Piros bicikli – kerékpár és popzene

  • -minek-
  • 2014. október 5.

Zene

A bicikli és sofőrje/utasa volt, és van is annyira izgalmas, néha cool is, hogy dalszerzők válasszák témájuknak, s hogy a kerékpár hangjai rockszámokba épüljenek be. S akkor még nem is beszéltünk a biciklizős popszámok szinte kötelezően erotikus töltetéről…

Pink Floyd with Syd Barrett: Bike

Az esetében is kötelező epitethon ornans ezúttal száz százalékig igaz: a Pink Floyd-alapító Syd Barrett valóban őrült zseniként ontotta magából a valószínűtlen dalokat: ez a kedvesen szürreális remekmű (melyet a Piper At The Gates Of Dawn lemezen találunk) például a Bicaj címet viseli. A dal a szerzőhöz mérten szinte visszafogott szóhabzást és kifejezetten szórakoztató zenei ötleteket vonultat fel: a kerékpár mellett felbukkan benne egy köpeny, egy hajléktalan egér (Gerald nevű) és mézeskalácsemberek egész klánja. A kissé borult költői én végül a zenei hangok szobájába invitálja múzsáját, ahol azután egy rövid betét erejéig megismerkedik az oszcillátorok, órák, gongok, csengők és egyéb szalagra rögzített zajok segítségével előállítható music concréte mibenlétével.

Mark Ronson & The Business Intl: The Bike Song

A könnyű kezű, ámde módfelett tehetséges producer/szerző harmadik, amúgy is parádés szereposztásban rögzített albumán (Record Collection) kapott helyet e dal, amelyet a boglyafrizurás Kyle Falconer, a The View nevű skót indie-zenekar (ifjú kora dacára számos drogbotrányban főszerepelt) frontemberének hangja varázsol szinte megkapóvá – de a perfekt összhatáshoz kell még Spank Rock alkalmi szájmenése is (maga Ronson ezüst hajjal tekeri a pedált). Az amúgy is retró-beat hangulatú számhoz remekül passzol a klipben megjelenített tipikus brit környezet, no és a vintage bringákat meglovagló, hatvanas évek stílusú ruhákban és miniszoknyácskákban feszítő, nagyon is mai szépségek – közöttük Ronson felesége, a színésznő-modell Joséphine de La Baume vagy a remek (korábban lapunk által is méltatott) énekesnő, Rose Elinor Dougall.

Queen: Bicycle Race

A talán legismertebb biciklis himnusz 1978 októberében jelent meg, eredetileg hét inches maxin (igazi kislemezen), hogy novemberben már ott sorakozzon a Queen Jazz című opus magnumának számlistáján. Megírására a Tour de France látványa ihlette Freddy Mercury szerzőt/énekest: a mezőny éppen a Jazz album felvétele közben suhant el francia stúdiójuk mellett. A szám eredeti, magának való érdemét tán egy kissé elhomályosítja a nevezetes videoklip, melyet egy amúgy agárversenyek és roncsderbik lebonyolítására szolgáló wimbledoni stadionban rögzítettek, s melyben megannyi pucér ifjú hölgy tapossa a pedált. Pedig a szám szövegében – számos, amúgy nem túl píszí kiszólás mellett – megtaláljuk Mercury akkor friss olvasmány-, film- és általában véve popkulturális élményeinek lenyomatát, a rá jellemző virtuózan bombasztikus tálalásban. A biciklicsengő-szóló már csak ráadás.

Generál: Piros bicikli

A nyolc év (1971–79) alatt számos átalakuláson átesett, módfelett sikeres popzenekar végső felállásának utolsó lemezén figyel ez a sok szempontból rendhagyó darab, melyet sokan a honi turbófolk/lakodalmas-mulatós szcéna előadóitól ismernek. Az eredeti azonban ettől eltérően egy szinte korát megelőző (némi túlzással a Visage Fade To Grey-ét is megelőlegező) new wave/szintipop számkezdemény és egy vérbő roma mulatós nóta szerelemgyereke. Ahhoz képest, hogy egy mindössze 108 másodperces számról beszélünk, még ma is erős az a számos helyen olvasható vélekedés, hogy ezt a szösszenetet maga a nagy, gonosz Erdős Péter oktrojálta Várkonyi Mátyás zeneszerző/billentyűsre, s hogy ennek szinte döntő jelentősége lett a zenekar látványos szétesésében.

Momo: Egy zöld versenybringa

E szinte elfeledett, kazettán forgalmazott nagylemezt (Mozgasd a tested!) közvetlenül a rendszerváltás után rakta össze a magyar dzsessz- és popélet három kipróbált aranyásója (ifj. Rátonyi Róbert billentyűs, László Attila gitáros, Dorozsmai Péter dobos/stúdióvezető), néhány szintén rutinos, aranykezű kolléga és egy rejtélyes (azóta nyilván meglett férfivá érett) kiskamasz, bizonyos Momo közreműködésével. A kinderfunky stílusban íródott, lendületesen debil szerzemény rapbetétet és szaxofonszólót is tartalmaz – utóbbi Lakatos Antal (hamarosan: Tony) ujjait és torkát dicséri (talán ezt a munkáját sem felejti ki a mester gazdag zenei portfóliójából).

V’Moto Rock: Pedál

A nagyszerű kvartett new wave-vel is kacérkodó, kísérletező 1982-es albumán (Gyertyák) találjuk e halhatatlan szerzeményt. Az akkor sikerei csúcsán álló Police-t megidéző gitárjáték és sánta, ska-s, ritmika egy pajzán kalandot foglal keretbe: az emblematikus motoros szemüvegben feszítő Demjén Rózsi biciklizni hívja szíve hölgyét, azután egészen más (is) lesz belőle. Persze kizárólag a kerékpározás világából vett, kényszeresen áthallásos, egyértelműen kétértelmű képekkel körülírva. Jó, mondjuk Demjén nem egy Petőfi, ezt azért a hajmeresztő kínrímjei is mutatják, de karizmatikus előadó és jó énekes – s azt, hogy „Nyomom és tekerem” valószínűleg mindenki megérti.

Kraftwerk: Tour de France

1983-at írunk, a Kraftwerk már több mint zenekar: valóságos kulturális intézmény és önálló életre kelt mém. A kontinentális toposzokat szinte enciklopédikus alapossággal végigpásztázó figyelmüket ekkor kelti fel a legjelesebb európai kerékpáros körverseny, és az artisztikus alakzatokat formáló, tömeges futam máig emlékezetes, fülbemászó melódia megírására ösztönzi őket. Az elektronikus zene már rég nem rideg, monoton zaj, hanem fütyülhető melódia: valódi himnikus mű születik, melyben szokásos módon korukat megelőzően használnak emberi és gépi hangmintákat, no meg kerékpárhangokat. És azt tudták, hogy az eredeti borító egy 1953-as magyar bélyeg alapján készült?

Buppa: Royal Fixi Club

A néhai IMMC-t alapító tag Buppa 2009-es, nagyszerű szólólemeze (melyet itt méltattunk) nem is kezdődhetne jobb felütéssel: hibátlan rímek, az S10-es kompánia által prezentált funkrockos alapok, szuperszonikus sebesség, maximális táncfaktor – s hozzá egy profi, lendületesen vágott klip. A biciklis futárok atyamestere a természetesen fék nélkül hajtandó abszolút szilárd fixikhez írt egy majdnem szerelmes dalt – aki ezután nem vált járgányt, az nem ember, hiszen anélkül is simán megáll, simán megáll!

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.