mi a kotta?

Halló, itt vagyok

  • mi a kotta
  • 2014. október 5.

Zene

„Egyszerre csak lágy templomi harangszó csendült meg a messzi távolban, és mikor ez elhallgatott, orgonaszó búgott föl hatalmas erővel. Majd ez is elhalkult, és négyszólamú ének intonálta, az orgonaszóval egyesülve, a szentmisét. Lágyan hangzó, szép harmóniák öleltek körül. Ezek a messzi távolban pehelykönnyűvé vált, légies, édes hangzatok mily mélyen hatottak a muzsikáért epedő gyermekszívemre! Eddig csak közönséges, paraszt táncnótákat hallottam, ilyesmit még soha, mert nekünk, a zsidó kántor-jegyző gyermekeinek, nem volt szabad a messze levő katolikus templom küszöbét átlépnünk. A harmónia, a zene megrázó hatalmának első ízben jutottam tudatára. Tudatlanságomban ekkor még nem tudtam magamnak számot adni arról, amit hallottam, de könnyes volt a szemem, és ma is megborzadok, ha erre az én első, hatalmas zenei élményemre gondolok. Ebben a pillanatban dőlt el sorsom, jövőm, életpályám – ekkor lett belőlem muzsikus éspedig – elég különös módon – a katolikus templom által.” Goldmark Károly idézte fel visszaemlékezéseiben e szavakkal azt a 11-12 éves korában megtapasztalt egyházzenei élményt, mely oly váratlanul érte a sopronkeresztúri zsidó kántor fiát. Goldmark zenéje e héten a Rumbach utcai zsinagógában vár majd ránk: a Zsidó Nyári Fesztivál keretében, Korcsolán Orsolya és Mali Emese lemezbemutató koncertjén (szeptember 4., nyolc óra). KornGoldmark – ezt a címet viseli a figyelemre méltó lemez, s így a csütörtöki hangverseny is, minthogy Goldmark Károly mellett Erich Korngold mindig formás kompozíciói is ott szerepelnek a programban, akárcsak Goldmark unokaöccse, az amerikai Rubin Goldmark egy szerzeménye.

Mással beszél – ez a központi probléma Gian Carlo Menotti A telefon című víg egyfelvonásosában, ám ez nem a telefonvonalra, hanem a kétszereplős opera női főszereplőjére, Lucyra vonatkozik. Ő az, aki állandóan mással beszél (persze telefonon), s így a vele egy légtérben tartózkodó lovagja nem képes megkérni a kezét. Ezt az 1947-es kedves operácskát szombaton az operaház Hajós utca felé eső szfinxszobra körül láthatja majd a közönség, azaz ott, ahol egykor a bódult Ady Endre a Lédával azonosnak hitt nőoroszlán megostromlására indult (szeptember 6., öt óra). Ugyanitt, kevéssel A telefon előtt egy másik, megszakításokra építő vígopera ígérkezik: Donizetti egyfelvonásosa,
A csengő, a nászéjszakáján megzavart patikussal (szeptember 6., három óra). A karmester mindkét opera-előadáson Köteles Géza lesz.

A Magyar Állami Operaház évadnyitó utcai kitelepülését alapozza majd meg ez a két egyfelvonásos, hogy este azután a Szabadság névre elkeresztelt operagála következzen – négy operasztárral (szeptember 6., nyolc óra). A Wagner-szoprán Anja Kampe, a lengyel tenor, Piotr Beczala (képünkön), a Pestre többedszerre visszatérő nagy basszus, Ferruccio Furlanetto és Rost Andrea mellett további hazai és nemzetközi fellépők várhatók, s persze mindenféle válogatott operaslágerek.

Szerdán azután indul a Fesztiválzenekar és a Müpa közös vállalkozása, az immár második alkalommal megrendezendő Európai Hidak, amelynek Csehország után idén Németország, a német kultúra lesz a témája. Az első este Kurt Weill, Bertolt Brecht (és Elisabeth Hauptmann) iskolaoperája vár reánk: az Aki igent mond, Jankó Zsolt vezényletével és Novák Eszter rendezésében (Fesztivál Színház, szeptember 10., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.