Lemez

Könnyed udvarlás

Pharrell: GIRL

  • Lang Ádám
  • 2014. április 20.

Zene

Habár Pharrell Williamsnek 2006-ban már volt egy (amúgy közepes) szólólemeze, egészen a tavalyi évig elsősorban producerként volt elismert. Társával, Chad Hugóval (Neptunes néven) alapjaiban határozták meg az ezredforduló utáni mainstream popzene irányait. Pharrell a stúdiózások alkalmával jó párszor elvállalt egy-egy verzét, és ez tavaly sült el számára a legjobban, amikor közreműködött az év két legsikeresebb dalában, a Daft Punk Get Luckyjában és Robin Thicke Blurred Linesában.

"A zeném sokkal nagyobb lett, mint amilyen én vagyok" - állapította meg magáról ez a szerény, kölyökképű srác, aki negyvenévesen egyszer csak igazi világsztárrá vált. Tavaly év végén már ennek tudatában mutatta be az örömtől kicsattanó Happy című dalát és a hozzá forgatott 24 órás (!), nem kevésbé feldobott, jókedvstimuláns videót. Most pedig itt a nagylemez, a borítóján Pharrell-lel és három lánnyal, valamint négy betűvel: GIRL.

A lemezre Pharrell azt a retrós formulát vitte tovább, amivel tavaly is tarolt: a motownos témákat, a szexi gitárokat és a forró basszusalapokat mindössze a nyolcvanas évekbeli Michael Jackson izgatottságával egészítette ki. Pharrell jól tudja, hogy neki nem a nagylemez az igazi terepe, de nem aggódta túl a dolgot. Meghívott néhány jó nevű előadót, akivel korábban már dolgozott közösen, és összedobott velük néhány dalt, amelyek kamaszos feminizmusukkal tulajdonképpen semmi másról nem szólnak, mint hogy milyen csodálatosak a lányok.

Rögtön a filmzenés vonósokkal díszített, programadónak szánt Marilyn Monroe megadja az egész lemez alaphangját. Előkerülnek a történelem nagy múzsái Kleopátrától Jeanne D'Arcig, közben pedig lüktet az inkább csábítóan, mintsem fullasztóan fülledt soul-funk. Érdekes, hogy miként Pharrell is közreműködőként vált naggyá, itt is a vendégek viszik el a lemezt. Justin Timberlake és a Daft Punk pont azt hozza, ami várható: egy-egy kislemezesélyes beköszönést. Az utolsó számban vendégeskedő Alicia Keysszel közös szuper reggae-R&B pedig új lendületet tud adni a végére azért - meg kell hagyni - kicsit ellaposodó lemeznek. Az igazi csúcspont azonban, meglepetésre, a Miley Cyrusszal összedobott Come Get It Bae. Tapsolós alapjaival ez a szám ügyesen megbolygatja a lemezt, melynek biztonságos nosztalgiáját végre a tényleges jelenhez köti. A GIRL egészén azonban nem tud változtatni, így a lemez megmarad kellemesen ártalmatlan tavaszi udvarlásnak.

Sony, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.