Lemez

Könnyed udvarlás

Pharrell: GIRL

  • Lang Ádám
  • 2014. április 20.

Zene

Habár Pharrell Williamsnek 2006-ban már volt egy (amúgy közepes) szólólemeze, egészen a tavalyi évig elsősorban producerként volt elismert. Társával, Chad Hugóval (Neptunes néven) alapjaiban határozták meg az ezredforduló utáni mainstream popzene irányait. Pharrell a stúdiózások alkalmával jó párszor elvállalt egy-egy verzét, és ez tavaly sült el számára a legjobban, amikor közreműködött az év két legsikeresebb dalában, a Daft Punk Get Luckyjában és Robin Thicke Blurred Linesában.

"A zeném sokkal nagyobb lett, mint amilyen én vagyok" - állapította meg magáról ez a szerény, kölyökképű srác, aki negyvenévesen egyszer csak igazi világsztárrá vált. Tavaly év végén már ennek tudatában mutatta be az örömtől kicsattanó Happy című dalát és a hozzá forgatott 24 órás (!), nem kevésbé feldobott, jókedvstimuláns videót. Most pedig itt a nagylemez, a borítóján Pharrell-lel és három lánnyal, valamint négy betűvel: GIRL.

A lemezre Pharrell azt a retrós formulát vitte tovább, amivel tavaly is tarolt: a motownos témákat, a szexi gitárokat és a forró basszusalapokat mindössze a nyolcvanas évekbeli Michael Jackson izgatottságával egészítette ki. Pharrell jól tudja, hogy neki nem a nagylemez az igazi terepe, de nem aggódta túl a dolgot. Meghívott néhány jó nevű előadót, akivel korábban már dolgozott közösen, és összedobott velük néhány dalt, amelyek kamaszos feminizmusukkal tulajdonképpen semmi másról nem szólnak, mint hogy milyen csodálatosak a lányok.

Rögtön a filmzenés vonósokkal díszített, programadónak szánt Marilyn Monroe megadja az egész lemez alaphangját. Előkerülnek a történelem nagy múzsái Kleopátrától Jeanne D'Arcig, közben pedig lüktet az inkább csábítóan, mintsem fullasztóan fülledt soul-funk. Érdekes, hogy miként Pharrell is közreműködőként vált naggyá, itt is a vendégek viszik el a lemezt. Justin Timberlake és a Daft Punk pont azt hozza, ami várható: egy-egy kislemezesélyes beköszönést. Az utolsó számban vendégeskedő Alicia Keysszel közös szuper reggae-R&B pedig új lendületet tud adni a végére azért - meg kell hagyni - kicsit ellaposodó lemeznek. Az igazi csúcspont azonban, meglepetésre, a Miley Cyrusszal összedobott Come Get It Bae. Tapsolós alapjaival ez a szám ügyesen megbolygatja a lemezt, melynek biztonságos nosztalgiáját végre a tényleges jelenhez köti. A GIRL egészén azonban nem tud változtatni, így a lemez megmarad kellemesen ártalmatlan tavaszi udvarlásnak.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.