Koncert

Rammstein

  • V. Á.
  • 2011. november 30.

Zene

A Rammstein szereti Magyarországot, Magyarország pedig a Rammsteint. A germán indusztriállovagok a másfél évvel ezelőtti Liebe Ist Für Alle Da (MaNcs, 2010. március 25.) turnéja után a még meg sem jelent retrospektív lemezük (Made In Germany 1995-2011) anyagával is eljöttek Budapestre, a magyarok pedig csurig megtöltötték a sportarénát.

Tavaly azt írtam, hogy a Rammstein olyan élőben, mint egy tökéletesen koreografált, gigaköltségvetésű hollywoodi film, és ez nyilvánvalóan erre a koncertre is állt. Súlyosbítva azzal, hogy ezúttal a decemberre ígért besztof lemez dalait játszották, vagyis a komplett életműből válogatták össze a legjobb dalokat. A Rammsteinnek márpedig van elég jó dala ahhoz, hogy a 2 órás koncert minden pillanata hibátlan legyen, és ha ehhez hozzávesszük, hogy ezekhez a kiemelkedő számokhoz megkaptuk a zenekar karrierjének legütősebb látványelemeit, máris egy gyakorlatilag tökéletes koncertnél vagyunk. (Illetve dehogy, mert egy ilyen műsorból kihagyni a Reise Reise címadóját megbocsáthatatlan hiba - pláne, hogy legutóbb se voltak képesek eljátszani). Természetesen Till Lindemann énekes megint végigtüzeskedte a koncertet (a Mein Teil alatt előkerült az üst, amiben jelképesen megfőzte a billentyűs Flake Lorenzet, volt lángoló angyalszárny az Engel alatt, égő számszeríj és természetesen tűzfújás), megvoltak a kötelező szado-mazo elemek, mint például amikor az egyébként rendkívül alulértékelt dobos, Christoph Schneider szőke háziasszonynak öltözve pórázon vezette-rugdosta át a komplett zenekart a közönség közé leeresztett hatalmas hídon, hogy aztán a küzdőtér közepén felállított miniszínpadon nyomják el a Bück Dichet, és természetesen a Pussy alatt ismét megjelent a tavaly már bemutatott, konfettiket és habot lövellő hatalmas fasz is - melynek árnyékában a slágerparádéban utazó németek sehogy se bírtak melléfogni.

 

Papp László Budapest Sportaréna, november 10.

 


Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.