Lemez

Könnyed udvarlás

Pharrell: GIRL

  • Lang Ádám
  • 2014. április 20.

Zene

Habár Pharrell Williamsnek 2006-ban már volt egy (amúgy közepes) szólólemeze, egészen a tavalyi évig elsősorban producerként volt elismert. Társával, Chad Hugóval (Neptunes néven) alapjaiban határozták meg az ezredforduló utáni mainstream popzene irányait. Pharrell a stúdiózások alkalmával jó párszor elvállalt egy-egy verzét, és ez tavaly sült el számára a legjobban, amikor közreműködött az év két legsikeresebb dalában, a Daft Punk Get Luckyjában és Robin Thicke Blurred Linesában.

"A zeném sokkal nagyobb lett, mint amilyen én vagyok" - állapította meg magáról ez a szerény, kölyökképű srác, aki negyvenévesen egyszer csak igazi világsztárrá vált. Tavaly év végén már ennek tudatában mutatta be az örömtől kicsattanó Happy című dalát és a hozzá forgatott 24 órás (!), nem kevésbé feldobott, jókedvstimuláns videót. Most pedig itt a nagylemez, a borítóján Pharrell-lel és három lánnyal, valamint négy betűvel: GIRL.

A lemezre Pharrell azt a retrós formulát vitte tovább, amivel tavaly is tarolt: a motownos témákat, a szexi gitárokat és a forró basszusalapokat mindössze a nyolcvanas évekbeli Michael Jackson izgatottságával egészítette ki. Pharrell jól tudja, hogy neki nem a nagylemez az igazi terepe, de nem aggódta túl a dolgot. Meghívott néhány jó nevű előadót, akivel korábban már dolgozott közösen, és összedobott velük néhány dalt, amelyek kamaszos feminizmusukkal tulajdonképpen semmi másról nem szólnak, mint hogy milyen csodálatosak a lányok.

Rögtön a filmzenés vonósokkal díszített, programadónak szánt Marilyn Monroe megadja az egész lemez alaphangját. Előkerülnek a történelem nagy múzsái Kleopátrától Jeanne D'Arcig, közben pedig lüktet az inkább csábítóan, mintsem fullasztóan fülledt soul-funk. Érdekes, hogy miként Pharrell is közreműködőként vált naggyá, itt is a vendégek viszik el a lemezt. Justin Timberlake és a Daft Punk pont azt hozza, ami várható: egy-egy kislemezesélyes beköszönést. Az utolsó számban vendégeskedő Alicia Keysszel közös szuper reggae-R&B pedig új lendületet tud adni a végére azért - meg kell hagyni - kicsit ellaposodó lemeznek. Az igazi csúcspont azonban, meglepetésre, a Miley Cyrusszal összedobott Come Get It Bae. Tapsolós alapjaival ez a szám ügyesen megbolygatja a lemezt, melynek biztonságos nosztalgiáját végre a tényleges jelenhez köti. A GIRL egészén azonban nem tud változtatni, így a lemez megmarad kellemesen ártalmatlan tavaszi udvarlásnak.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.