Lemez

Az ismeretlenben

FaltyDL: In The Wild

  • Velkei Zoltán
  • 2014. október 4.

Zene

Elismerésre méltó az a merészség, amellyel FaltyDL prezentálja az új albumát: a hátsó borítón a számlista alatt ugyanis egy hatalmas Sorry! felirat olvasható. Mert az In The Wild, a művész negyedik nagylemeze nagyjából mindentől eltér, amit eddig csinált.

A korai évek garage-os flörtelektronikái és a Ninja Tune-os leigazolást követő klubközeli felvételek után ez az album ugyanis igazi kísérlet. Mondhatni olyan, mint az elektronikus zene tizenöt-húsz évvel ezelőtt: elhagyja a járt utat, és keresi az új hangokat, formákat.

Persze nem arról van szó, hogy az előadó feltalálna valami formabontóan újat az In The Wild szűk órájában, de a tizenhét felvétel zöme mégis komfortzónán kívüli. Ez leg­in­kább abban nyilvánul meg, hogy a számok szerkezetei spontának, nem követik az elektronikus klubzene szabályait. Sokszor a hangrétegek csak egymás mellett vannak, és nem egymásra épülnek, így jó pár alkalommal nehéz eldönteni, hogy melyik részt vagy témát érdemes hallgatni, és melyik tekinthető másodlagosnak. Rengeteg minden történik még a másfél perces átvezetőkben is.

Mindazonáltal a lemez alapvetően két nagy forrásból merít: szabadon rögzített hangokból (ún. field recordingokból) és hangmintákból. Az utóbbiak skálája meglehetősen széles: trombitaszólótól kezdve énekhangokon át egészen a szintetizátoros elektronikáig minden megtalálható, és bámulatos, ahogy ezek madárcsicsergéssel vagy felszíni zajokból generált ambientszőnyegekkel vegyülnek. Valahol a lemez közepén, az Untitled 12 és az Ahead The Ship Sleeps című zenéknél van igazán elemében a szerző: a kezdeti kusza kísérletezgetés után ezeknél rendeződnek az ötletei, de még az idegen világban tud maradni, nem gondolkodik gyakorlatiasan.

Összességében igen nehéz stílusokat ráhúzni a végeredményre, csak általános jelzők maradnak, amik nem mondanak el róla semmit. Egyszerűen hagyni kell, hogy a szerző elültesse a fejünkben a gondolatát. Szerencsére nem kell tartani a mély víztől, vannak ugyanis fogódzkodók: a Some Jazz Shit inkább az időben utazik, mint az ismeretlenben (konkrétan olyan, mint egy DJ Shadow-féle downtempo 1996-ból), míg az albumot beharangozó Do Me-ben megtalálhatók azok a rapid négynegyedek és vokálszilánkok, amik napjaink trenddiktáló elektronikus zenéit jellemzik.

Az In The Wild úgy ragadja meg az ismeretlen szépségét, ahogy kevésszer sikerül. S bár sokan nem azt fogják kapni, amit megszoktak a szerzőtől, vélhetően pont ettől válik példaértékűvé a lemez – hiszen sokan állítják, hogy szeretnek szembemenni az elvárásokkal, de mégis kevesen csinálják csak meg. FaltyDL betartotta az ígéretét.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”