mi a kotta?

Pisztoly a halántéknál

  • mi a kotta
  • 2016. január 3.

Zene

„Ha ti is így látjátok, elégséges időtöltés lesz számunkra a beszéd; azt gondolom ugyanis, hogy mindegyikünk sorra, jobb felé haladva, mondjon beszédet Erósz dicséretére, amilyen szépet csak tud, s Phaidrosz kezdje, mert ő hever az első helyen és egyúttal ő a mai beszélgetésünk atyja.

– Senki sem fog ellened szavazni, Erüximakhosz – mondotta Szókratész. – Mert sem én nem fogok veled ellenkezni, aki, megvallom, semmi máshoz nem értek, csak a szerelemhez, sem Agathón vagy Pauszaniasz, még kevésbé Arisztophanész, aki csak Dionüszosszal és Aphroditével tölti az időt, és senki más sem azok közül, akiket itt látok. Mi ugyan, akikre utoljára kerül a sor, kicsit rosszul járunk, de ha az előttünk lévők kielégítően és szépen fognak beszélni, mi is meg leszünk elégedve. Kezdje tehát Phaidrosz jó szerencsével, s dicsőítse Erószt.” Platón Lakomájában így indul útjára a nagy és örök téma, a világot mozgásban tartó Erósz pertraktálása, amely Leonard Bernsteinnek hála, most a koncertteremben is elénk fog jutni. A platóni mű nyomán komponált kvázi-hegedűversenye, a Szerenád ugyanis felhangzik majd a Nemzeti Filharmonikusok szerdai koncertjén: Olari Elts vezénylete alatt, Kelemen Barnabás szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, de­cember 9., fél nyolc).

Az NFZ hangversenyén Bernsteiné mellett Brahms Szerenádja is ott szerepel majd, míg ugyanekkor a Zeneakadémián Csajkovszkij kedvelt Vonósszerenádját fogja elhúzni a remek muzsikusokból összeálló Bécs–Berlin Kamarazenekar (december 9., fél nyolc). Ezen az utóbb említett koncerten egy versenyműnek két szólistája is lesz, merthogy Sosztakovics I. zongoraversenyében nemcsak a nagyszerű Gyenyisz Macujevnek jut kitüntetett szerep, de elkél majd ott egy bravúros trombitás is, ezúttal a Berlini Filharmonikusoktól érkező Tarkövi Gábor személyében.

Egy legendás történetű koncert meg egy legendás múltú zenekar – még ezek is ránk várnak az elkövetkező napokban, egészen pontosan szombaton. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar ugyanis Kocsis Zoltán vezénylete alatt megismétli azt az 1945. március 17-i nevezetes koncertet, mellyel a Zeneakadémián hetven éve újraindult a hangversenyélet (de­cember 6., fél nyolc). Az egykor Ferencsik János által dirigált program az Egmont-nyitánnyal kezdődött, s felhangzott rajta Mendelssohn e-moll hegedűversenye is, melyet mi most Pusker Júlia szólójával hallunk majd. A Müpába pedig eljön ezen a hétvégén a Cseh Filharmonikusok pompás együttese, méghozzá a zenekar vezető karmestere, Jiři Bělohlávek társaságában (december 5., fél nyolc). Legsajátabb repertoárjukból játszanak majd ezen az estén: egy Janáček-szvit és egy Martinů-rapszódia-koncert (tulajdonképpen brácsaverseny) nyomában az elmellőzhetetlen Antonin Dvořák VI. szimfóniája is vonó alá fog jutni.

S végezetül egy kamarazenei különlegesség Erósz koncerttermi hívei számára: Várdai István és vendégeinek koncertje a Zeneakadémián (december 4., fél nyolc). Várdai, Szergej Krilov és a többiek a kiadott műsor utolsó száma gyanánt Brahms c-moll zongoranégyesét játsszák majd, amelyből akár Clara Schumann felé szálló, titkos szerelmi vallomást is kihallhatunk. „A kotta borítójára egy halántékhoz szegezett pisztoly dukálna, az fejezné csak ki igazán a zene jellegét” – fogalmazott az e kérdésben legilletékesebb nyilatkozó, maga Brahms.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.