Öt csillag - A Rolling Stones Budapesten (koncert)

  • Pallag Zoltán
  • 2007. július 26.

Zene

Ahogy a cím is mutatja, a koncert összességében hibátlan volt. Le vagyok nyűgözve. A Stones előtt, amikor még a szintén angol Charlatans együttes dübörgése hallatszott a stadionból, ötszáz forintért vettem két félliteres ásványvizet, majd kettőt léptem, és a kezembe nyomtak egyet ingyen, akkor eldöntöttem, hogy a részt vevő megfigyelés módszerét fogom alkalmazni, mint Malinowski a Trobriand-szigeteken.

Ahogy a cím is mutatja, a koncert összességében hibátlan volt. Le vagyok nyűgözve. A Stones előtt, amikor még a szintén angol Charlatans együttes dübörgése hallatszott a stadionból, ötszáz forintért vettem két félliteres ásványvizet, majd kettőt léptem, és a kezembe nyomtak egyet ingyen, akkor eldöntöttem, hogy a részt vevő megfigyelés módszerét fogom alkalmazni, mint Malinowski a Trobriand-szigeteken.

Megvallom, az elején nem voltam biztos benne, hogy menni fog. A 20.30-ra ígért kezdés 21.15-re módosult. Ekkor jöttek ki Jaggerék, és kezdtek bele a Start Me Upba, az ötvenezres publikum óriási ovációja mellett. (Már meg lehet nézni a Youtube-on!) Valahol a stadion felső karéjában ácsorogtam, és látva, hogy a dühöngőben a tűzoltók locsolják a rajongókat, arra gondoltam, hogy biztosan van valami köztes megoldás, hogy benne is vagyok a sűrűjében, meg nem is.

De nincs felemás módszer. Sikítottam, mint a fába szorult féreg, amikor Mick Jagger rám mutatott vagy a szomszédomra, de legalábbis felém. Reméltem, hogy az anyós is megérez valamit a hangulatból, amikor felhívtam, és kinyújtottam a telefont a hangszórók felé: "I'm Jumpin' Jack Flash, It's a Gas! Gas! Gas!" Másnap elmondta, hogy lejött neki a fíling, fájt a szíve, hogy nem lehetett ott, de örökké hálás lesz stb., stb. Aztán körülnéztem, nekem is illene a nyakamba kapni a nőt, akivel jöttem. Ha csak két évvel fiatalabb lennék, meg is tettem volna. Részt vevő megfigyelés, részt vevő megfigyelés, mantráztam összeszorított fogakkal. Békésen elővettem farzsebemből a szemüvegtörlőmet, elvégre Rolling Stones-koncerten vagyok. Ünnep van.

Néztem a mestert, hogyan szambázik el a felé hajított zacskók meg flakonok útjából. Mire számítottak ezek? Hogy lesz majd mit mesélni az onokáknak: "Egyszer megdobtam Mick Jaggert. Fantasztikus érzés volt!" De be kellett érniük a zenével és a látvánnyal.

Tudni lehetett, hogy néhány számot a B színpadon adnak majd elő. Kerestem, merre lehet, mígnem a Miss Youra megindult a színpad egy része a tömeget kettéválasztó folyosón az ún. Rákosi-páholy felé. Igazán látványos volt (ráadásul ekkor játszottak a legjobban), még ha abban a néhány percben meg kellett is elégednem a jobb oldali kivetítővel.

Az sem volt semmi, amikor előugrott a háttérből egy Lisa Fischer nevű Grammy-díjas hangtulajdonos. Elnyomta Jaggerrel az I'll Go Crazyt (James Brown számát), de úgy, hogy majdnem akkorára tátottam a szám, mint amekkorára Charlie Watts tudná, ha egyszer kinyitná. Fantasztikus show-t csináltak abban a néhány percben. Lisa szexi volt, Mick perverz, szóval minden a helyén. Frontemberünk a végén megdicsérte a hölgy ruháját, de leszólta a cipőjét, hogy milyen olcsó. Mindezt magyarul. Merthogy készült. A koncert előtt magyar kifejezéseket magolt. Némelyikkel olyannyira meggyűlt a baja, hogy senki nem értette, mit akart mondani, de a "Hello, Madiarország" és a "Szia, Budapeszt" egészen tűrhető volt. Mindenkit levett a lábáról.

Az alaptagok közül Ronnie Wood nem zavart sok vizet, bár becsületesen végiggitározta a két órát, Watts úr abszolút megbízhatóan adta a ritmust, hanem az öreg kalóz, Keith Richards, aki állítása szerint egyszer a kokó mellé szippantott egy keveset apja hamvaiból is (egy ilyen alaknál ki dönti el, hogy mikor viccel?), kissé indiszponáltnak tűnt. Gyanús volt, hogy a megszokott ördögi vigyor helyett angyali mosoly ült ki arcára, amikor lejött hozzánk a színpad szélére, és nagyobb sikítást kapott - de legalább akkorát -, mint Jagger. Két saját számot is elénekelt, de mintha kicsit belezavarodott volna a You Got The Silverbe (csakúgy, mint az elején a Rough Justice-ba), ebbe a takaros, egyszerű bluesba. Mondjuk, hogy ez volt a megengedhető mélypont, amitől kicsit emberibbé válik ez az ördögi produkció. Merthogy Keith után viszszavette a hatalmat Mick, az energiabomba. Belakta a színpad minden négyzetméterét, sprintelt, ugrált, gesztikulált, riszált, ahogy szokott. Ezért (is) szeretjük.

Aztán jöttek végig a nagy slágerek: Honky Tonk Woman, Paint It Black, (I can't Get No) Satisfaction. Közben óriási lángcsóvák csaptak ki a díszletből, hatalmas durranásokkal tűzijáték kezdődött (A Bigger Bang), a tömeg őrjöngött (velem együtt), aztán jött a ráadásszám, a Brown Sugar, és ezzel 23.15-kor vége volt az utolsó Rolling Stones-koncertnek Magyarországon. A jegyét mindenki eltette emlékbe. Én ott voltam!

Az öreg Micknek is megsúghatták, hogy '95-ben már jártak itt, ugyanis nem törődve azzal, hogy nem egyezik a magyar és az angol nyelv artikulációs bázisa, szinte hibátlan kiejtéssel mondta: "még mindig szépek vagytok".

Mit mondjak, ti is.

Puskás Ferenc Stadion, július 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.