Öt csillag - A Rolling Stones Budapesten (koncert)

  • Pallag Zoltán
  • 2007. július 26.

Zene

Ahogy a cím is mutatja, a koncert összességében hibátlan volt. Le vagyok nyűgözve. A Stones előtt, amikor még a szintén angol Charlatans együttes dübörgése hallatszott a stadionból, ötszáz forintért vettem két félliteres ásványvizet, majd kettőt léptem, és a kezembe nyomtak egyet ingyen, akkor eldöntöttem, hogy a részt vevő megfigyelés módszerét fogom alkalmazni, mint Malinowski a Trobriand-szigeteken.

Ahogy a cím is mutatja, a koncert összességében hibátlan volt. Le vagyok nyűgözve. A Stones előtt, amikor még a szintén angol Charlatans együttes dübörgése hallatszott a stadionból, ötszáz forintért vettem két félliteres ásványvizet, majd kettőt léptem, és a kezembe nyomtak egyet ingyen, akkor eldöntöttem, hogy a részt vevő megfigyelés módszerét fogom alkalmazni, mint Malinowski a Trobriand-szigeteken.

Megvallom, az elején nem voltam biztos benne, hogy menni fog. A 20.30-ra ígért kezdés 21.15-re módosult. Ekkor jöttek ki Jaggerék, és kezdtek bele a Start Me Upba, az ötvenezres publikum óriási ovációja mellett. (Már meg lehet nézni a Youtube-on!) Valahol a stadion felső karéjában ácsorogtam, és látva, hogy a dühöngőben a tűzoltók locsolják a rajongókat, arra gondoltam, hogy biztosan van valami köztes megoldás, hogy benne is vagyok a sűrűjében, meg nem is.

De nincs felemás módszer. Sikítottam, mint a fába szorult féreg, amikor Mick Jagger rám mutatott vagy a szomszédomra, de legalábbis felém. Reméltem, hogy az anyós is megérez valamit a hangulatból, amikor felhívtam, és kinyújtottam a telefont a hangszórók felé: "I'm Jumpin' Jack Flash, It's a Gas! Gas! Gas!" Másnap elmondta, hogy lejött neki a fíling, fájt a szíve, hogy nem lehetett ott, de örökké hálás lesz stb., stb. Aztán körülnéztem, nekem is illene a nyakamba kapni a nőt, akivel jöttem. Ha csak két évvel fiatalabb lennék, meg is tettem volna. Részt vevő megfigyelés, részt vevő megfigyelés, mantráztam összeszorított fogakkal. Békésen elővettem farzsebemből a szemüvegtörlőmet, elvégre Rolling Stones-koncerten vagyok. Ünnep van.

Néztem a mestert, hogyan szambázik el a felé hajított zacskók meg flakonok útjából. Mire számítottak ezek? Hogy lesz majd mit mesélni az onokáknak: "Egyszer megdobtam Mick Jaggert. Fantasztikus érzés volt!" De be kellett érniük a zenével és a látvánnyal.

Tudni lehetett, hogy néhány számot a B színpadon adnak majd elő. Kerestem, merre lehet, mígnem a Miss Youra megindult a színpad egy része a tömeget kettéválasztó folyosón az ún. Rákosi-páholy felé. Igazán látványos volt (ráadásul ekkor játszottak a legjobban), még ha abban a néhány percben meg kellett is elégednem a jobb oldali kivetítővel.

Az sem volt semmi, amikor előugrott a háttérből egy Lisa Fischer nevű Grammy-díjas hangtulajdonos. Elnyomta Jaggerrel az I'll Go Crazyt (James Brown számát), de úgy, hogy majdnem akkorára tátottam a szám, mint amekkorára Charlie Watts tudná, ha egyszer kinyitná. Fantasztikus show-t csináltak abban a néhány percben. Lisa szexi volt, Mick perverz, szóval minden a helyén. Frontemberünk a végén megdicsérte a hölgy ruháját, de leszólta a cipőjét, hogy milyen olcsó. Mindezt magyarul. Merthogy készült. A koncert előtt magyar kifejezéseket magolt. Némelyikkel olyannyira meggyűlt a baja, hogy senki nem értette, mit akart mondani, de a "Hello, Madiarország" és a "Szia, Budapeszt" egészen tűrhető volt. Mindenkit levett a lábáról.

Az alaptagok közül Ronnie Wood nem zavart sok vizet, bár becsületesen végiggitározta a két órát, Watts úr abszolút megbízhatóan adta a ritmust, hanem az öreg kalóz, Keith Richards, aki állítása szerint egyszer a kokó mellé szippantott egy keveset apja hamvaiból is (egy ilyen alaknál ki dönti el, hogy mikor viccel?), kissé indiszponáltnak tűnt. Gyanús volt, hogy a megszokott ördögi vigyor helyett angyali mosoly ült ki arcára, amikor lejött hozzánk a színpad szélére, és nagyobb sikítást kapott - de legalább akkorát -, mint Jagger. Két saját számot is elénekelt, de mintha kicsit belezavarodott volna a You Got The Silverbe (csakúgy, mint az elején a Rough Justice-ba), ebbe a takaros, egyszerű bluesba. Mondjuk, hogy ez volt a megengedhető mélypont, amitől kicsit emberibbé válik ez az ördögi produkció. Merthogy Keith után viszszavette a hatalmat Mick, az energiabomba. Belakta a színpad minden négyzetméterét, sprintelt, ugrált, gesztikulált, riszált, ahogy szokott. Ezért (is) szeretjük.

Aztán jöttek végig a nagy slágerek: Honky Tonk Woman, Paint It Black, (I can't Get No) Satisfaction. Közben óriási lángcsóvák csaptak ki a díszletből, hatalmas durranásokkal tűzijáték kezdődött (A Bigger Bang), a tömeg őrjöngött (velem együtt), aztán jött a ráadásszám, a Brown Sugar, és ezzel 23.15-kor vége volt az utolsó Rolling Stones-koncertnek Magyarországon. A jegyét mindenki eltette emlékbe. Én ott voltam!

Az öreg Micknek is megsúghatták, hogy '95-ben már jártak itt, ugyanis nem törődve azzal, hogy nem egyezik a magyar és az angol nyelv artikulációs bázisa, szinte hibátlan kiejtéssel mondta: "még mindig szépek vagytok".

Mit mondjak, ti is.

Puskás Ferenc Stadion, július 20.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.