Lemez

De La Soul: and The Anonymous Nobody…

  • - minek -
  • 2016. október 22.

Zene

A minimum korszakalkotó Long Island-i hiphoptrió már vagy 12 éve nem adott ki friss lemezanyagot, most meg egyenesen Kickstarter-kampánnyal gyűjtötték össze az új albumra valót, s pillanatok alatt összejött a 600 ezer dollár. Legalább ennyire fontos, hogy jól sikerült a kreatív toborzás is, így olyan embe­rek csatlakoztak az új album munkálataihoz, akik nevük megvillantásán kívül többnyire érdemben is hozzá tudtak tenni az attrakcióhoz.

A De La Soul mindig arról volt híres, hogy egészen szabadon, a röhejesen vacaktól az elegánsan jelentőségteljesig, műfajokon messze átnyúlva válogatja össze a felhasznált (mintázott) zenei nyersanyagot, s ehhez jönnek a zsíros ütemek és a keményen puffogó basszusok – no meg az ironikus-lakonikus mondanivaló Pos and Dave – most már bizony középkorú – rapperek előadásában. Nos, mindebben ezúttal sincs hiány, sőt a gazdagon tálalt produkció oly nagy ívű, hogy a befogadó néha csak szédül, mint a hullámvasúton a váratlan fordulatok után. A legtöbbet akkor kapjuk, ha a vendég és a hazaiak rezgései a legideálisabban interferálnak egymással: az Estelle csodás vokáljával gazdag History Of… vagy a Little Dragonnal készült, future soulos Drawn esetében tényleg működik az előadók közötti kémia, meg a szó szerinti dialógus. A direkt, jó ízű funkys hiphopklasszikusok (mint a Snooppal teljes Pain) is rendben vannak, és voltaképpen kevés olyan számot lehet említeni, amelyek már igénybe veszik a türelmünket – bár egy kis önkontroll és némi húzás jót tett volna a lemeznek, de így sem leszünk csalódottak a végén.

A. O. I./Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.