mi a kotta?

Halló, itt vagyok

  • mi a kotta
  • 2014. október 5.

Zene

„Egyszerre csak lágy templomi harangszó csendült meg a messzi távolban, és mikor ez elhallgatott, orgonaszó búgott föl hatalmas erővel. Majd ez is elhalkult, és négyszólamú ének intonálta, az orgonaszóval egyesülve, a szentmisét. Lágyan hangzó, szép harmóniák öleltek körül. Ezek a messzi távolban pehelykönnyűvé vált, légies, édes hangzatok mily mélyen hatottak a muzsikáért epedő gyermekszívemre! Eddig csak közönséges, paraszt táncnótákat hallottam, ilyesmit még soha, mert nekünk, a zsidó kántor-jegyző gyermekeinek, nem volt szabad a messze levő katolikus templom küszöbét átlépnünk. A harmónia, a zene megrázó hatalmának első ízben jutottam tudatára. Tudatlanságomban ekkor még nem tudtam magamnak számot adni arról, amit hallottam, de könnyes volt a szemem, és ma is megborzadok, ha erre az én első, hatalmas zenei élményemre gondolok. Ebben a pillanatban dőlt el sorsom, jövőm, életpályám – ekkor lett belőlem muzsikus éspedig – elég különös módon – a katolikus templom által.” Goldmark Károly idézte fel visszaemlékezéseiben e szavakkal azt a 11-12 éves korában megtapasztalt egyházzenei élményt, mely oly váratlanul érte a sopronkeresztúri zsidó kántor fiát. Goldmark zenéje e héten a Rumbach utcai zsinagógában vár majd ránk: a Zsidó Nyári Fesztivál keretében, Korcsolán Orsolya és Mali Emese lemezbemutató koncertjén (szeptember 4., nyolc óra). KornGoldmark – ezt a címet viseli a figyelemre méltó lemez, s így a csütörtöki hangverseny is, minthogy Goldmark Károly mellett Erich Korngold mindig formás kompozíciói is ott szerepelnek a programban, akárcsak Goldmark unokaöccse, az amerikai Rubin Goldmark egy szerzeménye.

Mással beszél – ez a központi probléma Gian Carlo Menotti A telefon című víg egyfelvonásosában, ám ez nem a telefonvonalra, hanem a kétszereplős opera női főszereplőjére, Lucyra vonatkozik. Ő az, aki állandóan mással beszél (persze telefonon), s így a vele egy légtérben tartózkodó lovagja nem képes megkérni a kezét. Ezt az 1947-es kedves operácskát szombaton az operaház Hajós utca felé eső szfinxszobra körül láthatja majd a közönség, azaz ott, ahol egykor a bódult Ady Endre a Lédával azonosnak hitt nőoroszlán megostromlására indult (szeptember 6., öt óra). Ugyanitt, kevéssel A telefon előtt egy másik, megszakításokra építő vígopera ígérkezik: Donizetti egyfelvonásosa,
A csengő, a nászéjszakáján megzavart patikussal (szeptember 6., három óra). A karmester mindkét opera-előadáson Köteles Géza lesz.

A Magyar Állami Operaház évadnyitó utcai kitelepülését alapozza majd meg ez a két egyfelvonásos, hogy este azután a Szabadság névre elkeresztelt operagála következzen – négy operasztárral (szeptember 6., nyolc óra). A Wagner-szoprán Anja Kampe, a lengyel tenor, Piotr Beczala (képünkön), a Pestre többedszerre visszatérő nagy basszus, Ferruccio Furlanetto és Rost Andrea mellett további hazai és nemzetközi fellépők várhatók, s persze mindenféle válogatott operaslágerek.

Szerdán azután indul a Fesztiválzenekar és a Müpa közös vállalkozása, az immár második alkalommal megrendezendő Európai Hidak, amelynek Csehország után idén Németország, a német kultúra lesz a témája. Az első este Kurt Weill, Bertolt Brecht (és Elisabeth Hauptmann) iskolaoperája vár reánk: az Aki igent mond, Jankó Zsolt vezényletével és Novák Eszter rendezésében (Fesztivál Színház, szeptember 10., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.