Passzát Minneapolisból - Prince: 3121 (lemez)

  • - szami -
  • 2006. június 22.

Zene

Ha úgy kezdenénk, hogy "Roger Nelson a huszonkilencedik stúdiólemezével végre visszatalált a jó egy évtizede elhagyott sikereihez", könnyen felmerülhetne, hogy ki a fene az a Rogen Nelson.

Ha úgy kezdenénk, hogy "Roger Nelson a huszonkilencedik stúdiólemezével végre visszatalált a jó egy évtizede elhagyott sikereihez", könnyen felmerülhetne, hogy ki a fene az a Rogen Nelson. No de kár a töprengésért: az urat már vagy jó negyedszázada főleg Prince néven ismeri a világ. A fülbemászó dallamok kéjgyárosaként elhíresült zenész-producer Minnesota egyik leghíresebb szülötte. Munkásságát - a soul, a funky, az r&b és más fekete könnyűzenék olvasztótégelyéből nyerve - olyan cölöpök jelölik, mint a Little Red Corvette (1982), a Purple Rain (1984), a Lovesexy (1988) vagy a Diamonds and Pearls (1991) című albumok. Saját projektjei mellett producere volt Madonna-, No Doubt- és Tangerine Dream-lemezeknek, kulizott hangszeres zenészként Kate Bush oldalán, és segédkezett a Propellerheads keverőpultjánál is. Munkamániája legendás, állítólag több mint ezer kiadatlan nótával teli az NPG stúdió. Ám az új lemez tucatnyi dalát bizonyosan nem pusztán ezek közül porolta tisztára hercegünk. A globális zenei térképre az Emancipation (1996) tripla album óriási bukását követően csak 2003-ban visszatérő Prince ugyanis a feledhető N.E.W.S. (2003) és a fékezett habzásúra sikeredett Musicology (2004) után most egy tökéletesen kiélvezhető lemezzel jelentkezett.

Az albumot indító és címadó 3121 - ami egyébként a Prince-rezidencia házszáma - minimalista gitárra, erős, lüktető dobokra építkezve a 90-es évek eleji New Power Generation-os korszakát idézi meg - mondhatni, ez az ajtó. Ki itt belép, előbb mindenféle mai mainstream zenétől elszigetelődik, hogy aztán folyamatosan feloldódjék a gondosan kimért eklektikában. A szintiorientált Lolitát egy latinosra szabott r&b szerelmes dal követi, megágyazva a protosoulnak címkézhető Black Sweatnek. Az album gerincének leginkább teherbíró csigolyáit a Fury kordában tartott funkos gitárjátéka és az albumzáró Get on the Boat adja, mely a klaszszikus funkból dzsesszes bigbandbe torkoll. A Satisfied bluesát vagy a The Dance csuklóból kirázott zongorabetétjét hallva az is igazolást nyer, hogy egy öntörvényű előadónak a sikerért feltétlenül fontos állandóan továbbfejlődnie.

Több kritikusnak is feltűnt, hogy a 3121 szerkezetileg és hangulatában nagy hasonlóságot mutat Prince '92-es The Love Symbol című albumával. Az eladási statisztikák szerint azonban a szőrösszívű firkászokon kívül nem sokakat izgat ez a - vélt vagy valós - párhuzam. Ami biztos: a 3121 nevű passzátszél a legtöbb férfi számára elegendő hajtóerőt termel, hogy egy női szívet igába hajtson.

NPG/Universal, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.