Lemez

Prágai Filharmonikusok, Emmanuel Villaume: Ravel, Debussy, Bizet

  • - csk -
  • 2018. december 29.

Zene

Hanglemezeket hallgatni egyebek mellett azért is jó, mert a zenekedvelő találkozhat kevéssé ismert zeneszerzőkkel, ritkaságnak számító művekkel vagy éppen olyan előadókkal, akikről még nem is hallott. Ezen a lemezen a komponisták régi kedvenceink, a három mű közül egy (Ravel: Lúd­anyó meséi) koncerttermi slágernek nevezhető, de a másik kettő (Debussy: Fantázia zongorára és zenekarra; Bizet: C-dúr szimfónia) sem ismeretlen, bár ezek kétségkívül ritkábban bukkannak fel a hangversenyek műsorán. A karmester, a francia Emmanuel Villaume, a Prágai Filharmonikusok vezetője és a zongorista, az amerikai Andrew von Oeyen azonban mifelénk abszolút újonc, ennek a CD-nek tehát Magyarországon az a funkciója, hogy róluk tapasztalatot szerezzünk.

A tapasztalat igen kellemes. Von Oeyen ujjai alatt Debussy 27 évesen komponált Fantáziája könnyedén és elegánsan, lágy színekkel szólal meg, és a zongoraművész játéka a még formálódó fiatalkori stílus képlékenységének különös báját is képes visszaadni. Az igazi élmény azonban a két zenekari darab: a hangzásnak az a kifinomult gazdagsága, amelyet Villaume Ravel mesetételeiben kicsal a Prágai Filharmonikusokból, és az a lebilincselő felszabadultság, az az idegen stílusokat befogadó elfogulatlanság, amelyet Bizet 17 évesen szerzett C-dúr szimfóniájának legfőbb tulajdonságaként érvényesít. Ha az ember lemezen találkozik ilyen karmesteri teljesítménnyel, koncerten is szívesen viszontlátná-hallaná a frissen megismert művészt.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.