rés a présen

„Palettával előjönni”

  • rés a présen
  • 2022. július 6.

Zene

Mészáros Zoltán, a VeszprémFest igazgatója

rés a présen: Hamarosan indul a Veszprém­Fest, hogyan zajlott az előkészítése?

Mészáros Zoltán: Az idén július 11-től 16-ig rendezzük a fesztivált. Azt érzékeljük, hogy mintha a Covid miatt „kiszáradt” piacon most mindenki pótolni akarná az elmulasztottakat: a fellépők a fellépéseket, a szakma pedig a kimaradt bevételeket. Mindehhez az eddigi, jórészt négynapos nagyszínpadi műsor hatnapossá válása is hozzátesz: jelenleg a legnagyobb gondunk a pénzügyi egyensúly megtalálása, a korábbi években megszokott állami pénzeink elmaradnak – szerintem kicsit a jövő évi Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozat miatt is –, és ez nagy lyukat üt a költségvetésünkön. Mindezek mellett szerettünk volna a ’23-as évre ráfordulva egy erős line-uppal, és egy szélesebb zenei palettával előjönni.

rap: Mire vagy legbüszkébb az idei fesztiválon?

MZ: Amikor több gyereked van, nem tudsz különbséget tenni. Inkább a legnagyobb kihívást, illetve vállalást mondanám, ami egyértelműen az Ana Moura-koncert. Mert bár a szívbe markolóan szép fado zene és Portugália sokakat vonz, de azért ez egy szubkulturális műfaj. Viszont személyesen is nagyon akartam, hogy a világzene, amelyre a fesztivál sokat áldozott, jórészt afrikai és dél-amerikai, karib sztárokkal, ne kopjon ki a felhozatalból.

rap: Kik lesznek a nagy visszatérők?

MZ: Diana Krall 2013-ban, a Gipsy Kings 2009-ben, Jamie Cullum pedig 2016-ban járt már nálunk. Ők visszatérnek most a 19. évadban. A fesztivál felnőtt korú lett, így nálunk sem lehet már minden évben csak új fellépőket hozni. Az idei fesztivál olyan, mint egy jó cuvée: a line-up fele korábbi, a mási fele pedig új fellépőkből áll.

rap: Kik a legfontosabb először fellépő sztárok?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.