Örvény - Lightning Bolt: Hypermagic Mountain (lemez)

  • Greff András
  • 2005. december 15.

Zene

A kilencvenes évek utolsó néhány esztendejében figyelemre méltó egyidejűséggel köszönt le a színről az amerikai noise-rock mezőny - a búcsút még közvetlenül megelőzően is remekműveket világra vajúdó - élvonala:

A kilencvenes évek utolsó néhány esztendejében figyelemre méltó egyidejűséggel köszönt le a színről az amerikai noise-rock mezőny - a búcsút még közvetlenül megelőzően is remekműveket világra vajúdó - élvonala: legfontosabb zenekarai (a Jesus Lizard és a Cows, a Killdozer és az Unsane) letették a lantot, és beadta a kulcsot, illetve profilt váltott a két legizgalmasabb, mintaadó lemezkiadó is, az Amphetamine Reptile és a Touch and Go. Manapság, hat-hét évvel később a jenki zajbrigádok újfent masíroznak kifele a naposabb terepekre; az olyan kimagasló új zenekarok tevékenykedéséről, mint a Wolf Eyes, a Black Dice vagy éppen recenziónk tárgya, a Lightning Bolt, legalábbis már nem csak a lokális fanzinok maroknyi olvasója szerezhet tudomást - ami nagyszerű dolog.

A providence-i Lightning Bolt nélkül például mindenképpen eseménytelenebb mindennapokkal kellene kalkulálni. A zenekar 1995-ben alakult, első, a duó nevét viselő lemeze négy évre rá jelent meg, azóta kétévente gazdagodik újabb tétellel a zenekari diszkográfia: Ride The Skies, Wonderful Rainbow, Hypermagic Mountain. Dalait mindössze dob és basszusgitár (meg néha egy kis kiabálás) segítségével hozza létre, de nem kell félni, attól még úgy szól, mintha focicsapatnyi muzsikus terrorizálná a hangszerét. Brian Chippendale sebes és fifikás dobolása is megérne egy misét, de Brian Gibson basszusgitárjánál mindenképpen el kell időznünk kicsit. Ilyen hangokat ebből a hangszerből én még nem hallottam. A csellók kvint hangolását követő speciális, negyedik húrként bendzsóhúrral felszerelt hangszerből kicsiholt hangokat Gibson megannyi effektpedálon vezeti át, s amihez így eljut, az egészen ámulatba ejtő: abszint töménységű, szakadékmély torzulások és sivalkodó magasak tömegkarambolját halljuk - amit John Zorn szokott a szaxofonjával művelni olykor, az ilyen.

Nagyobbik részét tekintve a Hypermagic Mountain az elődjével azonos szinten áll. A Wonderful Rainbow tételei inkább a hagyományos dalszerkezetekhez álltak közelebb, míg ez az új lemez szertelenebb és vadabb darab, a számok minősége között nincsen lényeges különbség - leszámítva három tételt. Megaghost, Magic Mountain, Dead Cowboy; bő negyedóra a lemez közepén, ám ennyi elég is ahhoz, hogy a Hypermagicet a Lightning Bolt eddigi legerősebb munkájának gondolhassuk. Mert bármilyen radikális, széttorzított vadulásokba feledkezzen is, legtöbb számában a játékosság és az irónia roppant hangsúlyos szerepet kap - ettől válik olyan élvezetessé és relatíve könnyen hallgathatóvá, ám éppen emiatt korlátozódik a hatása rövidebb távra. Ebben a három szerzeményben viszont elemelkednek a szűrők az indulatok elől: az első kettőben a sötét, zavaros hangfolyamból vészjósló örvények tölcséresednek, az utolsóban ellenben már fehér fények villognak eksztatikusan. A kolosszális témák torlódása pedig szerencsére nem csak ezeket a perceket jellemzi: ebben a térben még sok szegletben érdemes kutatni a mágia után.

Load Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.