Lemez

Prágai Filharmonikusok, Emmanuel Villaume: Ravel, Debussy, Bizet

  • - csk -
  • 2018. december 29.

Zene

Hanglemezeket hallgatni egyebek mellett azért is jó, mert a zenekedvelő találkozhat kevéssé ismert zeneszerzőkkel, ritkaságnak számító művekkel vagy éppen olyan előadókkal, akikről még nem is hallott. Ezen a lemezen a komponisták régi kedvenceink, a három mű közül egy (Ravel: Lúd­anyó meséi) koncerttermi slágernek nevezhető, de a másik kettő (Debussy: Fantázia zongorára és zenekarra; Bizet: C-dúr szimfónia) sem ismeretlen, bár ezek kétségkívül ritkábban bukkannak fel a hangversenyek műsorán. A karmester, a francia Emmanuel Villaume, a Prágai Filharmonikusok vezetője és a zongorista, az amerikai Andrew von Oeyen azonban mifelénk abszolút újonc, ennek a CD-nek tehát Magyarországon az a funkciója, hogy róluk tapasztalatot szerezzünk.

A tapasztalat igen kellemes. Von Oeyen ujjai alatt Debussy 27 évesen komponált Fantáziája könnyedén és elegánsan, lágy színekkel szólal meg, és a zongoraművész játéka a még formálódó fiatalkori stílus képlékenységének különös báját is képes visszaadni. Az igazi élmény azonban a két zenekari darab: a hangzásnak az a kifinomult gazdagsága, amelyet Villaume Ravel mesetételeiben kicsal a Prágai Filharmonikusokból, és az a lebilincselő felszabadultság, az az idegen stílusokat befogadó elfogulatlanság, amelyet Bizet 17 évesen szerzett C-dúr szimfóniájának legfőbb tulajdonságaként érvényesít. Ha az ember lemezen találkozik ilyen karmesteri teljesítménnyel, koncerten is szívesen viszontlátná-hallaná a frissen megismert művészt.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."