Koncert

Rammstein

  • V. Á.
  • 2011. november 30.

Zene

A Rammstein szereti Magyarországot, Magyarország pedig a Rammsteint. A germán indusztriállovagok a másfél évvel ezelőtti Liebe Ist Für Alle Da (MaNcs, 2010. március 25.) turnéja után a még meg sem jelent retrospektív lemezük (Made In Germany 1995-2011) anyagával is eljöttek Budapestre, a magyarok pedig csurig megtöltötték a sportarénát.

Tavaly azt írtam, hogy a Rammstein olyan élőben, mint egy tökéletesen koreografált, gigaköltségvetésű hollywoodi film, és ez nyilvánvalóan erre a koncertre is állt. Súlyosbítva azzal, hogy ezúttal a decemberre ígért besztof lemez dalait játszották, vagyis a komplett életműből válogatták össze a legjobb dalokat. A Rammsteinnek márpedig van elég jó dala ahhoz, hogy a 2 órás koncert minden pillanata hibátlan legyen, és ha ehhez hozzávesszük, hogy ezekhez a kiemelkedő számokhoz megkaptuk a zenekar karrierjének legütősebb látványelemeit, máris egy gyakorlatilag tökéletes koncertnél vagyunk. (Illetve dehogy, mert egy ilyen műsorból kihagyni a Reise Reise címadóját megbocsáthatatlan hiba - pláne, hogy legutóbb se voltak képesek eljátszani). Természetesen Till Lindemann énekes megint végigtüzeskedte a koncertet (a Mein Teil alatt előkerült az üst, amiben jelképesen megfőzte a billentyűs Flake Lorenzet, volt lángoló angyalszárny az Engel alatt, égő számszeríj és természetesen tűzfújás), megvoltak a kötelező szado-mazo elemek, mint például amikor az egyébként rendkívül alulértékelt dobos, Christoph Schneider szőke háziasszonynak öltözve pórázon vezette-rugdosta át a komplett zenekart a közönség közé leeresztett hatalmas hídon, hogy aztán a küzdőtér közepén felállított miniszínpadon nyomják el a Bück Dichet, és természetesen a Pussy alatt ismét megjelent a tavaly már bemutatott, konfettiket és habot lövellő hatalmas fasz is - melynek árnyékában a slágerparádéban utazó németek sehogy se bírtak melléfogni.

 

Papp László Budapest Sportaréna, november 10.

 


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.