TAVASZ - Rés a présen

"A zene mindig antirasszista volt"

Lőrincz Marcell, a Szubjektív Értékek Alapítvány elnöke

  • rés a présen
  • 2014. április 20.

Zene

rés a présen: Mióta van antirasszista zenei fesztivál nálunk, és mi az eredete?

Lőrincz Marcell: Biztos voltak korábbi antiraszszista zenei események, én magunkról tudom, hogy 2000 óta szervezünk ilyen rendezvényeket, legalább egyet minden év március 21-e környékén. Annak idején egy nemzetközi szabadrádiós szervezet felhívására csatlakoztunk a dologhoz Pécsett, a szakmai programok mellett fontosnak tartottuk a kultúrát, így a zenét is. Ez a kombináció azóta is működik. Amikor a budapesti brit követség 2009-ben a Szigettel együtt bejelentette, hogy Zene a rasszizmus ellen (ZARE) címmel szerveznek koncertet a nulladik napra, tudtuk, hogy ez közel fog állni hozzánk.

rap: Mikortól és miért veszel részt benne?

LM: A szigetes koncert után hivatalosan is átvettük a kampányt, és azóta több saját eseményt szerveztünk a ZARE égisze alatt, de szívesen csatlakoztunk mások koncertjeihez, illetve legalább hirdetés szintjén támogattuk azokat, akik az üzenetünket felvállalták.

rap: Hogyan lehet ezt az egészet magyarítani?

LM: Bár ez egy brit kezdeményezés honosítása, az alapvető dolgok benne érvényesek bármely nemzetre vagy országra. Ráadásul onnantól kezdve, hogy magyar zenészek játszanak és énekelnek, nekem magyar máris az egész. Talán annyi a lényeges különbség, hogy míg a Rock Againt Racism vagy az LMHR egy-egy brit politikai pártot támad a rasszizmusuk miatt, mi itthon az amúgy is agyonpolitizált közegben ezt nem követtük. Pártoktól függetlenül szeretnénk a rasszizmust száműzni a közéletből, és nagy tévedés lenne ezt csupán egyetlen pártra terhelni.

rap: Mikor lesz az esemény, és mik belőle a kiemelt programok, illetve a személyes kedvenceid?

LM: Március 21-én, az antirasszista világnapon várunk mindenkit több helyszínen (Gödör klub, 400, Spinoza, Roham, Central Passage). Kiemelt programunk lesz az A.K.K.E.Z.D.E.T.P.H.I.A.I. fellépése, de várom nagyon az Oláh Krisztián Trio & Colour Art Ensemble Harmonies against racism műsorát is. A zenei programok mellett összművészeti program, kiállítás, filmvetítés, divatbemutató is lesz. Személy szerint a Romok című monodrámára is nagyon kíváncsi leszek, a színház mindig lenyűgözött, és ez az előadás pedig nagyon erősnek ígérkezik.

rap: Vannak itthon ennek a műfajnak hagyományai?

LM: A zene mindig antirasszista volt. A zenében, akárcsak a sportban, nem értelmezhető a származási alapon való kirekesztés, a tehetség számít és a teljesítmény. Tulajdonképpen bármely zenei műfaj képviselheti ezt a hagyományt, de persze azok, amelyek proaktívan állnak a társadalmi témák feldolgozásához (ska, hip-hop, reggae stb.), könnyebben kerülnek képbe.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.