rés a présen

"Az igazi dolgokhoz még nem nőttünk fel"

Kézdy Luca zenész

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 16.

Zene

rés a présen: Klasszikus zenén nőttél fel. Honnan jött a dzsessz?

Kézdy Luca: Anyám a zongora-tanárnői állása mellett 12 évig Markó Iván társulatával dolgozott mint korrepetitor, minden délelőtt a színházban zongorázott. Nagyon sokszor én is ott ültem mellette pár évesen a balett-teremben, és hallgattam a ragtime-okat, Gershwint és a hasonló, klasszikus zenétől eltérő módon ritmizált zenéket. Az első benyomás itt ért, azt hiszem. Utána 13 évesen, egy olaszországi nyaraláson hallgattam sok dzsesszes vagy dzsesszből is táplálkozó zenét, mint a Chicago, David Sanborn, Mezzoforte, Grover Washington Jr., Shakatak, és ekkor ismertem meg Al Jarreau-t is. Ő volt az első lépés a dzsessz felé, a zene könnyedsége, felszabadultsága, határtalan jókedve és az izgalmas harmóniavilág fogott meg.

rap: Hegedűsnek készültél?

KL: A zeneovi után, 6-7 évesen választottam a hangszeremet egy gyerekeknek szóló hangszerbemutató hangverseny eredményeként: a hegedű hangja tetszett legjobban. Zenésznek készültem, illetve készítettek engem. 14 évesen, a konziba menetel előtt viszont rájöttem, hogy engem más is érdekel, és a környezetem nagy megrökönyödésére konzi helyett elmentem egy erősnek tartott gimnázium matematika-fizika tagozatos osztályába, amit egyáltalán nem bántam meg. A matematika és a zene egyaránt csodálatos, lenyűgöző rendszer.

rap: Melyik volt az első zenekarod?

KL: Elsős egyetemistaként (esztétika-filozófia szakos voltam) bölcsész barátaimmal csináltunk egy gitár-hegedű-perka felállású akusztikus triót, az Ornamenst. Ez volt az első zenekar, amellyel koncerteztem Budapesten. Rájöttem akkor, hogy szeretnék újra hegedűt tanulni, egy dzsesszhegedűstől. Ekkor kerestem fel Antal Tibort, azt hiszem, én voltam az első tanítványa, s ő az én első dzsessztanárom. Amikor megmutatta S. Grappelli felvételeit, földbe gyökerezett a lábam, de talán jobban érzékeltethetem a hatást azzal, hogy úgy éreztem, az egész testem füllé változik. A következő ilyen nagy élmény egy-két év múlva következett el, amikor Lantos Zoltán egyik felvételét mutatta meg egy barátom. Nagyon sokat tanultam még Nagy Jánostól zenekarában, a Free Style Chamber Orchestrában.

rap: Hogyan lettél frontember a Santa Diverben?

KL: A zenekar ötlete 2005-ben fogalmazódott meg. Szesztay Dáviddal részt vettünk egy projektben, és annak során jöttünk rá, hogy mindkettőnknek lenne kedve egy olyan zenei kísérlethez, illetve felálláshoz, ami pusztán hegedű, basszusgitár és dob. 2006 tavaszán kezdtünk el dolgozni, és ősszel volt az első koncertünk. A frontemberségem csak abból fakad, hogy én vagyok a szólista a zenekarban, és a zenei ötleteimet ebben a formációban bontakoztatom ki, de a Santa Diver világát tekintve Dávid játéka és zeneszerzői vénája ugyanannyira meghatározó. Meg kell említenem, hogy Sárvári Kovács Zsoltival - aki nemrég csatlakozott hozzánk - a zenénk el tudott mozdulni a szabad zene irányába, így az ő jelenléte és egyénisége is nagyon fontos.

rap: Hol láthatunk benneteket legközelebb?

KL: Augusztus 31-én a Kultúrfürdő nevű programsorozatban fogunk fellépni az Öntödei Múzeumban.

rap: Mennyire vagy elégedett a hazai dzsesszel?

KL: Úgy látom, hogy itthon a közönség ízlése egy nagyon szűk kivételtől eltekintve a már ismert és kitaposott utakat követőknek kedvez. Az igazi dolgokhoz még nem nőttünk fel, túl sok problémával kell megküzdenünk nap mint nap a túlélésért ahhoz, hogy a kíváncsiság és eredetiség szellemi luxusát megengedhessük magunknak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.