Lemez

Presszó Tangó Libidó: Próbatermi felvételek 2013–2016

Zene

Aligha gyakran fordul elő, hogy egy zenekar évekig semmi életjelet nem ad magáról, majd előzmény és beharangozás nélkül egyszer csak előrukkol egy meglepetés-nagylemezzel. A 2017 tavaszán feloszlott szentendrei csapat ezt tette: összegyűjtötték és kiadták azokat a dalaikat, amelyeket annak idején rendszeresen játszottak, stúdióverzió viszont nem készült belőlük. Az indoklás szerint azért éppen most, hogy ezzel is erőt adjanak a bezártság elviseléséhez, illetve a karantén utáni újrakezdéshez.

Persze nem véletlenül hangsúlyozták az album címében is, hogy nem profi körülmények között készült. Érződik rajta a fésületlenség, tulajdonképpen olyan, mint egy koncertfelvétel közönségzaj nélkül. Különösebb íve sincs, mivel a koncepció annyi volt, hogy mindent felpakoljanak rá, ami eddig a fiókban kallódott, és nem volt elérhető nyilvánosan. Ezért, aki még egy számot sem hallott a zenekartól, inkább ne ezzel kezdje az ismerkedést, hanem a két korábbi, stúdióban felvett nagylemezzel.

Azok viszont, akik rendszeresen jártak a legendás hangulatú Presszó-bulikra, sőt részei voltak az együttes körül kialakult nagyon erős rajongói közösségnek is, most némi vigaszdíjat kaptak, hiszen joggal lehetett hiányérzetük, hogy nemcsak feloszlott a kedvenc zenekaruk, de még egy csomó kiadatlan dal is bennük maradt. Ezt a szálat most elvarrták, és mivel az továbbra sincs tervben, hogy összeálljanak koncertezni, legalább így lehet kicsit enyhíteni az elvonási tüneteket.

ECDC, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.