mi a kotta?

Őzikéből öreg néne

  • mi a kotta
  • 2012. szeptember 16.

Zene

"De lám az idő furcsa dolog,

Ameddig itt van, észre sem vesszük,

De ha egyszer elmúlt,

Nem érzünk mást, csak őt.

Körülfog mindenütt,

Odabúvik lelkünkbe,

Barázdát szánt az arcokon,

A tükrön is végigszánt,

Halántékomra omlik

És közted és közöttem

Itt sejtem az órát.

Halkan pereg a porszem!

Ah, Quinquin!

Sokszor hallani vélem,

Hullnak folyton!

Sokszor éjjel is

Fölébredek én

És sorban minden órát

Megállítok."

Várady Sándor százegy éves magyar fordításában panaszolja ezekkel a szavakkal az idő múlását A rózsalovag Tábornagynéja, akit nagykamasz kedvese még Bichette-nek, magyarán őzikének becéz, ám aki már 32 esztendős virultában előre érzi a szépséget hervasztó öregedés feltartóztathatatlan munkáját. Tudjuk, ami egyszer elmúlt, az vissza többé már nem hozható, viszont hála a technikának - megismételhető. Éppenséggel így jut majd ismétlés formájában szerdán újra elénk A rózsalovag 2010. januári előadása is a New York-i Metropolitanből: Werdenberg hercegné szerepében az ihletetten melankolikus Renée Fleminggel (képünkön), valamint Susan Grahammel és Christine Schäferrel (Uránia, augusztus 22., hat óra). Ugyanitt még szombaton a keleti fellegvár, a moszkvai Bolsoj balettközvetítése ígér tartósított állapotában is váltig friss élményt, méghozzá ezúttal Adolphe Adam életének utolsó balettzenéjére, az 1856-os Kalózhajóra eltáncolva Marius Petipa gyöngéd kezekkel fölpaskolt klasszikus koreográfiáját (Uránia, augusztus 18., öt óra).

Egyebekben az elkövetkező napok hangversenyéletét a Zempléni Fesztivál záróeseménye, valamint a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválmásodik fele dominálja majd. Az előbbi fesztivál legutolsó koncertje idén egyetlenegy, ámde annál jelentékenyebb műsorszámmal követel ki tőlünk egy sárospataki kiszállást: Händel Messiását adják majd ugyanis a Hollerung Gábor irányítása alatt egymással összedolgozó budafoki muzsikusok, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság tagjai, s persze a jeles énekes szólisták, sorukban Megyesi Schwartz Lúciával és Kovács Istvánnal (református templom, augusztus 19., nyolc óra). Mindeközben a kaposvári Szivárvány Kultúrpalotában egyre sorjáznak majd a szerencsés fesztiválozók elé a változatosabbnál változatosabb összeállítású koncertek: az előadóművészek összepárosításának variációit tekintve épp úgy, mintha a zenetörténeti korszakok és stílusok közötti merész és fantáziadús barangolások gyakorlatát vennénk szemügyre. Így például a somogyi megyeszékhely büszkeségére szolgáló zeneünnep utolsó, késő esti hangversenyét az Itáliából Würzburgba áttelepült XVIII. századi komponista, a kismester Giovanni Benedetto Platti gambaszonátája nyitja majd, hogy Claude Debussy és Dohnányi Ernő egy-egy műve mellett még valamiféle egészen különleges műsorszám is felhangozzon Kelemen Barnabás és a csellista Nicolas Altstaedt előadásában: egy zenei "párbeszéd" Johann Sebastian Bach csellószvitjeinek és hegedűpartitáinak fölhasználásával (augusztus 20., tizenegy óra).

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.