemez

Örök dagály

Coldplay: A Head Full Of Dreams

  • Lang Ádám
  • 2016. február 7.

Zene

A Coldplayt alapvetően két nézőpontból lehet szemlélni. Ha úgymond potenciálisan irány­adó, vagy még naivabban: jóravaló gitárzenekarként tekintünk rájuk, akkor sűrűn kell csalódnunk bennük, de ha inkább világhódító kaméleonként, akkor már számos sikerélményünk lehet, amennyiben Chris Martinéknak drukkolunk.

Ennek a két szálnak már akkor megvoltak a gyökerei, amikor a Coldplay az első két lemezével berobbant a köztudatba. A kritikusok akkor még abban bíztak, hogy a zenekar kinövi a radioheades, illetve bonós gyerekbetegségeit, és akkorára nő művészileg, mint a példaképei. A nagyközönség azonban problémák nélkül lelkesedett értük: annyira, hogy ettől fogva valahány lemezük number one lett az összes fontos nyugati országban, köztük az USA-ban is.

Az indie rock legjobb éveiben a Coldplay még egyszer elhúzta a mézesmadzagot a zenekritikusok orra előtt az Arcade Fire és egyéb független zenék ihlette Viva La Vidával, amelyen ráadásképp olyan menő producerekkel dolgozott együtt, mint Brian Eno és Jon Hopkins. Ez azonban csak egyszeri fellángolás lett, hiszen tavaly már Avicii közreműködésével gyártották le a Ghost Storiest, hogy az EDM-mel kacérkodva biztosítsák be rajta népszerűségüket.

A Chris Martin és Gwyneth Paltrow szakítását megörökítő lemez után meglehetősen hamar jött a folytatás. Az A Head Full of Dreams persze épp a szomorkás, melankolikus előd ellentéte akarna lenni: a technicolorba öntött borító után a címadó dal euforikus tánczenéje és a rá következő könnyedebb, a Strokest és a Cure-t megidéző Bird is ezt erősíti meg. És eddig még egész oké is a lemez! A Beyoncével közös Hymn for the Weekenddel azonban már­is elkezd fárasztóvá lenni. A háttérsztori tudatában mondom, de tényleg olyan az album, mint amikor valaki nagyon bizonygatja, hogy napfényesen látja az életet. Még a klipes Adventure of a Lifetime diszkója se tud már feldobni valahol féltávnál, amikor rá kell jönni, hogy ez a lemez ugyanolyan nyűglődés, mint amilyen az első volt – csak színesbe van csomagolva. Napsütésben, egy fesztivál nagyobbik színpadán talán működne: oda pont elég ez a dagályos semmitmondás.

Persze ez csak a kritikai nézőpont, amelyről meg tudjuk, mennyit ér. Másfelől a Cold­play már a megalakulása óta ügyesen csapódik oda az aktuális trendekhez, és most épp egy tánczenés kitérőben látta meg a lehetőséget, amellyel még több emberhez eljuttathatja magát. Az pedig csakis Adele-nek lesz köszönhető, ha végül nem jut fel mégsem a listák legtetejére.

Warner, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.