rés a présen

"Az igazi dolgokhoz még nem nőttünk fel"

Kézdy Luca zenész

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 16.

Zene

rés a présen: Klasszikus zenén nőttél fel. Honnan jött a dzsessz?

Kézdy Luca: Anyám a zongora-tanárnői állása mellett 12 évig Markó Iván társulatával dolgozott mint korrepetitor, minden délelőtt a színházban zongorázott. Nagyon sokszor én is ott ültem mellette pár évesen a balett-teremben, és hallgattam a ragtime-okat, Gershwint és a hasonló, klasszikus zenétől eltérő módon ritmizált zenéket. Az első benyomás itt ért, azt hiszem. Utána 13 évesen, egy olaszországi nyaraláson hallgattam sok dzsesszes vagy dzsesszből is táplálkozó zenét, mint a Chicago, David Sanborn, Mezzoforte, Grover Washington Jr., Shakatak, és ekkor ismertem meg Al Jarreau-t is. Ő volt az első lépés a dzsessz felé, a zene könnyedsége, felszabadultsága, határtalan jókedve és az izgalmas harmóniavilág fogott meg.

rap: Hegedűsnek készültél?

KL: A zeneovi után, 6-7 évesen választottam a hangszeremet egy gyerekeknek szóló hangszerbemutató hangverseny eredményeként: a hegedű hangja tetszett legjobban. Zenésznek készültem, illetve készítettek engem. 14 évesen, a konziba menetel előtt viszont rájöttem, hogy engem más is érdekel, és a környezetem nagy megrökönyödésére konzi helyett elmentem egy erősnek tartott gimnázium matematika-fizika tagozatos osztályába, amit egyáltalán nem bántam meg. A matematika és a zene egyaránt csodálatos, lenyűgöző rendszer.

rap: Melyik volt az első zenekarod?

KL: Elsős egyetemistaként (esztétika-filozófia szakos voltam) bölcsész barátaimmal csináltunk egy gitár-hegedű-perka felállású akusztikus triót, az Ornamenst. Ez volt az első zenekar, amellyel koncerteztem Budapesten. Rájöttem akkor, hogy szeretnék újra hegedűt tanulni, egy dzsesszhegedűstől. Ekkor kerestem fel Antal Tibort, azt hiszem, én voltam az első tanítványa, s ő az én első dzsessztanárom. Amikor megmutatta S. Grappelli felvételeit, földbe gyökerezett a lábam, de talán jobban érzékeltethetem a hatást azzal, hogy úgy éreztem, az egész testem füllé változik. A következő ilyen nagy élmény egy-két év múlva következett el, amikor Lantos Zoltán egyik felvételét mutatta meg egy barátom. Nagyon sokat tanultam még Nagy Jánostól zenekarában, a Free Style Chamber Orchestrában.

rap: Hogyan lettél frontember a Santa Diverben?

KL: A zenekar ötlete 2005-ben fogalmazódott meg. Szesztay Dáviddal részt vettünk egy projektben, és annak során jöttünk rá, hogy mindkettőnknek lenne kedve egy olyan zenei kísérlethez, illetve felálláshoz, ami pusztán hegedű, basszusgitár és dob. 2006 tavaszán kezdtünk el dolgozni, és ősszel volt az első koncertünk. A frontemberségem csak abból fakad, hogy én vagyok a szólista a zenekarban, és a zenei ötleteimet ebben a formációban bontakoztatom ki, de a Santa Diver világát tekintve Dávid játéka és zeneszerzői vénája ugyanannyira meghatározó. Meg kell említenem, hogy Sárvári Kovács Zsoltival - aki nemrég csatlakozott hozzánk - a zenénk el tudott mozdulni a szabad zene irányába, így az ő jelenléte és egyénisége is nagyon fontos.

rap: Hol láthatunk benneteket legközelebb?

KL: Augusztus 31-én a Kultúrfürdő nevű programsorozatban fogunk fellépni az Öntödei Múzeumban.

rap: Mennyire vagy elégedett a hazai dzsesszel?

KL: Úgy látom, hogy itthon a közönség ízlése egy nagyon szűk kivételtől eltekintve a már ismert és kitaposott utakat követőknek kedvez. Az igazi dolgokhoz még nem nőttünk fel, túl sok problémával kell megküzdenünk nap mint nap a túlélésért ahhoz, hogy a kíváncsiság és eredetiség szellemi luxusát megengedhessük magunknak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.