Passzát Minneapolisból - Prince: 3121 (lemez)

  • - szami -
  • 2006. június 22.

Zene

Ha úgy kezdenénk, hogy "Roger Nelson a huszonkilencedik stúdiólemezével végre visszatalált a jó egy évtizede elhagyott sikereihez", könnyen felmerülhetne, hogy ki a fene az a Rogen Nelson.

Ha úgy kezdenénk, hogy "Roger Nelson a huszonkilencedik stúdiólemezével végre visszatalált a jó egy évtizede elhagyott sikereihez", könnyen felmerülhetne, hogy ki a fene az a Rogen Nelson. No de kár a töprengésért: az urat már vagy jó negyedszázada főleg Prince néven ismeri a világ. A fülbemászó dallamok kéjgyárosaként elhíresült zenész-producer Minnesota egyik leghíresebb szülötte. Munkásságát - a soul, a funky, az r&b és más fekete könnyűzenék olvasztótégelyéből nyerve - olyan cölöpök jelölik, mint a Little Red Corvette (1982), a Purple Rain (1984), a Lovesexy (1988) vagy a Diamonds and Pearls (1991) című albumok. Saját projektjei mellett producere volt Madonna-, No Doubt- és Tangerine Dream-lemezeknek, kulizott hangszeres zenészként Kate Bush oldalán, és segédkezett a Propellerheads keverőpultjánál is. Munkamániája legendás, állítólag több mint ezer kiadatlan nótával teli az NPG stúdió. Ám az új lemez tucatnyi dalát bizonyosan nem pusztán ezek közül porolta tisztára hercegünk. A globális zenei térképre az Emancipation (1996) tripla album óriási bukását követően csak 2003-ban visszatérő Prince ugyanis a feledhető N.E.W.S. (2003) és a fékezett habzásúra sikeredett Musicology (2004) után most egy tökéletesen kiélvezhető lemezzel jelentkezett.

Az albumot indító és címadó 3121 - ami egyébként a Prince-rezidencia házszáma - minimalista gitárra, erős, lüktető dobokra építkezve a 90-es évek eleji New Power Generation-os korszakát idézi meg - mondhatni, ez az ajtó. Ki itt belép, előbb mindenféle mai mainstream zenétől elszigetelődik, hogy aztán folyamatosan feloldódjék a gondosan kimért eklektikában. A szintiorientált Lolitát egy latinosra szabott r&b szerelmes dal követi, megágyazva a protosoulnak címkézhető Black Sweatnek. Az album gerincének leginkább teherbíró csigolyáit a Fury kordában tartott funkos gitárjátéka és az albumzáró Get on the Boat adja, mely a klaszszikus funkból dzsesszes bigbandbe torkoll. A Satisfied bluesát vagy a The Dance csuklóból kirázott zongorabetétjét hallva az is igazolást nyer, hogy egy öntörvényű előadónak a sikerért feltétlenül fontos állandóan továbbfejlődnie.

Több kritikusnak is feltűnt, hogy a 3121 szerkezetileg és hangulatában nagy hasonlóságot mutat Prince '92-es The Love Symbol című albumával. Az eladási statisztikák szerint azonban a szőrösszívű firkászokon kívül nem sokakat izgat ez a - vélt vagy valós - párhuzam. Ami biztos: a 3121 nevű passzátszél a legtöbb férfi számára elegendő hajtóerőt termel, hogy egy női szívet igába hajtson.

NPG/Universal, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.