Lemez

Queyras, Tharaud: Brahms-szonáták

  • - csk -
  • 2018. április 22.

Zene

A zenehallgatás megunhatatlan varázslata a felfedezés élménye. Hallunk valamit, ami új, és megnyit egy világot előttünk. Jelen esetben nem a művek kínálnak jelképes Amerikát – hiszen Johannes Brahms két cselló-zongora szonátája a 19. századi kamarazene aranytartalékának része –, hanem a két előadó. A kanadai születésű Jean-Guihen Queyras és a francia Alexandre Tharaud a magyar közönség számára nem ismert muzsikusok, most azonban alighanem egy életre megjegyzi a nevüket, aki meghallgatja a két szonáta és a ráadásként hozzájuk illesztett hat magyar tánc felvételét.

Mitől érezzük úgy muzsikálásukat hallgatva, hogy felfedeztünk valamit? Az intenzitástól. Nem egyszerűen eljátsszák a műveket, hanem elementárisan átélik a zene érzelmeit és lelkiállapotait, átadják magukat az indulatoknak. Közös produkciójuk személyes ügy, szól valamiről, tétje van. A hangszerjáték magasrendű, perfekt, de nem­igen van érkezésünk arra, hogy ezt csodáljuk, mert egyrészt leköti a figyelmünket, hogy milyen érzéki hangzásigénnyel szólal meg a cselló és a zongora, másrészt a virtuozitás azonnal át is alakul szenvedéllyé, harmadrészt ez a két zenész folyvást beszélget a hangszeres szólamok által. Na persze, így kell ezt a kamarazenében, mondhatja bárki, miért kéne ezen csodálkozni? Hát azért, mert ilyen bensőségesen, ilyen maradéktalanul, ilyen feltétel nélkül ritkán valósul meg a gyakorlatban a kamarazene elve. A szonátákban komolyan és elmélyülten, a magyar táncokban szórakoztatóan és könnyedén.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.