Lemez

Händel: Serse

Zene

A tengert megkorbácsoltató óperzsa nagykirály sokféle névalakban (Xerxes, Xerxész, Khsajársá stb.) ismerős lehet számunkra, így Händel 1738-as művében éppenséggel olaszos névváltozattal vált címszereplővé, és egyúttal a barokk operatörténet tán leghíresebb áriája, a rendszerint Largo néven emlegetett Larghetto birtokosává. A szerelmes és egyszersmind igencsak kiegyensúlyozatlan lelki alkatú uralkodó címszerepe a legújabb lemezfelvételen Franco Fagiolié. (Az argentin kontratenor idén tavasszal a Zeneakadémián is bizonyította, hogy virtuóz módon képes karaktert teremteni – és váltani.) Itt most a hóbortos melankóliától az epedő érzelmességig, a fejedelmi hangütés méltóságától a fivéri kakaskodás dühösködéséig seregnyi ilyen karaktert hív életre, kizárólag bámulatosan kiegyenlített kontratenorja révén. Öccsének és egyúttal szerelmi riválisának nadrágszerepében, pontosabban nadrágszólamában a Budapesten úgyszintén ismerős Vivica Genaux énekel: személyes hitelű modorosságaival, és persze hibátlanul. A figurateremtés terén azonban nem ő, s nem is a többi, szerencsés kézzel kiválogatott főszereplő ér fel Fagioli magaslatára, hanem az Elviro picike, ám annál hálásabb komikus szerepét megformáló, olykor direkte orrhangon bohóckodó olasz bariton, Biagio Pizzuti. A kísérő zenekar, az Il Pomo d’Oro még mindig csupán hatesztendős, de Maxim Emelyanchevék teljesítménye – lemezen éppúgy, mint akár a Müpa nagytermében – rendre a historikus mozgalom fényes diadalát teszi érzékletessé. Az ugyanis, hogy az irányzat többedik (talán negyedik?) nemzedékében ennyire magától értetődővé vált a hangszeres perfekció, a minden pillanatban autentikus és ízes zenekari megszólalás, a reagálókészség felső foka, és mindehhez ráadásképpen a szinte kamaszos lendület is, abban Harnoncourt és Christie, Minkowski, Antonini vagy épp Rousset fáradozásai is jócskán ott kamatoznak.

Deutsche Grammophon (3 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.