Megkapó mizantrópia

Converge: All We Love We Leave Behind

  • Vincze Ádám
  • 2012. december 15.

Zene

Komolyan megijedtem, amikor először szembesültem a massachusettsi káosz-hardcore istenségek első videoklipjével, amit a lemeznyitó Aimless Arrow-hoz készítettek.

Egyrészt, a kisfilm giccsfaktora alulról súrolja a Nightwish-Hammerfall-vonalú zenekaroktól megszokottat, másfelől pedig a dal körülbelül olyan, mintha a zenekar a You Fail Me káprázatos nyitókettősének folytatását próbálta volna megírni, főszerepbe helyezve a hátborzongatóan mizantróp dalszövegeiről ismert énekes, Jacob Bannon tiszta énekhangját. Utóbbiról elég annyi, hogy a színpadon megvadult gőzgépként romboló frontember még mindig nem jött rá, hogy ami nem megy, azt fölösleges erőltetni.

Szögezzük le gyorsan: ezen túl az All We Love...-val nincs különösebb baj, az pedig kimondottan az előnyére válik az anyagnak, hogy Bannonék ezúttal sem illusztris vendégeket nem hívtak, sem olyan epikusnak szánt, valójában üres és unalmas dalt nem írtak, mint mondjuk a No Heroes mélypontjaként jellemezhető Grim Heart/Black Rose, és a lemez dinamikáját sem öli meg olyan katasztrofális mellényúlás, mint az Axe To Fall végére helyezett lassú tétel. Az érzelmi mélypontot a címadó jelenti, amely viszont Ben Koller törzsi dobolásából és Nate Newton mogorva basszustémájából hidegrázósan gyönyörű gyűlöletszimfóniává fejlődik - tökéletes felvezetővé az utána következő Runaway kétperces, grindcore-ba hajló csépeléséhez. Utóbbit csak a limitált kiadás bónuszdala, a No Light Escapes tudja felülmúlni, egy olyasfajta, perc alatti őrjöngés, mint amilyen az előző lemez címadója volt, csak még karakteresebben megfogalmazva.

Az All We Love... nem könnyű hallgatnivaló, mert bár rövidebb, mint az Axe... volt, annak relatív slágeressége fényében mégis nyomasztóbbnak és tüskésebbnek érzi a hallgató. A Coral Blue-hoz vagy a Sadness Come Home-hoz hasonló darabokkal mégis könnyen a szívünkbe férkőzhet, a hangmérnökként is kreditált Kurt Ballou gitározását pedig most sem lehet szó nélkül hagyni, hiszen az itt bemutatott teljesítménye alapján egyértelműen ő a XXI. század Page Hamiltonja és Duane Denisonja egy személyben.

Epitaph, 2012; a Converge december 16-án játszik a Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?