TAVASZ - Rés a présen

Rejtett gyökerek

Karosi Júlia énekesnő

  • rés a présen
  • 2014. április 20.

Zene

rés a présen: Miért New Yorkban jelent meg az új lemezed? Milyen zenei anyag került rá?

Karosi Júlia: A New York-i Dot Time Records volt az első kiadó, ahová a vadonatúj, 2013 nyarán készült demófelvételeimet elküldtem, amelyeket a kvartettemmel és Tobias Meinhart német szaxofonossal vettünk fel. Hihetetlen volt, hogy a kiadó egy órán belül válaszolt. Délután már Skype-on tárgyaltunk arról, mikor és hogyan készüljön el a lemez, annyira megfogta őket az anyag. Elsősorban az tetszett nekik, hogy nem sztenderdeket énekelek, hanem saját szerzeményeket és népdalfeldolgozásokat. Az új lemezen is ezek szerepelnek.

rap: Mire utal a Hidden Roots lemezcím?

KJ: A cím jelentése magyarul rejtett gyökerek. Ez arra utal, hogy feltettem magamnak a kérdést: hogyan határoznám meg magamat magyar dzsesszénekesként? A dzsessz hagyományain túl melyek azok a zenei gyökerek, amelyekhez a legerősebben kötődöm? Ezt próbáltam felkutatni és zeneileg megfogalmazni ezen az albumon, úgy, hogy benne legyenek azok a legfontosabb szálak, amelyek engem zeneileg meghatároznak.

rap: Hol és mikor lesz a hazai lemezbemutató, és mik a fő szempontjai a műsornak?

KJ: A lemezbemutató koncert a Budapesti Tavaszi Fesztiválon lesz március 26-án, a Bálnában. Ott a lemez teljes anyagát eljátsszuk, teljes létszámban, ahogyan a lemezen is szerepelünk: Tálas Áron zongorán, Bögöthy Ádám nagybőgőn, Varga Bendegúz dobon játszik, valamint itt lesz Tobias Meinhart szaxofonos is New Yorkból, és Kovács Linda dzsesszénekesnő is énekel majd két dalban.

rap: Voltak-e, vannak-e előképeid, kedvenceid a dzsessz és a népzene fúziójának művelői között?

KJ: Természetesen. Nagy tisztelettel és csodálattal tekintek egykori tanáromra, Borbély Mihályra, akivel már volt szerencsém egy színpadra lépni, és hamarosan újra zenélünk majd együtt. Meghatározó élmény volt számomra, amikor először hallottam Dresch Mihály zenéjét és játékát, és ugyanilyen erőteljes élmény volt, amikor élőben hallottam Szalóki Ági Hallgató című lemezének a dalait.

rap: Hol lehet még látni, hallani téged tavasszal, nyáron?

KJ: A lemez kapcsán már most sok felkérést kaptunk. A zenekarommal, a Karosi Júlia Quartettel április 4-én Debrecenben lépünk fel, április 24-én Stuttgartban, a Magyar Intézetben, április 26-án Brémában, a neves Jazzahead! fesztiválon, ami hatalmas dolog számunkra, április 30-án pedig a Művészetek Palotájában, a jazz világnapján játszunk.

rap: Választhattál volna más hivatást is, mint a zene?

KJ: Az ELTE Bölcsészettudományi Karán végeztem, szeretek néha teljesen elfeledkezni az engem körülvevő világról, aminek a zene mellett az olvasás is csodálatos módja. Ha nem zenélnék, akkor valószínűleg olyan pályát választanék, ahol reggeltől estig olvasnom kellene.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.