Örvény - Lightning Bolt: Hypermagic Mountain (lemez)

  • Greff András
  • 2005. december 15.

Zene

A kilencvenes évek utolsó néhány esztendejében figyelemre méltó egyidejűséggel köszönt le a színről az amerikai noise-rock mezőny - a búcsút még közvetlenül megelőzően is remekműveket világra vajúdó - élvonala:

A kilencvenes évek utolsó néhány esztendejében figyelemre méltó egyidejűséggel köszönt le a színről az amerikai noise-rock mezőny - a búcsút még közvetlenül megelőzően is remekműveket világra vajúdó - élvonala: legfontosabb zenekarai (a Jesus Lizard és a Cows, a Killdozer és az Unsane) letették a lantot, és beadta a kulcsot, illetve profilt váltott a két legizgalmasabb, mintaadó lemezkiadó is, az Amphetamine Reptile és a Touch and Go. Manapság, hat-hét évvel később a jenki zajbrigádok újfent masíroznak kifele a naposabb terepekre; az olyan kimagasló új zenekarok tevékenykedéséről, mint a Wolf Eyes, a Black Dice vagy éppen recenziónk tárgya, a Lightning Bolt, legalábbis már nem csak a lokális fanzinok maroknyi olvasója szerezhet tudomást - ami nagyszerű dolog.

A providence-i Lightning Bolt nélkül például mindenképpen eseménytelenebb mindennapokkal kellene kalkulálni. A zenekar 1995-ben alakult, első, a duó nevét viselő lemeze négy évre rá jelent meg, azóta kétévente gazdagodik újabb tétellel a zenekari diszkográfia: Ride The Skies, Wonderful Rainbow, Hypermagic Mountain. Dalait mindössze dob és basszusgitár (meg néha egy kis kiabálás) segítségével hozza létre, de nem kell félni, attól még úgy szól, mintha focicsapatnyi muzsikus terrorizálná a hangszerét. Brian Chippendale sebes és fifikás dobolása is megérne egy misét, de Brian Gibson basszusgitárjánál mindenképpen el kell időznünk kicsit. Ilyen hangokat ebből a hangszerből én még nem hallottam. A csellók kvint hangolását követő speciális, negyedik húrként bendzsóhúrral felszerelt hangszerből kicsiholt hangokat Gibson megannyi effektpedálon vezeti át, s amihez így eljut, az egészen ámulatba ejtő: abszint töménységű, szakadékmély torzulások és sivalkodó magasak tömegkarambolját halljuk - amit John Zorn szokott a szaxofonjával művelni olykor, az ilyen.

Nagyobbik részét tekintve a Hypermagic Mountain az elődjével azonos szinten áll. A Wonderful Rainbow tételei inkább a hagyományos dalszerkezetekhez álltak közelebb, míg ez az új lemez szertelenebb és vadabb darab, a számok minősége között nincsen lényeges különbség - leszámítva három tételt. Megaghost, Magic Mountain, Dead Cowboy; bő negyedóra a lemez közepén, ám ennyi elég is ahhoz, hogy a Hypermagicet a Lightning Bolt eddigi legerősebb munkájának gondolhassuk. Mert bármilyen radikális, széttorzított vadulásokba feledkezzen is, legtöbb számában a játékosság és az irónia roppant hangsúlyos szerepet kap - ettől válik olyan élvezetessé és relatíve könnyen hallgathatóvá, ám éppen emiatt korlátozódik a hatása rövidebb távra. Ebben a három szerzeményben viszont elemelkednek a szűrők az indulatok elől: az első kettőben a sötét, zavaros hangfolyamból vészjósló örvények tölcséresednek, az utolsóban ellenben már fehér fények villognak eksztatikusan. A kolosszális témák torlódása pedig szerencsére nem csak ezeket a perceket jellemzi: ebben a térben még sok szegletben érdemes kutatni a mágia után.

Load Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.