Lemez

Händel: Serse

Zene

A tengert megkorbácsoltató óperzsa nagykirály sokféle névalakban (Xerxes, Xerxész, Khsajársá stb.) ismerős lehet számunkra, így Händel 1738-as művében éppenséggel olaszos névváltozattal vált címszereplővé, és egyúttal a barokk operatörténet tán leghíresebb áriája, a rendszerint Largo néven emlegetett Larghetto birtokosává. A szerelmes és egyszersmind igencsak kiegyensúlyozatlan lelki alkatú uralkodó címszerepe a legújabb lemezfelvételen Franco Fagiolié. (Az argentin kontratenor idén tavasszal a Zeneakadémián is bizonyította, hogy virtuóz módon képes karaktert teremteni – és váltani.) Itt most a hóbortos melankóliától az epedő érzelmességig, a fejedelmi hangütés méltóságától a fivéri kakaskodás dühösködéséig seregnyi ilyen karaktert hív életre, kizárólag bámulatosan kiegyenlített kontratenorja révén. Öccsének és egyúttal szerelmi riválisának nadrágszerepében, pontosabban nadrágszólamában a Budapesten úgyszintén ismerős Vivica Genaux énekel: személyes hitelű modorosságaival, és persze hibátlanul. A figurateremtés terén azonban nem ő, s nem is a többi, szerencsés kézzel kiválogatott főszereplő ér fel Fagioli magaslatára, hanem az Elviro picike, ám annál hálásabb komikus szerepét megformáló, olykor direkte orrhangon bohóckodó olasz bariton, Biagio Pizzuti. A kísérő zenekar, az Il Pomo d’Oro még mindig csupán hatesztendős, de Maxim Emelyanchevék teljesítménye – lemezen éppúgy, mint akár a Müpa nagytermében – rendre a historikus mozgalom fényes diadalát teszi érzékletessé. Az ugyanis, hogy az irányzat többedik (talán negyedik?) nemzedékében ennyire magától értetődővé vált a hangszeres perfekció, a minden pillanatban autentikus és ízes zenekari megszólalás, a reagálókészség felső foka, és mindehhez ráadásképpen a szinte kamaszos lendület is, abban Harnoncourt és Christie, Minkowski, Antonini vagy épp Rousset fáradozásai is jócskán ott kamatoznak.

Deutsche Grammophon (3 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.