Lemez

Az ismeretlenben

FaltyDL: In The Wild

  • Velkei Zoltán
  • 2014. október 4.

Zene

Elismerésre méltó az a merészség, amellyel FaltyDL prezentálja az új albumát: a hátsó borítón a számlista alatt ugyanis egy hatalmas Sorry! felirat olvasható. Mert az In The Wild, a művész negyedik nagylemeze nagyjából mindentől eltér, amit eddig csinált.

A korai évek garage-os flörtelektronikái és a Ninja Tune-os leigazolást követő klubközeli felvételek után ez az album ugyanis igazi kísérlet. Mondhatni olyan, mint az elektronikus zene tizenöt-húsz évvel ezelőtt: elhagyja a járt utat, és keresi az új hangokat, formákat.

Persze nem arról van szó, hogy az előadó feltalálna valami formabontóan újat az In The Wild szűk órájában, de a tizenhét felvétel zöme mégis komfortzónán kívüli. Ez leg­in­kább abban nyilvánul meg, hogy a számok szerkezetei spontának, nem követik az elektronikus klubzene szabályait. Sokszor a hangrétegek csak egymás mellett vannak, és nem egymásra épülnek, így jó pár alkalommal nehéz eldönteni, hogy melyik részt vagy témát érdemes hallgatni, és melyik tekinthető másodlagosnak. Rengeteg minden történik még a másfél perces átvezetőkben is.

Mindazonáltal a lemez alapvetően két nagy forrásból merít: szabadon rögzített hangokból (ún. field recordingokból) és hangmintákból. Az utóbbiak skálája meglehetősen széles: trombitaszólótól kezdve énekhangokon át egészen a szintetizátoros elektronikáig minden megtalálható, és bámulatos, ahogy ezek madárcsicsergéssel vagy felszíni zajokból generált ambientszőnyegekkel vegyülnek. Valahol a lemez közepén, az Untitled 12 és az Ahead The Ship Sleeps című zenéknél van igazán elemében a szerző: a kezdeti kusza kísérletezgetés után ezeknél rendeződnek az ötletei, de még az idegen világban tud maradni, nem gondolkodik gyakorlatiasan.

Összességében igen nehéz stílusokat ráhúzni a végeredményre, csak általános jelzők maradnak, amik nem mondanak el róla semmit. Egyszerűen hagyni kell, hogy a szerző elültesse a fejünkben a gondolatát. Szerencsére nem kell tartani a mély víztől, vannak ugyanis fogódzkodók: a Some Jazz Shit inkább az időben utazik, mint az ismeretlenben (konkrétan olyan, mint egy DJ Shadow-féle downtempo 1996-ból), míg az albumot beharangozó Do Me-ben megtalálhatók azok a rapid négynegyedek és vokálszilánkok, amik napjaink trenddiktáló elektronikus zenéit jellemzik.

Az In The Wild úgy ragadja meg az ismeretlen szépségét, ahogy kevésszer sikerül. S bár sokan nem azt fogják kapni, amit megszoktak a szerzőtől, vélhetően pont ettől válik példaértékűvé a lemez – hiszen sokan állítják, hogy szeretnek szembemenni az elvárásokkal, de mégis kevesen csinálják csak meg. FaltyDL betartotta az ígéretét.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.