Lemez

Könnyed udvarlás

Pharrell: GIRL

  • Lang Ádám
  • 2014. április 20.

Zene

Habár Pharrell Williamsnek 2006-ban már volt egy (amúgy közepes) szólólemeze, egészen a tavalyi évig elsősorban producerként volt elismert. Társával, Chad Hugóval (Neptunes néven) alapjaiban határozták meg az ezredforduló utáni mainstream popzene irányait. Pharrell a stúdiózások alkalmával jó párszor elvállalt egy-egy verzét, és ez tavaly sült el számára a legjobban, amikor közreműködött az év két legsikeresebb dalában, a Daft Punk Get Luckyjában és Robin Thicke Blurred Linesában.

"A zeném sokkal nagyobb lett, mint amilyen én vagyok" - állapította meg magáról ez a szerény, kölyökképű srác, aki negyvenévesen egyszer csak igazi világsztárrá vált. Tavaly év végén már ennek tudatában mutatta be az örömtől kicsattanó Happy című dalát és a hozzá forgatott 24 órás (!), nem kevésbé feldobott, jókedvstimuláns videót. Most pedig itt a nagylemez, a borítóján Pharrell-lel és három lánnyal, valamint négy betűvel: GIRL.

A lemezre Pharrell azt a retrós formulát vitte tovább, amivel tavaly is tarolt: a motownos témákat, a szexi gitárokat és a forró basszusalapokat mindössze a nyolcvanas évekbeli Michael Jackson izgatottságával egészítette ki. Pharrell jól tudja, hogy neki nem a nagylemez az igazi terepe, de nem aggódta túl a dolgot. Meghívott néhány jó nevű előadót, akivel korábban már dolgozott közösen, és összedobott velük néhány dalt, amelyek kamaszos feminizmusukkal tulajdonképpen semmi másról nem szólnak, mint hogy milyen csodálatosak a lányok.

Rögtön a filmzenés vonósokkal díszített, programadónak szánt Marilyn Monroe megadja az egész lemez alaphangját. Előkerülnek a történelem nagy múzsái Kleopátrától Jeanne D'Arcig, közben pedig lüktet az inkább csábítóan, mintsem fullasztóan fülledt soul-funk. Érdekes, hogy miként Pharrell is közreműködőként vált naggyá, itt is a vendégek viszik el a lemezt. Justin Timberlake és a Daft Punk pont azt hozza, ami várható: egy-egy kislemezesélyes beköszönést. Az utolsó számban vendégeskedő Alicia Keysszel közös szuper reggae-R&B pedig új lendületet tud adni a végére azért - meg kell hagyni - kicsit ellaposodó lemeznek. Az igazi csúcspont azonban, meglepetésre, a Miley Cyrusszal összedobott Come Get It Bae. Tapsolós alapjaival ez a szám ügyesen megbolygatja a lemezt, melynek biztonságos nosztalgiáját végre a tényleges jelenhez köti. A GIRL egészén azonban nem tud változtatni, így a lemez megmarad kellemesen ártalmatlan tavaszi udvarlásnak.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.