mi a kotta?

Pisztoly a halántéknál

  • mi a kotta
  • 2016. január 3.

Zene

„Ha ti is így látjátok, elégséges időtöltés lesz számunkra a beszéd; azt gondolom ugyanis, hogy mindegyikünk sorra, jobb felé haladva, mondjon beszédet Erósz dicséretére, amilyen szépet csak tud, s Phaidrosz kezdje, mert ő hever az első helyen és egyúttal ő a mai beszélgetésünk atyja.

– Senki sem fog ellened szavazni, Erüximakhosz – mondotta Szókratész. – Mert sem én nem fogok veled ellenkezni, aki, megvallom, semmi máshoz nem értek, csak a szerelemhez, sem Agathón vagy Pauszaniasz, még kevésbé Arisztophanész, aki csak Dionüszosszal és Aphroditével tölti az időt, és senki más sem azok közül, akiket itt látok. Mi ugyan, akikre utoljára kerül a sor, kicsit rosszul járunk, de ha az előttünk lévők kielégítően és szépen fognak beszélni, mi is meg leszünk elégedve. Kezdje tehát Phaidrosz jó szerencsével, s dicsőítse Erószt.” Platón Lakomájában így indul útjára a nagy és örök téma, a világot mozgásban tartó Erósz pertraktálása, amely Leonard Bernsteinnek hála, most a koncertteremben is elénk fog jutni. A platóni mű nyomán komponált kvázi-hegedűversenye, a Szerenád ugyanis felhangzik majd a Nemzeti Filharmonikusok szerdai koncertjén: Olari Elts vezénylete alatt, Kelemen Barnabás szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, de­cember 9., fél nyolc).

Az NFZ hangversenyén Bernsteiné mellett Brahms Szerenádja is ott szerepel majd, míg ugyanekkor a Zeneakadémián Csajkovszkij kedvelt Vonósszerenádját fogja elhúzni a remek muzsikusokból összeálló Bécs–Berlin Kamarazenekar (december 9., fél nyolc). Ezen az utóbb említett koncerten egy versenyműnek két szólistája is lesz, merthogy Sosztakovics I. zongoraversenyében nemcsak a nagyszerű Gyenyisz Macujevnek jut kitüntetett szerep, de elkél majd ott egy bravúros trombitás is, ezúttal a Berlini Filharmonikusoktól érkező Tarkövi Gábor személyében.

Egy legendás történetű koncert meg egy legendás múltú zenekar – még ezek is ránk várnak az elkövetkező napokban, egészen pontosan szombaton. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar ugyanis Kocsis Zoltán vezénylete alatt megismétli azt az 1945. március 17-i nevezetes koncertet, mellyel a Zeneakadémián hetven éve újraindult a hangversenyélet (de­cember 6., fél nyolc). Az egykor Ferencsik János által dirigált program az Egmont-nyitánnyal kezdődött, s felhangzott rajta Mendelssohn e-moll hegedűversenye is, melyet mi most Pusker Júlia szólójával hallunk majd. A Müpába pedig eljön ezen a hétvégén a Cseh Filharmonikusok pompás együttese, méghozzá a zenekar vezető karmestere, Jiři Bělohlávek társaságában (december 5., fél nyolc). Legsajátabb repertoárjukból játszanak majd ezen az estén: egy Janáček-szvit és egy Martinů-rapszódia-koncert (tulajdonképpen brácsaverseny) nyomában az elmellőzhetetlen Antonin Dvořák VI. szimfóniája is vonó alá fog jutni.

S végezetül egy kamarazenei különlegesség Erósz koncerttermi hívei számára: Várdai István és vendégeinek koncertje a Zeneakadémián (december 4., fél nyolc). Várdai, Szergej Krilov és a többiek a kiadott műsor utolsó száma gyanánt Brahms c-moll zongoranégyesét játsszák majd, amelyből akár Clara Schumann felé szálló, titkos szerelmi vallomást is kihallhatunk. „A kotta borítójára egy halántékhoz szegezett pisztoly dukálna, az fejezné csak ki igazán a zene jellegét” – fogalmazott az e kérdésben legilletékesebb nyilatkozó, maga Brahms.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.