Lemez

A lemenő Nap ereje

Redd Kross: Researching The Blues

  • - kovacsm -
  • 2012. szeptember 3.

Zene

Vén kecske is megnyalja a sót, és az a legnagyobb show! Ha kijön a lépés, nincs nagyobb tanár a veterán rockernél. Kövéren és kopaszon, a hangerőt már nem bírom, de ha már eljöttetek, megmutatom, mi a lényeg. A Dictators, Paul Westerberg, a Radio Birdman vagy a Cheap Trick is megmutatta. Egy-egy vérbő késői lemezzel mind bebizonyították, hogy a lemenő Napnak is van ereje. Nyár elején a dB's villantott nagyot huszonöt év után egy mámorító gitárpopalbummal. Légies könnyedséggel megfogalmazott powerpopdalok illatos csokrával, aminek csak használt a klimaxos nyugalmat sugárzó megszólalás. Minek a kamaszos hiszti és nyafogás! A semleges AOR-hangzás egyetlen célt szolgált: a harmóniák maradéktalan érvényesülését. És most itt a Redd Kross. Ők tizenöt évet hagytak ki, és a klasszikus Neurotica album felállásával tértek vissza, hogy tíz tökéletesre csiszolt rock and roll himnusszal örvendeztessék meg a világot.


A főkolompos McDonald fivérek a késői multikiadós lemezek csillivilli hangzását a Neurotica idegbeteg dalszerzői frissességével keltik életre. A látszólag az "MC5-gitárok Cheap Trick-refrénnel" egyenrecept szerint készült számok valójában magukban rejtik a teljes rocktörténelmet. De nehogy valami retrós butaságra gondolj! A Redd Kross mindig önmagát adta, az ötvenes-hatvanas évek szennykultúrájának örökösei ők, igazi rock and roll bohócok, akik lekésték a punkot, megelőzték a grunge-ot, sohasem voltak aktuálisak. Ezért érvényes ma is, amit csinálnak. Mintha egy Redd Kross nevű idegen bolygóról tudósítanának, ahol fekete-fehér horrorfilmek szörnyei ücsörögnek a csehókban, hangjegyek a bankjegyek, és rágógumiból van a kerítés. Nekünk itt befellegzett, de a Researching the Blues fél órára elfeledteti közelgő végzetünket. Ahogy egy régi lemezük címe mondja: 2500 Redd Kross-rajongó nem tévedhet.

Merge, 2012

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.