Lemez

Az ismeretlenben

FaltyDL: In The Wild

  • Velkei Zoltán
  • 2014. október 4.

Zene

Elismerésre méltó az a merészség, amellyel FaltyDL prezentálja az új albumát: a hátsó borítón a számlista alatt ugyanis egy hatalmas Sorry! felirat olvasható. Mert az In The Wild, a művész negyedik nagylemeze nagyjából mindentől eltér, amit eddig csinált.

A korai évek garage-os flörtelektronikái és a Ninja Tune-os leigazolást követő klubközeli felvételek után ez az album ugyanis igazi kísérlet. Mondhatni olyan, mint az elektronikus zene tizenöt-húsz évvel ezelőtt: elhagyja a járt utat, és keresi az új hangokat, formákat.

Persze nem arról van szó, hogy az előadó feltalálna valami formabontóan újat az In The Wild szűk órájában, de a tizenhét felvétel zöme mégis komfortzónán kívüli. Ez leg­in­kább abban nyilvánul meg, hogy a számok szerkezetei spontának, nem követik az elektronikus klubzene szabályait. Sokszor a hangrétegek csak egymás mellett vannak, és nem egymásra épülnek, így jó pár alkalommal nehéz eldönteni, hogy melyik részt vagy témát érdemes hallgatni, és melyik tekinthető másodlagosnak. Rengeteg minden történik még a másfél perces átvezetőkben is.

Mindazonáltal a lemez alapvetően két nagy forrásból merít: szabadon rögzített hangokból (ún. field recordingokból) és hangmintákból. Az utóbbiak skálája meglehetősen széles: trombitaszólótól kezdve énekhangokon át egészen a szintetizátoros elektronikáig minden megtalálható, és bámulatos, ahogy ezek madárcsicsergéssel vagy felszíni zajokból generált ambientszőnyegekkel vegyülnek. Valahol a lemez közepén, az Untitled 12 és az Ahead The Ship Sleeps című zenéknél van igazán elemében a szerző: a kezdeti kusza kísérletezgetés után ezeknél rendeződnek az ötletei, de még az idegen világban tud maradni, nem gondolkodik gyakorlatiasan.

Összességében igen nehéz stílusokat ráhúzni a végeredményre, csak általános jelzők maradnak, amik nem mondanak el róla semmit. Egyszerűen hagyni kell, hogy a szerző elültesse a fejünkben a gondolatát. Szerencsére nem kell tartani a mély víztől, vannak ugyanis fogódzkodók: a Some Jazz Shit inkább az időben utazik, mint az ismeretlenben (konkrétan olyan, mint egy DJ Shadow-féle downtempo 1996-ból), míg az albumot beharangozó Do Me-ben megtalálhatók azok a rapid négynegyedek és vokálszilánkok, amik napjaink trenddiktáló elektronikus zenéit jellemzik.

Az In The Wild úgy ragadja meg az ismeretlen szépségét, ahogy kevésszer sikerül. S bár sokan nem azt fogják kapni, amit megszoktak a szerzőtől, vélhetően pont ettől válik példaértékűvé a lemez – hiszen sokan állítják, hogy szeretnek szembemenni az elvárásokkal, de mégis kevesen csinálják csak meg. FaltyDL betartotta az ígéretét.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.