mi a kotta?

My golden baby

  • mi a kotta
  • 2018. december 29.

Zene

„Fiatal hölgyek, akik az öthangú skálát könnyen tévesztik össze az őszi naplementével, miután egy német zenelapban azt olvasták, hogy Puccini kontrapunktikája álkontrapunktika, konstruálása pedig gyakran logikátlan és nem mindig jóhiszemű, kóklernek minősítik a maestrót, mert ez egy elmésség és most sikk a pesti társaságban. És ez az érdekes: sokan valóban meggyőződtek a zeneszerző ellen felhozott vádak igazságáról, belátnak a kártyájába, de azért továbbra is fizikai élvezet marad számunkra az a kéjes fájdalom, kínos gyönyör, amellyel a Puccini-zene marcangolja a lelkünk. (...) Megmarad továbbra is narkotikumnak. És ugyebár ez a fontos? A Puccini új operái ellen felhozható többi összes kifogások hasonló könnyűséggel utasíthatók el. Modorossággal vádolják, reminiszcenciákkal korábbi műveiből, melódiaszegénységgel és azzal, hogy ez a zene megrendelésre készült. Mit jelent a modorosság? Azt, hogy a zeneszerző bizonyos képzetcsoportra, bizonyos hangulatra mindig ugyanazzal a zenei formulával reagál. Ez a jelenség minden komponistánál feltalálható. Puccinit azonban könnyebb kontrollálni, mint a többi zeneszerzőt. Őt minden gimnazista fütyüli. Míg Strauss Richárd például ama klasszikusok közé tartozik, akiket dicsérnek, de nem hallgatnak meg.” 1912-ben, kevéssel A Nyugat lánya magyarországi bemutatója előtt így védte meg A Hét zenei referense a premierre személyesen ellátogató Puccinit. A kaliforniai aranyláz idején játszódó dalmű most szombaton újra elérkezik körünkbe, hiszen végre valahára elkezdődik a pesti operaszezon, melynek első bemutatója ez a Puccini-opus lesz: Vaszilij Barkhatov rendezésében és Rálik Szilviával a Bibliát, a fegyvert meg a (hamis) kártyát egyaránt jól forgató Minnie címszerepében (Erkel Színház, december 1., hét óra).

A Polka nevű vadnyugati kocsmát üzemeltető Golden Girl mellett az elkövetkező napok másik fővendége Ton Koopman lesz, aki a Nemzeti Filharmonikusoknak a bécsi klasszika szentháromsága előtt tisztelgő koncertjét fogja elvezényelni (Nemzeti Hangversenyterem, december 5., fél nyolc). A program első részét Haydn Esz-dúr trombitaversenye zárja majd egy hazai büszkeség, a Berlini Filharmonikusok szólistája, Tarkövi Gábor főszereplésével. A Concerto Budapest jövő pénteki koncertjén viszont nem is egy, hanem mindjárt két versenymű vár majd reánk, méghozzá Várjon Dénes előadásában: egy Bachtól, egy pedig Chopintől, felvezetve Csajkovszkij VI. (Patetikus) szimfóniáját (Zeneakadémia, december 7., fél nyolc). Az itt karmesterként közreműködő Keller András pár nappal korábban a Keller Quartet primáriusa gyanánt vonul majd ugyane pódiumra, Snétberger Ferenc társaságában feszegetve a klasszikus zene határait (Zeneakadémia, december 3., fél nyolc).

Leküzdendő a kísértést, hogy ajánlónkat az Aranyláz című Chaplin-film valamely képkockájával illusztráljuk, de közben azért mégis mozis legyen a fotónk, ajánljuk végül a MÁV Szimfonikus Zenekar jövő csütörtöki orosz programját, Arszentij Tkacsenko vezényletével (Zeneakadémia, december 6., hét óra). A koncertet Prokofjev egyik filmzenei tétele indítja majd: a Trojka a Kizsé hadnagy című 1934-es szovjet filmből. A félreolvasás révén életre kelő, nem létező cári tiszt kalandjai a mi Meller Rózsinkat is megihlették akkortájt, no de az Írja hadnagy sztoriját majd mégis inkább egy színháztörténeti cikkben meséljük el!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.