Renovált renomé – Johnny Cash megtalált lemeze

  • Soós Tamás
  • 2014. június 13.

Zene

A country császárának 30 éve felvett lemezét csak nemrég adták ki. A "zarándok, drogos próféta" személyiségei szinte mind felvonulnak a lemezen.

Mikor Johnny Cash amfetaminködös dühében egy koszlott doboz mélyére vághatta az Out Among The Stars mesterszalagját, még egy hosszú, feledésben töltött dekád várt rá, mire Rick Rubin 1994-ben kortárs fazonúra nyírta profilját az American Recordings-szériával.

"A 80-as években gyakorlatilag láthatatlan voltam" - panaszolja önéletrajzában Cash, akinek magánélete azért rendületlenül zajlott: zenészfeleségétől, June Cartertől majdnem elvált kiújult drog- és nőfüggősége miatt, eredeti kísérő zenekarának basszusgitárosa, Marshall Grant egymillió dollárra perelte, jamaicai házukat pedig haramiák rabolták ki, mialatt fiuk, John Carter lelövésével fenyegetőztek.

A közönség közben elfordult tőle, a toplistákról lecsúszott. Az anakronizmus címkéje Káin-bélyegként égett a countryikonra, aki mítoszát a Chicken In Black félresikerült önparódiájával eresztette szélnek: benne Cash kioperált agyát egy rablóéra cserélik, míg a színpadon egy csirke bújik a fekete öltönyös szerepbe. A tépázott renomén az akkor divatos popcountry producerpápája, Billy Sherrill igazított, aki Cash egyetlen top 10-be kúszó slágerét hozta össze az évtizedben (The Baron), és vele készült a tavalyelőtt meglelt Out Among the Stars is 1981 és 1984 között.

false

Tipikus öregkori kiadvány ez a posztumusz lemez, amely kiegyenlítetlen színvonalon válogat az életművet keresztül és kasul szövő műfajokból. A "zarándok, drogos próféta" személyiségei szinte mind felvonulnak a lemezen: az Újszövetséget hangoskönyvre rögzítő Johnny a gospelintimitású I Came To Believe-et, a June kezét a színpadon megkérő J. R. az If I Were A Carpenter párduettjét énekli (Baby Ride Easy), a drogmámorában legendás cowboyok szellemével diskuráló Cash pedig az I'm Movin' Onon csörtet át Waylon Jenningsszel. John Hillcoat rendező már a Man In Blacket vizionálja a She Used To Love Me A Lot klipjében, és a kitaszítottakért lenyúló, társadalomtudatos sztár ikonográfiájához keményíti az instant klasszikussá érő dalt. Habár a videó az elmúlás feletti keserűséget életbölcsességgé párló, koros Cash képét ütközteti a mélyszegényekével, az Out... jobb pillanataiban mégis a hatvanas évekbeli romantikus kívülállót idézi, aki hevült ritmusban, pergő nyelvvel, szórakoztatóan adta elő borúballadáit.

A mítosz alappillérének számító személyesség azonban a címadón süt át: a halálát nyugalommal váró rabló regéjében a Cashből szimpátiát kiváltó drogos jamaicai ficsúrokra ismerhetünk, akiket a rendőrség a nyaraló kifosztása után hamar, tárgyalás nélkül puffantott le - az országukban élő sztár felé tett kéretlen gesztusként. A börtönkoncertek atyjának rövid vizitje ez a 80-as évekbeli Casht kedvezőbb színben mutató albumon, ami mégis a függetlenség napi felvonulásokon flitteres cowboyruhában virító családapák ízléséhez fészkeli közel magát.

Legacy, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.