mi a kotta?

Halló, itt vagyok

  • mi a kotta
  • 2014. október 5.

Zene

„Egyszerre csak lágy templomi harangszó csendült meg a messzi távolban, és mikor ez elhallgatott, orgonaszó búgott föl hatalmas erővel. Majd ez is elhalkult, és négyszólamú ének intonálta, az orgonaszóval egyesülve, a szentmisét. Lágyan hangzó, szép harmóniák öleltek körül. Ezek a messzi távolban pehelykönnyűvé vált, légies, édes hangzatok mily mélyen hatottak a muzsikáért epedő gyermekszívemre! Eddig csak közönséges, paraszt táncnótákat hallottam, ilyesmit még soha, mert nekünk, a zsidó kántor-jegyző gyermekeinek, nem volt szabad a messze levő katolikus templom küszöbét átlépnünk. A harmónia, a zene megrázó hatalmának első ízben jutottam tudatára. Tudatlanságomban ekkor még nem tudtam magamnak számot adni arról, amit hallottam, de könnyes volt a szemem, és ma is megborzadok, ha erre az én első, hatalmas zenei élményemre gondolok. Ebben a pillanatban dőlt el sorsom, jövőm, életpályám – ekkor lett belőlem muzsikus éspedig – elég különös módon – a katolikus templom által.” Goldmark Károly idézte fel visszaemlékezéseiben e szavakkal azt a 11-12 éves korában megtapasztalt egyházzenei élményt, mely oly váratlanul érte a sopronkeresztúri zsidó kántor fiát. Goldmark zenéje e héten a Rumbach utcai zsinagógában vár majd ránk: a Zsidó Nyári Fesztivál keretében, Korcsolán Orsolya és Mali Emese lemezbemutató koncertjén (szeptember 4., nyolc óra). KornGoldmark – ezt a címet viseli a figyelemre méltó lemez, s így a csütörtöki hangverseny is, minthogy Goldmark Károly mellett Erich Korngold mindig formás kompozíciói is ott szerepelnek a programban, akárcsak Goldmark unokaöccse, az amerikai Rubin Goldmark egy szerzeménye.

Mással beszél – ez a központi probléma Gian Carlo Menotti A telefon című víg egyfelvonásosában, ám ez nem a telefonvonalra, hanem a kétszereplős opera női főszereplőjére, Lucyra vonatkozik. Ő az, aki állandóan mással beszél (persze telefonon), s így a vele egy légtérben tartózkodó lovagja nem képes megkérni a kezét. Ezt az 1947-es kedves operácskát szombaton az operaház Hajós utca felé eső szfinxszobra körül láthatja majd a közönség, azaz ott, ahol egykor a bódult Ady Endre a Lédával azonosnak hitt nőoroszlán megostromlására indult (szeptember 6., öt óra). Ugyanitt, kevéssel A telefon előtt egy másik, megszakításokra építő vígopera ígérkezik: Donizetti egyfelvonásosa,
A csengő, a nászéjszakáján megzavart patikussal (szeptember 6., három óra). A karmester mindkét opera-előadáson Köteles Géza lesz.

A Magyar Állami Operaház évadnyitó utcai kitelepülését alapozza majd meg ez a két egyfelvonásos, hogy este azután a Szabadság névre elkeresztelt operagála következzen – négy operasztárral (szeptember 6., nyolc óra). A Wagner-szoprán Anja Kampe, a lengyel tenor, Piotr Beczala (képünkön), a Pestre többedszerre visszatérő nagy basszus, Ferruccio Furlanetto és Rost Andrea mellett további hazai és nemzetközi fellépők várhatók, s persze mindenféle válogatott operaslágerek.

Szerdán azután indul a Fesztiválzenekar és a Müpa közös vállalkozása, az immár második alkalommal megrendezendő Európai Hidak, amelynek Csehország után idén Németország, a német kultúra lesz a témája. Az első este Kurt Weill, Bertolt Brecht (és Elisabeth Hauptmann) iskolaoperája vár reánk: az Aki igent mond, Jankó Zsolt vezényletével és Novák Eszter rendezésében (Fesztivál Színház, szeptember 10., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.