Rajongó - Julie Tippetts Sárváron (koncert)

Zene

2007 nyarán megolvadhatott Julie Driscoll - utóbb: Julie Tippetts - magyar rajongóinak a szíve. Előbb Encore című, 1977-es, Brian Augerrel közös albuma jött ki CD-n, majd ő maga is befutott. Sárváron, a Nádasdy-kastély dísztermében, a Bartók Fesztivál keretében lépett fel a zongorista Keith Tippett-tel, a férjével.

2007 nyarán megolvadhatott Julie Driscoll - utóbb: Julie Tippetts - magyar rajongóinak a szíve. Előbb Encore című, 1977-es, Brian Augerrel közös albuma jött ki CD-n, majd ő maga is befutott. Sárváron, a Nádasdy-kastély dísztermében, a Bartók Fesztivál keretében lépett fel a zongorista Keith Tippett-tel, a férjével.

*

Julie Driscollba 1969-ben szerettem bele, amikor még nem láttam és nem is hallottam. Éppen betöltöttem a tizenhármat, és a Kőfaragó utcai Scampolo-klubba jártam, melynek a tizenhat éves Bontovics Kati volt az énekesnője, aki Aretha Franklin- meg Julie Driscoll-számokat énekelt. Kell ennél több?

Többről én álmodni sem mertem volna, de láss csodát, a csehszlovák Supraphon kiadó hamarosan egy Driscoll-válogatással kedveskedett nekem. Néhány kislemezslágeréből és az első nagylemezéből kaparták össze, s egy kis duma is került rá, hogy immár teljesen képben legyek. Ha megengedik, kissé kibővítve megosztom Önökkel.

Julie Driscoll (1947, London) pályafutása titkárnőként indult - a menedzserlegenda Giorgio Gomelsky jobbján foglalatoskodott a Yardbirds zenekar levelezésével. Gomelsky istállójához tartozott a billentyűs Brian Auger is, előbb a Trinity, majd a Steampacket nevű bandájával. A nagy londoni beat-forgatagban mindkettő többször is átalakult (olyan szereplőket forgatva, mint John McLaughlin és Rod Stewart), aztán 1967-ben Auger újraszervezte a Trinityt, egyrészt új szerelmére, a Hammond B3 orgonára, másfelől meg a Gomelsky bátorítására néhány kislemezzel (és a Steampacketben) már bizonyított Julie Driscoll énekével. Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity - ez lett a nevük, és ezt feltétlenül tessenek megjegyezni, mert minden idők egyik legnagyszerűbb zenekara született meg.

Két kislemez, két fantasztikus feldolgozás - Bob Dylantől a This Wheel's On Fire és Aretha Franklintől a Save Me - után 1968-ban Open címmel jelent meg az első albumuk, s még ugyanabban az évben egy harmadik kislemezzel is villantottak, Road To Cairo címmel. Arra a bizonyos Supraphon-korongra (Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity) volt hát miből válogatni, nem lehetett mellényúlni. Nem kell ezt ragozni, csodáról van szó. A pop és a soul, a pszichedelikus és a progresszív rock, a vokális táncdalok és az instrumentális dzsessz ilyen könnyed természetességgel nem fonódott össze korábban, sőt nem fonódott egyáltalán, egyszóval maga volt a döbbenetes élmény. Amire csak Driscoll és Auger bírt rátenni egy lapáttal: a következő évben napvilágot látó (dupla) Streetnoise albummal. Azon aztán ugyancsak volt pár feldolgozás, mely überelte az eredetijét - például Richie Havenstől az Indian Rope Man, a Hairből a Flesh Failures vagy (vessenek meg) a Doorstól a Light My Fire -, amiként akadt néhány rendkívüli szám Driscoll szerzői jogán is: a '68-as prágai forradalmat elsirató Czechoslovakia és az A Word About Colour című ragyogás ilyen. (1968 júniusában, két hónappal a "tavasz" után és két hónappal az invázió előtt Julie a pozsonyi dalfesztiválon szerepelt, innen eredt csehszlovákiai fogékonysága, és vélhetően innen eredt a Supraphon-licenc is.) Ám mire a Streetnoise megjelent, a zenekar már nem létezett: amerikai turnéjuk során Driscoll besokallt, összecsomagolt és hazatért. (Ne kérdezzék, nem tudom, hogy miért.)

Egyszer még nekifutottak Augerrel: a most újra kiadott Encore a régi ízek bűvöletében készült. Auger ugyan többet szintizik a kelleténél, de a Nina Simone/Animals-féle Don't Let Me Be Misunderstood a fénykort idézi töretlenül. Ennyire futotta: ezzel a lemezzel még tartoztak az örökkévalóságnak - minden további nélkül.

Hiszen a továbbiakat Driscoll már elrendezte magában: hozzáment Tippetthez, felvette a nevét, belemerült a dzsesszbe és az experimentális éneklésbe, s néhány diszkrétebben visszhangzó lemezt is megjelentetett. Sunset Glow (1974), Sweet & S'Ours (1978), Shadow Puppeteer (1999), Couple In Spirit (1987 és 1996) - ez utóbbiakat az urával. S ezzel lényegében Sárvárra érkeztünk.

*

Krasznahorkai László barátommal - kit egykor végzetesen megérintett a This Wheel's On Fire - szövetkeztem erre a tripre. Sejthetik. Két zárkózott pasas, megrögzött kinemmozduló, ahogy nekivág rajongani, amerre a madár se, legfeljebb egy-egy sógor fogat tömetni jár.

Fél nyolckor egyetlen meghitt pár várakozott a Nádasdy-kastély árnyas udvarán, a Tippett házaspár. Most kéne szólni, gondoltuk, hogy meneküljenek, míg nem késő, mert az nagyon durva lesz, ha kiderül, hogy a nézőtéren is kettenÉ Egyáltalán, ki tud erről a koncertrőlÉ?

És akkor egyszer csak, lám, tódulni kezdett a közönség, nyolcvanan vagy százan is, még pótszékeket is bevetettek, ahogy kell. Nincs mese, jöhetett a SpiritÉ

Julie hangja egy kicsit megváltozott, de azért az övé volt, és a zongora önfeledt improvizációiból is kitűnni tetszett egy-egy vonzó kis kapaszkodó, egy-egy gospelmotívum. Amúgy tíz-húsz perces kötetlen darabokat hallattak, az égiekre hagyatkozva, de hiába a nyilvánvaló átszellemültség, ettől nekem nem sikerült boldogabbnak éreznem magam. Tudom, a hippik közt Julie már a hatvanas években is "szemet szúrt" az egészséges táplálkozás és a meditáció iránti elragadtatásával, bizonyára ez az ő útja, de mit tehetek: ez a sárvári ezoterikus szeánsz engem nagyjából annyira szippantott be, mintha az Édesvíz Kiadó termékbemutatójára tévedtem volna. Hiába, én leragadtam. Hagyjuk a magas művészetet másra.

És mégis, amikor hazafelé húztam, kimondottan elégedetten vert a szívem. Mert bármiképp is, negyven év múltán nekem Julie Driscoll énekelt. Aki, mondom, maga volt a csoda. És akibe már akkor beleszerettem, amikor még nem láttam és nem is hallottam.

Sárvár, július 16.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.