Lemez

Presszó Tangó Libidó: Próbatermi felvételek 2013–2016

Zene

Aligha gyakran fordul elő, hogy egy zenekar évekig semmi életjelet nem ad magáról, majd előzmény és beharangozás nélkül egyszer csak előrukkol egy meglepetés-nagylemezzel. A 2017 tavaszán feloszlott szentendrei csapat ezt tette: összegyűjtötték és kiadták azokat a dalaikat, amelyeket annak idején rendszeresen játszottak, stúdióverzió viszont nem készült belőlük. Az indoklás szerint azért éppen most, hogy ezzel is erőt adjanak a bezártság elviseléséhez, illetve a karantén utáni újrakezdéshez.

Persze nem véletlenül hangsúlyozták az album címében is, hogy nem profi körülmények között készült. Érződik rajta a fésületlenség, tulajdonképpen olyan, mint egy koncertfelvétel közönségzaj nélkül. Különösebb íve sincs, mivel a koncepció annyi volt, hogy mindent felpakoljanak rá, ami eddig a fiókban kallódott, és nem volt elérhető nyilvánosan. Ezért, aki még egy számot sem hallott a zenekartól, inkább ne ezzel kezdje az ismerkedést, hanem a két korábbi, stúdióban felvett nagylemezzel.

Azok viszont, akik rendszeresen jártak a legendás hangulatú Presszó-bulikra, sőt részei voltak az együttes körül kialakult nagyon erős rajongói közösségnek is, most némi vigaszdíjat kaptak, hiszen joggal lehetett hiányérzetük, hogy nemcsak feloszlott a kedvenc zenekaruk, de még egy csomó kiadatlan dal is bennük maradt. Ezt a szálat most elvarrták, és mivel az továbbra sincs tervben, hogy összeálljanak koncertezni, legalább így lehet kicsit enyhíteni az elvonási tüneteket.

ECDC, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.