Lemez

De La Soul: and The Anonymous Nobody…

  • - minek -
  • 2016. október 22.

Zene

A minimum korszakalkotó Long Island-i hiphoptrió már vagy 12 éve nem adott ki friss lemezanyagot, most meg egyenesen Kickstarter-kampánnyal gyűjtötték össze az új albumra valót, s pillanatok alatt összejött a 600 ezer dollár. Legalább ennyire fontos, hogy jól sikerült a kreatív toborzás is, így olyan embe­rek csatlakoztak az új album munkálataihoz, akik nevük megvillantásán kívül többnyire érdemben is hozzá tudtak tenni az attrakcióhoz.

A De La Soul mindig arról volt híres, hogy egészen szabadon, a röhejesen vacaktól az elegánsan jelentőségteljesig, műfajokon messze átnyúlva válogatja össze a felhasznált (mintázott) zenei nyersanyagot, s ehhez jönnek a zsíros ütemek és a keményen puffogó basszusok – no meg az ironikus-lakonikus mondanivaló Pos and Dave – most már bizony középkorú – rapperek előadásában. Nos, mindebben ezúttal sincs hiány, sőt a gazdagon tálalt produkció oly nagy ívű, hogy a befogadó néha csak szédül, mint a hullámvasúton a váratlan fordulatok után. A legtöbbet akkor kapjuk, ha a vendég és a hazaiak rezgései a legideálisabban interferálnak egymással: az Estelle csodás vokáljával gazdag History Of… vagy a Little Dragonnal készült, future soulos Drawn esetében tényleg működik az előadók közötti kémia, meg a szó szerinti dialógus. A direkt, jó ízű funkys hiphopklasszikusok (mint a Snooppal teljes Pain) is rendben vannak, és voltaképpen kevés olyan számot lehet említeni, amelyek már igénybe veszik a türelmünket – bár egy kis önkontroll és némi húzás jót tett volna a lemeznek, de így sem leszünk csalódottak a végén.

A. O. I./Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Miért éltetnek iszlamista terrorszervezeteket a balhés északír rapperek?

Dagad a botrány az északír rappertrió, a Kneecap körül, amely augusztusban a Szigeten fog fellépni. A pionír zenészek nacionalizmusához nem fér kétség, ám jó okunk van elítélni őket azért, mert terrorszervezetek háborúját relativizálják. De hogy miért becsmérlik az izraeli hadsereget, arra az írek történelmében találunk választ.

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.