Lemez

Presszó Tangó Libidó: Próbatermi felvételek 2013–2016

Zene

Aligha gyakran fordul elő, hogy egy zenekar évekig semmi életjelet nem ad magáról, majd előzmény és beharangozás nélkül egyszer csak előrukkol egy meglepetés-nagylemezzel. A 2017 tavaszán feloszlott szentendrei csapat ezt tette: összegyűjtötték és kiadták azokat a dalaikat, amelyeket annak idején rendszeresen játszottak, stúdióverzió viszont nem készült belőlük. Az indoklás szerint azért éppen most, hogy ezzel is erőt adjanak a bezártság elviseléséhez, illetve a karantén utáni újrakezdéshez.

Persze nem véletlenül hangsúlyozták az album címében is, hogy nem profi körülmények között készült. Érződik rajta a fésületlenség, tulajdonképpen olyan, mint egy koncertfelvétel közönségzaj nélkül. Különösebb íve sincs, mivel a koncepció annyi volt, hogy mindent felpakoljanak rá, ami eddig a fiókban kallódott, és nem volt elérhető nyilvánosan. Ezért, aki még egy számot sem hallott a zenekartól, inkább ne ezzel kezdje az ismerkedést, hanem a két korábbi, stúdióban felvett nagylemezzel.

Azok viszont, akik rendszeresen jártak a legendás hangulatú Presszó-bulikra, sőt részei voltak az együttes körül kialakult nagyon erős rajongói közösségnek is, most némi vigaszdíjat kaptak, hiszen joggal lehetett hiányérzetük, hogy nemcsak feloszlott a kedvenc zenekaruk, de még egy csomó kiadatlan dal is bennük maradt. Ezt a szálat most elvarrták, és mivel az továbbra sincs tervben, hogy összeálljanak koncertezni, legalább így lehet kicsit enyhíteni az elvonási tüneteket.

ECDC, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.