Lemez

Owen Pallett: In Conflict

  • - minek -
  • 2014. szeptember 14.

Zene

A páratlanul sokoldalú, tehetségét számtalanszor bizonyító kanadai művészt leginkább másoknak készített munkái, nagyzenekari hangszerelései, hegedűjátéka miatt ismerhetik a zenerajongók. Kollaborációi listáját tekintve korunk legszorgalmasabb kontribútoráról van szó, aki hihetetlen érzékkel képes a kortárs popzenét ötvözni a klasszikus zenei hagyatékkal. Azt gondolnánk, ennyi teendő mellett szétszórja tehetségét – de Pallett idő­ről időre remek szólóalbumokkal biztosítja hallgatóságát arról, hogy ­kreativitása töretlen, ráadásul minden külsős munkájából tanul valamit. Már négy évvel ezelőtti har­madik (saját nevén meg az első) albumával, a Heartlanddel is jogos feltűnést keltett, de az idén kijött In Conflict kétségtelenül alkotói csúcsán mutatja. Gondosan rakja össze neoklasszikus elemekkel, néha szomorkás szövegekkel megtűzdelt, lüktető elektropopda­lait, és gazdag hangszerelésben, a maga nehezen összetéveszthető előadásmódján, énekhangján tálalja – ami egyedivé és emlékezetessé teszi az amúgy is szép kerek egésznek mutatkozó zenei anyagot. Pallett mindig is erős volt az alkotótársak kiválasztásában – ezúttal (egy cseh nagyzenekar mellett) maga Brian Eno segít be gitárjátékával, gépeivel és a háttérvokáljaival: ő néhány szintifutammal és akkorddal is csodákra képes. A melankóliát átszellemítő és zenébe oldó In Conflictot – a különbségek hangsúlyozása mellett – nyugodtan lehetne egy polcra helyezni Kelley Polar még az előző évtizedben készített, az elektronikát „szomorúzenével” szintetizáló úttörő albumaival.

 

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.