rés a présen

„Próbálok megírni olyan dalokat, amelyek hiányoznak a világból”

Menyhárt Jenő zenész, zeneszerző

  • rés a présen
  • 2018. július 28.

Zene

rés a présen: Mitől úgymond Európa Kiadó-lemez az új EP-tek?

Menyhárt Jenő: A Nincs kontroll egy 2018-as Európa Kiadó-EP, amelyet a 2018-as Európa Kiadó zenekar készített. Egyrészt éppen attól Európa Kiadó-lemez, hogy a produkció nem a múltat próbálja újraéleszteni, hanem arról a korszakról és világról szól, amelyben élünk, illetve élni fogunk. Ez a hozzáállás mindig is jellemezte a zenekart, ahogy az is, hogy ezzel némiképp összefüggésben időről időre módosult az együttes felállása. A Nincs kontroll EP-n olyan számok vannak, amelyeket a 2017 eleje óta együtt játszó csapattal készítettünk. Ezzel együtt természetesen találhatók az új anyagban bőven olyan tartalmi és formai megoldások, amelyek mindig is jellemzőek voltak az EK-ra.

rap: Hogyan születtek az új dalok, mi inspirált?

MJ: Lényegében én írtam ezeket, a hangszerelést pedig közösen csináltuk. Ezen túlmenően nem nagyon tudok mit mondani arról, hogyan jöttek létre ezek a dalok, mert egyrészt az alkotói folyamatok egy része egyszerűen csak megtörténik az emberrel, magam sem látom át tisztán, hogyan, másrészt pedig mindegyik szám másképp született. Az biztos, hogy valami folyton hajt, amitől előbb-utóbb próbálok megírni olyan dalokat, amelyekről úgy érzem, hiányoznak a világból. Az EP kapcsán meg kell még jegyezzem, hogy azon szerepel Víg Mihály és Hunyady Károly Levert vagy című számának feldolgozása is.

rap: Merre turnéztatok vele? Milyen zenei anyagból áll jelenleg egy EK-koncert? Melyek voltak az emlékezetes koncertek?

MJ: Ahogy az ilyenkor lenni szokott, voltunk erre is meg arra is. A koncertek jól sikerültek, és mindenhonnan őrzünk jó emlékeket. Az EK koncertprogramjai az idők során mindig azokból a számokból lettek összeállítva, amelyek eljátszását egy adott időszakban a legfontosabbnak és leginspirálóbbnak éreztük. Ez mostanában sincs másképp. Aki pedig valóban kíváncsi arra, milyen ma egy Európa Kiadó-koncert, annak azt javasolnám, jöjjön el egyre, és győződjön meg róla a saját szemével és fülével. Ennél ugyanis nincs jobb módszer a kíváncsisága kielégítésére.

rap: Merre láthatjuk a zenekart a nyáron?

MJ: Július 17-én Bükfürdőn játszunk, Budapesten pedig legközelebb július 20-án a Dürer kertben lehet megnézni minket.

rap: Volt, hogy nem éltél Magyarországon, aztán olyan időszakban maradtál itthon, amikor épp mindenki megy el. Miért?

MJ: Az, hogy most itt vagyok, nem egy nagy döntés eredménye, hanem egyszerűen így alakult. Abban, hogy velem mi, mikor, hol és hogyan történt, döntő szerepe volt személyes életem mindenkori alakulásának. Az Európában és Észak-Amerikában élő emberek számára nyitva áll a világ, így én nem feltétlenül tekintem drámai horderejű történésnek, ha valaki egyszer csak átteszi a székhelyét A-ból B-be. A magam helyzetéről is ebben a kontextusban gondolkozom. Most itt vagyok, aztán majd meglátjuk, hogy alakul a későbbiekben. Az nem lendíti előre a dolgokat, ha az ember rágörcsöl a helyzetre.

rap: Elégedett vagy a jelenlegi felállással? Mik a rövid és hosszabb távú terveid?

MJ: Élvezem a közös munkát az új felállással, és úgy érzem, hogy eléggé gördülékenyen működik az egész. Remélem, ez az állapot minél tovább fennmarad ebben a formában, de hogy mi hogyan alakul majd, az nem csak rajtam múlik. Mindig vannak különböző ötletek a fejemben, egyelőre azonban itt vannak az Európa Kiadó nyári koncertjei, azokat kell minél jobbra megcsinálni.

rap: Szerinted ebben az országban el lehet érni valami változást rockzenével?

MJ: A világ folyton változik, sőt lényegénél fogva nem is tud nem változni. A kérdés tehát nem az, hogy lesznek-e változások, hanem hogy mi, mikor és hogyan fog megváltozni, és hogy ezeket a történéseket ki milyen módon tudja majd befolyásolni. Azt tudom mondani a felvetésedre, hogy ha azt akarnám az életem fókuszába állítani, hogy egy adott közegben politikai és társadalmi változásokat próbáljak minél hatékonyabban elősegíteni, akkor azt biztos nem úgy tenném, hogy alapítok egy rockzenekart. Ha viszont az ember mégiscsak valamiért egy zenekarban gitározik és énekel, akkor azért egyáltalán nincs kizárva, hogy időről időre beleütközzék olyan helyzetekbe, amikor a maga módján a tevékenységével hozzájárulhat ahhoz, hogy újabb irányokat vehessenek a dolgok.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.