Megkapó mizantrópia

Converge: All We Love We Leave Behind

  • Vincze Ádám
  • 2012. december 15.

Zene

Komolyan megijedtem, amikor először szembesültem a massachusettsi káosz-hardcore istenségek első videoklipjével, amit a lemeznyitó Aimless Arrow-hoz készítettek.

Egyrészt, a kisfilm giccsfaktora alulról súrolja a Nightwish-Hammerfall-vonalú zenekaroktól megszokottat, másfelől pedig a dal körülbelül olyan, mintha a zenekar a You Fail Me káprázatos nyitókettősének folytatását próbálta volna megírni, főszerepbe helyezve a hátborzongatóan mizantróp dalszövegeiről ismert énekes, Jacob Bannon tiszta énekhangját. Utóbbiról elég annyi, hogy a színpadon megvadult gőzgépként romboló frontember még mindig nem jött rá, hogy ami nem megy, azt fölösleges erőltetni.

Szögezzük le gyorsan: ezen túl az All We Love...-val nincs különösebb baj, az pedig kimondottan az előnyére válik az anyagnak, hogy Bannonék ezúttal sem illusztris vendégeket nem hívtak, sem olyan epikusnak szánt, valójában üres és unalmas dalt nem írtak, mint mondjuk a No Heroes mélypontjaként jellemezhető Grim Heart/Black Rose, és a lemez dinamikáját sem öli meg olyan katasztrofális mellényúlás, mint az Axe To Fall végére helyezett lassú tétel. Az érzelmi mélypontot a címadó jelenti, amely viszont Ben Koller törzsi dobolásából és Nate Newton mogorva basszustémájából hidegrázósan gyönyörű gyűlöletszimfóniává fejlődik - tökéletes felvezetővé az utána következő Runaway kétperces, grindcore-ba hajló csépeléséhez. Utóbbit csak a limitált kiadás bónuszdala, a No Light Escapes tudja felülmúlni, egy olyasfajta, perc alatti őrjöngés, mint amilyen az előző lemez címadója volt, csak még karakteresebben megfogalmazva.

Az All We Love... nem könnyű hallgatnivaló, mert bár rövidebb, mint az Axe... volt, annak relatív slágeressége fényében mégis nyomasztóbbnak és tüskésebbnek érzi a hallgató. A Coral Blue-hoz vagy a Sadness Come Home-hoz hasonló darabokkal mégis könnyen a szívünkbe férkőzhet, a hangmérnökként is kreditált Kurt Ballou gitározását pedig most sem lehet szó nélkül hagyni, hiszen az itt bemutatott teljesítménye alapján egyértelműen ő a XXI. század Page Hamiltonja és Duane Denisonja egy személyben.

Epitaph, 2012; a Converge december 16-án játszik a Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.