Opera

Megölték Turridut!

Mascagni: Parasztbecsület; Leoncavallo: Bajazzók

Zene

Egy "élményopera" után két "vágyopera" - a suta blikkfangok szintjén mindössze ennyi változott azzal, hogy a Carmen kétévnyi sikerét követően Kerényi Miklós Gábor most a verista opera örök párosát telepítette a szegedi Dóm tér nyári színpadára.

S habár a vágyopera megjelölés annak idején éppenséggel Bizet művére is egykönnyen ráillett volna, azért az idei szlogencsere mégsem volt alaptalan, hiszen a friss produkció egészével kapcsolatban döntően pozitív, vagy pláne felhőtlen élményről bizony aligha beszélhetünk. Ennek egyik, ámde korántsem egyetlen oka kétségkívül a "crossover szereposztásban", azaz Dolhai Attila operatenori felléptetésében keresendő, még akkor is, ha ezt a sokat reklámozott és többek ellenérzését kiváltó szereplőválasztást e sorok írója előzetesen jóindulatú semlegességgel szemlélte. Merthogy, mondjuk, a néhai Gózon Gyula Luna grófja és az eleven Nagy Ervin Papagenója után és nyomában nem tűnt éppen kárhozatos ötletnek az életerős hangú, zenés színpadi rutinnal bíró és nem mellesleg roppant népszerű Dolhaival nekifutni a Parasztbecsületnek. Múlt péntek este azonban kiderült, hogy a kritikussal ellentétben a valóságnak igenis vannak elvi fenntartásai. Így mindjárt a szerelmes természetű parasztlegény, Turridu cselekményindító szerenádja (amely ezúttal nem a színfalak mögül, hanem a színpad legközepéről hangzott felénk) zavarba ejtő kíméletlenséggel jelezte a problémákat: Dolhai elfogódottságát, hangjának félrebicsaklásait, s egyáltalán éneklésének erőlködő és a legkevésbé sem idiomatikus jellegét. Az énekesnek utóbb akadt néhány becsületesen megoldott perce és nagy igyekezettel abszolvált slágerpillanata, ám a kiemelt szakaszokra való szorongó összpontosítás és a szerepgazdálkodás musicales beidegződése így is megbosszulta magát. Dolhai Turriduja ugyanis súlytalan jelenlétű figurának bizonyult, aki leginkább csak átvészelni próbálta az ismerős melódiák és a kitüntetett magas hangok közé eső szólam- és szereprészeket.

Döntően mégsem ez a sikertelen operai debütálás mutatta kudarcnak az est első felét, s még csak nem is a Dolhaival ellentétben operai kiképzésű Frankó Tünde túlforszírozásba menekülő, hangjával szépkorú kedvest sejtető Santuzzája, hanem a látványteremtésben és teatralitásban máskor oly hatékony KERO rendezése. Pedig szemre van itt minden Khell Csörsz díszletfalujában: csille és bányalejárat, papok és vagy egy zárdányi apáca, népség a legkülönbözőbb korosztályok és korstílusok képviseletében, rogyásig forgatott színpadi magaslat, nyitott sportautó, maffiózók, s hozzá még egy szál olasz carabiniere is. A Húsvéti kórusra pedig annyi szent relikvia, zászló, kegytárgy és egyéb miskulancia tódul futólépésben és teljes teológiai kuszaságban a színpadra, amennyiből szerényebb egyházmegyékben többévnyi körmenet kitelne. S mégis, leginkább csak űrfelmutatás zajlik a színpadon, hiába a vallásos processzió tömege, hiába a balettművészek egész estés szimbolikus triója, s hiába nagyjából minden. Nincsen teteje ennek a Parasztbecsületnek, ahol a megcsalt férj, Alfio maffiafőnök, akivel szemben becsületes bicskapárbajra alkalmasint még egy csökkent értelmű szerelmi rivális sem látna esélyt. S akkor a szereposztás egyensúlyzavarait még nem is említettük, hiszen Perencz Béla harapós hősbaritonja operai értelemben sokkal vonzóbbnak bizonyult Dolhainál, aminthogy Mester Viktória Lolája sem csak viruló nőiességében, de hangjával is diadalmaskodott Santuzza felett, akit ezúttal még Turridu mamája, helyesebben Mammája (Bódi Marianna) is felülénekelt olykor-olykor.

Egyik jobb, mint a másik - hangzik az ismerős fordulat, melyet ezen az estén szó szerinti értelemben tapasztalhattunk meg. Jóllehet, a Bajazzók sem indult éppen biztatóan: a három bőröndös balettes kellemkedésével, valamint Tonio átköltött Prológjával. Bár az, hogy a bombaformában éneklő Szegedi Csaba magyarul fordult a közönséghez, már jelzett némi invenciót. Csakhogy a Prológ aktualizálása kimondottan sekély merülésű: személyes élmény és művészi átlényegítés, valóság és mimézis helyett az itt a téma, hogy a művész is a piacról él, s hogy végül jön majd a sajtó, mely utóbbi kitétel, cirógassa bár mégannyira a nagyzási hóbortra hajlamos sajtómunkás lelkét, a művészet fő kérdései közé aligha sorolható. A mozdulataiban is echte mai jelenséget képviselő Szegedi nyomában azután mégis kitört a cirkusz, s a rendezés ezzel, ha megkésve is, de végre betölthette tömegszórakoztatói funkcióját. Ki fel-le pattog, ki a tűzzel játszik, mások meg csoportos pantomimre szövetkeznek egymással zöld kezeslábasaikban, miközben a főszereplők a rendezéstől kevéssé megérintett, egészen hagyományos, ám telivér operát művelnek a színpadon. A szentpétervári Marinszkij társulatából vendégelt Avgust Amonov heves indulatú, autentikus olasz szövegejtéssel is váltig oroszos Caniója csakúgy a világ élvonalát közelíti, mint a nagy tehetségű Asmik Gregorian szabadulni vágyó Neddája, s még a derék csábító, a parasztlegény Silvio is jeles megformálót nyert a panaszosan lírai hangú francia bariton, Boris Grappe személyében. A rendezés e körben leginkább mintha az ugyancsak operai debütánsként színpadra bocsátott Kerényi Miklós Máté (Beppe) parodisztikussá formált Arlecchino-jelenetére koncentrált volna: gunyoros ellenmozgásokkal helyezve át a közönség figyelmét a vokális teljesítményről az alakítás fizikai megjelenítésére. Kesselyák Gergely és a szegedi zenekar hallható összteljesítménye ezúttal megsínylette a hangosítás sérülékenységét, mely problémában alighanem lehetett némi része a szereposztás büszkén vállalt crossover jellegének.

Szegedi Szabadtéri Játékok, Dóm tér, július 27.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.