Lemez

Prágai Filharmonikusok, Emmanuel Villaume: Ravel, Debussy, Bizet

  • - csk -
  • 2018. december 29.

Zene

Hanglemezeket hallgatni egyebek mellett azért is jó, mert a zenekedvelő találkozhat kevéssé ismert zeneszerzőkkel, ritkaságnak számító művekkel vagy éppen olyan előadókkal, akikről még nem is hallott. Ezen a lemezen a komponisták régi kedvenceink, a három mű közül egy (Ravel: Lúd­anyó meséi) koncerttermi slágernek nevezhető, de a másik kettő (Debussy: Fantázia zongorára és zenekarra; Bizet: C-dúr szimfónia) sem ismeretlen, bár ezek kétségkívül ritkábban bukkannak fel a hangversenyek műsorán. A karmester, a francia Emmanuel Villaume, a Prágai Filharmonikusok vezetője és a zongorista, az amerikai Andrew von Oeyen azonban mifelénk abszolút újonc, ennek a CD-nek tehát Magyarországon az a funkciója, hogy róluk tapasztalatot szerezzünk.

A tapasztalat igen kellemes. Von Oeyen ujjai alatt Debussy 27 évesen komponált Fantáziája könnyedén és elegánsan, lágy színekkel szólal meg, és a zongoraművész játéka a még formálódó fiatalkori stílus képlékenységének különös báját is képes visszaadni. Az igazi élmény azonban a két zenekari darab: a hangzásnak az a kifinomult gazdagsága, amelyet Villaume Ravel mesetételeiben kicsal a Prágai Filharmonikusokból, és az a lebilincselő felszabadultság, az az idegen stílusokat befogadó elfogulatlanság, amelyet Bizet 17 évesen szerzett C-dúr szimfóniájának legfőbb tulajdonságaként érvényesít. Ha az ember lemezen találkozik ilyen karmesteri teljesítménnyel, koncerten is szívesen viszontlátná-hallaná a frissen megismert művészt.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.