Piros bicikli – kerékpár és popzene

  • -minek-
  • 2014. október 5.

Zene

A bicikli és sofőrje/utasa volt, és van is annyira izgalmas, néha cool is, hogy dalszerzők válasszák témájuknak, s hogy a kerékpár hangjai rockszámokba épüljenek be. S akkor még nem is beszéltünk a biciklizős popszámok szinte kötelezően erotikus töltetéről…

Pink Floyd with Syd Barrett: Bike

Az esetében is kötelező epitethon ornans ezúttal száz százalékig igaz: a Pink Floyd-alapító Syd Barrett valóban őrült zseniként ontotta magából a valószínűtlen dalokat: ez a kedvesen szürreális remekmű (melyet a Piper At The Gates Of Dawn lemezen találunk) például a Bicaj címet viseli. A dal a szerzőhöz mérten szinte visszafogott szóhabzást és kifejezetten szórakoztató zenei ötleteket vonultat fel: a kerékpár mellett felbukkan benne egy köpeny, egy hajléktalan egér (Gerald nevű) és mézeskalácsemberek egész klánja. A kissé borult költői én végül a zenei hangok szobájába invitálja múzsáját, ahol azután egy rövid betét erejéig megismerkedik az oszcillátorok, órák, gongok, csengők és egyéb szalagra rögzített zajok segítségével előállítható music concréte mibenlétével.

Mark Ronson & The Business Intl: The Bike Song

A könnyű kezű, ámde módfelett tehetséges producer/szerző harmadik, amúgy is parádés szereposztásban rögzített albumán (Record Collection) kapott helyet e dal, amelyet a boglyafrizurás Kyle Falconer, a The View nevű skót indie-zenekar (ifjú kora dacára számos drogbotrányban főszerepelt) frontemberének hangja varázsol szinte megkapóvá – de a perfekt összhatáshoz kell még Spank Rock alkalmi szájmenése is (maga Ronson ezüst hajjal tekeri a pedált). Az amúgy is retró-beat hangulatú számhoz remekül passzol a klipben megjelenített tipikus brit környezet, no és a vintage bringákat meglovagló, hatvanas évek stílusú ruhákban és miniszoknyácskákban feszítő, nagyon is mai szépségek – közöttük Ronson felesége, a színésznő-modell Joséphine de La Baume vagy a remek (korábban lapunk által is méltatott) énekesnő, Rose Elinor Dougall.

Queen: Bicycle Race

A talán legismertebb biciklis himnusz 1978 októberében jelent meg, eredetileg hét inches maxin (igazi kislemezen), hogy novemberben már ott sorakozzon a Queen Jazz című opus magnumának számlistáján. Megírására a Tour de France látványa ihlette Freddy Mercury szerzőt/énekest: a mezőny éppen a Jazz album felvétele közben suhant el francia stúdiójuk mellett. A szám eredeti, magának való érdemét tán egy kissé elhomályosítja a nevezetes videoklip, melyet egy amúgy agárversenyek és roncsderbik lebonyolítására szolgáló wimbledoni stadionban rögzítettek, s melyben megannyi pucér ifjú hölgy tapossa a pedált. Pedig a szám szövegében – számos, amúgy nem túl píszí kiszólás mellett – megtaláljuk Mercury akkor friss olvasmány-, film- és általában véve popkulturális élményeinek lenyomatát, a rá jellemző virtuózan bombasztikus tálalásban. A biciklicsengő-szóló már csak ráadás.

Generál: Piros bicikli

A nyolc év (1971–79) alatt számos átalakuláson átesett, módfelett sikeres popzenekar végső felállásának utolsó lemezén figyel ez a sok szempontból rendhagyó darab, melyet sokan a honi turbófolk/lakodalmas-mulatós szcéna előadóitól ismernek. Az eredeti azonban ettől eltérően egy szinte korát megelőző (némi túlzással a Visage Fade To Grey-ét is megelőlegező) new wave/szintipop számkezdemény és egy vérbő roma mulatós nóta szerelemgyereke. Ahhoz képest, hogy egy mindössze 108 másodperces számról beszélünk, még ma is erős az a számos helyen olvasható vélekedés, hogy ezt a szösszenetet maga a nagy, gonosz Erdős Péter oktrojálta Várkonyi Mátyás zeneszerző/billentyűsre, s hogy ennek szinte döntő jelentősége lett a zenekar látványos szétesésében.

Momo: Egy zöld versenybringa

E szinte elfeledett, kazettán forgalmazott nagylemezt (Mozgasd a tested!) közvetlenül a rendszerváltás után rakta össze a magyar dzsessz- és popélet három kipróbált aranyásója (ifj. Rátonyi Róbert billentyűs, László Attila gitáros, Dorozsmai Péter dobos/stúdióvezető), néhány szintén rutinos, aranykezű kolléga és egy rejtélyes (azóta nyilván meglett férfivá érett) kiskamasz, bizonyos Momo közreműködésével. A kinderfunky stílusban íródott, lendületesen debil szerzemény rapbetétet és szaxofonszólót is tartalmaz – utóbbi Lakatos Antal (hamarosan: Tony) ujjait és torkát dicséri (talán ezt a munkáját sem felejti ki a mester gazdag zenei portfóliójából).

V’Moto Rock: Pedál

A nagyszerű kvartett new wave-vel is kacérkodó, kísérletező 1982-es albumán (Gyertyák) találjuk e halhatatlan szerzeményt. Az akkor sikerei csúcsán álló Police-t megidéző gitárjáték és sánta, ska-s, ritmika egy pajzán kalandot foglal keretbe: az emblematikus motoros szemüvegben feszítő Demjén Rózsi biciklizni hívja szíve hölgyét, azután egészen más (is) lesz belőle. Persze kizárólag a kerékpározás világából vett, kényszeresen áthallásos, egyértelműen kétértelmű képekkel körülírva. Jó, mondjuk Demjén nem egy Petőfi, ezt azért a hajmeresztő kínrímjei is mutatják, de karizmatikus előadó és jó énekes – s azt, hogy „Nyomom és tekerem” valószínűleg mindenki megérti.

Kraftwerk: Tour de France

1983-at írunk, a Kraftwerk már több mint zenekar: valóságos kulturális intézmény és önálló életre kelt mém. A kontinentális toposzokat szinte enciklopédikus alapossággal végigpásztázó figyelmüket ekkor kelti fel a legjelesebb európai kerékpáros körverseny, és az artisztikus alakzatokat formáló, tömeges futam máig emlékezetes, fülbemászó melódia megírására ösztönzi őket. Az elektronikus zene már rég nem rideg, monoton zaj, hanem fütyülhető melódia: valódi himnikus mű születik, melyben szokásos módon korukat megelőzően használnak emberi és gépi hangmintákat, no meg kerékpárhangokat. És azt tudták, hogy az eredeti borító egy 1953-as magyar bélyeg alapján készült?

Buppa: Royal Fixi Club

A néhai IMMC-t alapító tag Buppa 2009-es, nagyszerű szólólemeze (melyet itt méltattunk) nem is kezdődhetne jobb felütéssel: hibátlan rímek, az S10-es kompánia által prezentált funkrockos alapok, szuperszonikus sebesség, maximális táncfaktor – s hozzá egy profi, lendületesen vágott klip. A biciklis futárok atyamestere a természetesen fék nélkül hajtandó abszolút szilárd fixikhez írt egy majdnem szerelmes dalt – aki ezután nem vált járgányt, az nem ember, hiszen anélkül is simán megáll, simán megáll!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.