Rajongó - Julie Tippetts Sárváron (koncert)

Zene

2007 nyarán megolvadhatott Julie Driscoll - utóbb: Julie Tippetts - magyar rajongóinak a szíve. Előbb Encore című, 1977-es, Brian Augerrel közös albuma jött ki CD-n, majd ő maga is befutott. Sárváron, a Nádasdy-kastély dísztermében, a Bartók Fesztivál keretében lépett fel a zongorista Keith Tippett-tel, a férjével.

2007 nyarán megolvadhatott Julie Driscoll - utóbb: Julie Tippetts - magyar rajongóinak a szíve. Előbb Encore című, 1977-es, Brian Augerrel közös albuma jött ki CD-n, majd ő maga is befutott. Sárváron, a Nádasdy-kastély dísztermében, a Bartók Fesztivál keretében lépett fel a zongorista Keith Tippett-tel, a férjével.

*

Julie Driscollba 1969-ben szerettem bele, amikor még nem láttam és nem is hallottam. Éppen betöltöttem a tizenhármat, és a Kőfaragó utcai Scampolo-klubba jártam, melynek a tizenhat éves Bontovics Kati volt az énekesnője, aki Aretha Franklin- meg Julie Driscoll-számokat énekelt. Kell ennél több?

Többről én álmodni sem mertem volna, de láss csodát, a csehszlovák Supraphon kiadó hamarosan egy Driscoll-válogatással kedveskedett nekem. Néhány kislemezslágeréből és az első nagylemezéből kaparták össze, s egy kis duma is került rá, hogy immár teljesen képben legyek. Ha megengedik, kissé kibővítve megosztom Önökkel.

Julie Driscoll (1947, London) pályafutása titkárnőként indult - a menedzserlegenda Giorgio Gomelsky jobbján foglalatoskodott a Yardbirds zenekar levelezésével. Gomelsky istállójához tartozott a billentyűs Brian Auger is, előbb a Trinity, majd a Steampacket nevű bandájával. A nagy londoni beat-forgatagban mindkettő többször is átalakult (olyan szereplőket forgatva, mint John McLaughlin és Rod Stewart), aztán 1967-ben Auger újraszervezte a Trinityt, egyrészt új szerelmére, a Hammond B3 orgonára, másfelől meg a Gomelsky bátorítására néhány kislemezzel (és a Steampacketben) már bizonyított Julie Driscoll énekével. Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity - ez lett a nevük, és ezt feltétlenül tessenek megjegyezni, mert minden idők egyik legnagyszerűbb zenekara született meg.

Két kislemez, két fantasztikus feldolgozás - Bob Dylantől a This Wheel's On Fire és Aretha Franklintől a Save Me - után 1968-ban Open címmel jelent meg az első albumuk, s még ugyanabban az évben egy harmadik kislemezzel is villantottak, Road To Cairo címmel. Arra a bizonyos Supraphon-korongra (Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity) volt hát miből válogatni, nem lehetett mellényúlni. Nem kell ezt ragozni, csodáról van szó. A pop és a soul, a pszichedelikus és a progresszív rock, a vokális táncdalok és az instrumentális dzsessz ilyen könnyed természetességgel nem fonódott össze korábban, sőt nem fonódott egyáltalán, egyszóval maga volt a döbbenetes élmény. Amire csak Driscoll és Auger bírt rátenni egy lapáttal: a következő évben napvilágot látó (dupla) Streetnoise albummal. Azon aztán ugyancsak volt pár feldolgozás, mely überelte az eredetijét - például Richie Havenstől az Indian Rope Man, a Hairből a Flesh Failures vagy (vessenek meg) a Doorstól a Light My Fire -, amiként akadt néhány rendkívüli szám Driscoll szerzői jogán is: a '68-as prágai forradalmat elsirató Czechoslovakia és az A Word About Colour című ragyogás ilyen. (1968 júniusában, két hónappal a "tavasz" után és két hónappal az invázió előtt Julie a pozsonyi dalfesztiválon szerepelt, innen eredt csehszlovákiai fogékonysága, és vélhetően innen eredt a Supraphon-licenc is.) Ám mire a Streetnoise megjelent, a zenekar már nem létezett: amerikai turnéjuk során Driscoll besokallt, összecsomagolt és hazatért. (Ne kérdezzék, nem tudom, hogy miért.)

Egyszer még nekifutottak Augerrel: a most újra kiadott Encore a régi ízek bűvöletében készült. Auger ugyan többet szintizik a kelleténél, de a Nina Simone/Animals-féle Don't Let Me Be Misunderstood a fénykort idézi töretlenül. Ennyire futotta: ezzel a lemezzel még tartoztak az örökkévalóságnak - minden további nélkül.

Hiszen a továbbiakat Driscoll már elrendezte magában: hozzáment Tippetthez, felvette a nevét, belemerült a dzsesszbe és az experimentális éneklésbe, s néhány diszkrétebben visszhangzó lemezt is megjelentetett. Sunset Glow (1974), Sweet & S'Ours (1978), Shadow Puppeteer (1999), Couple In Spirit (1987 és 1996) - ez utóbbiakat az urával. S ezzel lényegében Sárvárra érkeztünk.

*

Krasznahorkai László barátommal - kit egykor végzetesen megérintett a This Wheel's On Fire - szövetkeztem erre a tripre. Sejthetik. Két zárkózott pasas, megrögzött kinemmozduló, ahogy nekivág rajongani, amerre a madár se, legfeljebb egy-egy sógor fogat tömetni jár.

Fél nyolckor egyetlen meghitt pár várakozott a Nádasdy-kastély árnyas udvarán, a Tippett házaspár. Most kéne szólni, gondoltuk, hogy meneküljenek, míg nem késő, mert az nagyon durva lesz, ha kiderül, hogy a nézőtéren is kettenÉ Egyáltalán, ki tud erről a koncertrőlÉ?

És akkor egyszer csak, lám, tódulni kezdett a közönség, nyolcvanan vagy százan is, még pótszékeket is bevetettek, ahogy kell. Nincs mese, jöhetett a SpiritÉ

Julie hangja egy kicsit megváltozott, de azért az övé volt, és a zongora önfeledt improvizációiból is kitűnni tetszett egy-egy vonzó kis kapaszkodó, egy-egy gospelmotívum. Amúgy tíz-húsz perces kötetlen darabokat hallattak, az égiekre hagyatkozva, de hiába a nyilvánvaló átszellemültség, ettől nekem nem sikerült boldogabbnak éreznem magam. Tudom, a hippik közt Julie már a hatvanas években is "szemet szúrt" az egészséges táplálkozás és a meditáció iránti elragadtatásával, bizonyára ez az ő útja, de mit tehetek: ez a sárvári ezoterikus szeánsz engem nagyjából annyira szippantott be, mintha az Édesvíz Kiadó termékbemutatójára tévedtem volna. Hiába, én leragadtam. Hagyjuk a magas művészetet másra.

És mégis, amikor hazafelé húztam, kimondottan elégedetten vert a szívem. Mert bármiképp is, negyven év múltán nekem Julie Driscoll énekelt. Aki, mondom, maga volt a csoda. És akibe már akkor beleszerettem, amikor még nem láttam és nem is hallottam.

Sárvár, július 16.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.