Lemez

De La Soul: and The Anonymous Nobody…

  • - minek -
  • 2016. október 22.

Zene

A minimum korszakalkotó Long Island-i hiphoptrió már vagy 12 éve nem adott ki friss lemezanyagot, most meg egyenesen Kickstarter-kampánnyal gyűjtötték össze az új albumra valót, s pillanatok alatt összejött a 600 ezer dollár. Legalább ennyire fontos, hogy jól sikerült a kreatív toborzás is, így olyan embe­rek csatlakoztak az új album munkálataihoz, akik nevük megvillantásán kívül többnyire érdemben is hozzá tudtak tenni az attrakcióhoz.

A De La Soul mindig arról volt híres, hogy egészen szabadon, a röhejesen vacaktól az elegánsan jelentőségteljesig, műfajokon messze átnyúlva válogatja össze a felhasznált (mintázott) zenei nyersanyagot, s ehhez jönnek a zsíros ütemek és a keményen puffogó basszusok – no meg az ironikus-lakonikus mondanivaló Pos and Dave – most már bizony középkorú – rapperek előadásában. Nos, mindebben ezúttal sincs hiány, sőt a gazdagon tálalt produkció oly nagy ívű, hogy a befogadó néha csak szédül, mint a hullámvasúton a váratlan fordulatok után. A legtöbbet akkor kapjuk, ha a vendég és a hazaiak rezgései a legideálisabban interferálnak egymással: az Estelle csodás vokáljával gazdag History Of… vagy a Little Dragonnal készült, future soulos Drawn esetében tényleg működik az előadók közötti kémia, meg a szó szerinti dialógus. A direkt, jó ízű funkys hiphopklasszikusok (mint a Snooppal teljes Pain) is rendben vannak, és voltaképpen kevés olyan számot lehet említeni, amelyek már igénybe veszik a türelmünket – bár egy kis önkontroll és némi húzás jót tett volna a lemeznek, de így sem leszünk csalódottak a végén.

A. O. I./Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.