Koncert

Quimby

Zene

Két nappal a Rammstein koncertje után újabb telt házas buli a Papp Lászlóban, és ezúttal egy magyar együttes részéről - nem, nem egy régi zenekar háromévenkénti búcsúfellépése töltötte meg a nézőteret, hanem az orbitális magasságokba emelkedett Quimby. A zenészek egyáltalán nem voltak megilletődve a nagy helyszíntől, hiszen fesztiválokon játszottak már hasonló méretű nézőközönség előtt - a kérdés csak annyi volt, hogy négy fal között is hozzák-e a megbízható szintet. És persze hozták is, legfeljebb a szőrösszívű kritikusok akadhattak fenn apróságokon. Azon például, hogy ha jubileumi, karrieráttekintő koncertről van szó, akkor miért bukkan fel ennyi szám az új lemezről, és miért marad el például a koncertnyitánynak tökéletesen alkalmas Zéró dal; hogy a lassacskán Magyarország alternatív himnuszának tekinthető Most múlik pontosan című szám szövege kissé furcsán hat egy kisgyerek szájából; hogy nem kéne erőltetni az angol nyelvű éneklést; hogy időnként kicsit tompán szólt a cucc, és hogy a svájcifrank-hitellel kapcsolatos poénkodás enyhén félresikerült. Ezeken túl viszont nagyjából minden stimmelt: nem volt értelmetlen vendégsztárparádé, csak egy vonós- és egy fúvósszekció, volt viszont egy egész jól elsülő Hendrix-feldolgozás. A dalokat néha Gorillaz-szerű animációs vetítés kísérte, a show-t pedig a frizuráját a legképtelenebb variációkba összekócoló Kiss Tibi kifogástalanul vezényelte le, és ezennel végleg visszavette a karmesteri pálcát Varga Liviustól.

A zenészek ezt a három órát kíméletlenül végigdolgozták, és szinte képtelenek voltak lemenni a színpadról, meg hát a tömeg se nagyon volt hajlandó elengedni őket. A nagy kérdés már csak az, hogy innen hogyan és hova tovább - jövőre akár még a Puskás-stadion is összejöhetne, ha nem bontanák el.

 

Papp László Budapest Sportaréna, 2011. november 12.

 

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.