Lemez

Pleyel: String Quartets

  • - csk -
  • 2016. október 22.

Zene

Kevés olyan sokoldalú muzsikust ismer a 18–19. század zenetörténete, mint amilyen Ignaz Pleyel volt. Osztráknak született, de franciaként halt meg, egy évvel Mozart után látta meg a napvilágot, de hárommal túlélte Beethovent. Pályája során volt arisztokraták pártfogoltja, de szabad vállalkozó is. Zeneszerzőként kezdte, majd foglalkozott hangversenyrendezéssel, zeneműkiadással, hangszerkészítéssel – és mindig, mindenben sikeres volt. Huszonhat évesen Strasbourgban telepedett le, francia nőt vett feleségül – fia, Camille, Chopin barátja már a francia zenetörténet részeként tevékenykedett zongoraművészként és az apai zongoragyár örököseként.

Mindezek alapján az utókor Pleyelt olyan muzsikusnak vélheti, aki inkább volt üzletember, mint művész. Ebben a feltételezésben talán nem is tévedünk: a zeneszerző, aki saját korában igen sikeres volt, ma már nem tartozik a gyakran játszott komponisták közé. Mégis érdemes megismerni műveit, mert ez a könnyű kezű mester fontos információkkal szolgálhat arról, milyen volt a 18. és a 19. század fordulóján a zenei köznyelv, a talaj, amelyből a nagy klasszikusok művészete kisarjadt. Most négy Pleyel-vonósnégyest hallgathatunk meg a Capella Savaria tagjaiból alakult Authentic Quartet (Kalló Zsolt, Bozzai Balázs, Rác Gábor, Vályi Csilla) új lemezén. Ezek a két- vagy háromtételes vonósnégyesek nem emlékeztetnek Haydn és Mozart kvartettjeire: egyszerűek és köznapiak, hangvételük a könnyed házi muzsikáé, a nehézséget mind technikai, mind szellemi szempontból kerülik. Mivel feltehetőleg egy 1792-es angol koncertkör­út során keletkeztek, valamennyi kompozícióban találunk egy „air eccossois”-t vagy „rondo eccossois”-t – vagyis skót népzenei elemeket feldolgozó tételt. Az előadásmód szellemes és fordulatos, de Kalló Zsolt, aki szólistaként az elmúlt években remek felvételek sorával ajándékozta meg a közönséget, ezúttal nem mindig játszik teljesen tisztán.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.