Renovált renomé – Johnny Cash megtalált lemeze

  • Soós Tamás
  • 2014. június 13.

Zene

A country császárának 30 éve felvett lemezét csak nemrég adták ki. A "zarándok, drogos próféta" személyiségei szinte mind felvonulnak a lemezen.

Mikor Johnny Cash amfetaminködös dühében egy koszlott doboz mélyére vághatta az Out Among The Stars mesterszalagját, még egy hosszú, feledésben töltött dekád várt rá, mire Rick Rubin 1994-ben kortárs fazonúra nyírta profilját az American Recordings-szériával.

"A 80-as években gyakorlatilag láthatatlan voltam" - panaszolja önéletrajzában Cash, akinek magánélete azért rendületlenül zajlott: zenészfeleségétől, June Cartertől majdnem elvált kiújult drog- és nőfüggősége miatt, eredeti kísérő zenekarának basszusgitárosa, Marshall Grant egymillió dollárra perelte, jamaicai házukat pedig haramiák rabolták ki, mialatt fiuk, John Carter lelövésével fenyegetőztek.

A közönség közben elfordult tőle, a toplistákról lecsúszott. Az anakronizmus címkéje Káin-bélyegként égett a countryikonra, aki mítoszát a Chicken In Black félresikerült önparódiájával eresztette szélnek: benne Cash kioperált agyát egy rablóéra cserélik, míg a színpadon egy csirke bújik a fekete öltönyös szerepbe. A tépázott renomén az akkor divatos popcountry producerpápája, Billy Sherrill igazított, aki Cash egyetlen top 10-be kúszó slágerét hozta össze az évtizedben (The Baron), és vele készült a tavalyelőtt meglelt Out Among the Stars is 1981 és 1984 között.

false

Tipikus öregkori kiadvány ez a posztumusz lemez, amely kiegyenlítetlen színvonalon válogat az életművet keresztül és kasul szövő műfajokból. A "zarándok, drogos próféta" személyiségei szinte mind felvonulnak a lemezen: az Újszövetséget hangoskönyvre rögzítő Johnny a gospelintimitású I Came To Believe-et, a June kezét a színpadon megkérő J. R. az If I Were A Carpenter párduettjét énekli (Baby Ride Easy), a drogmámorában legendás cowboyok szellemével diskuráló Cash pedig az I'm Movin' Onon csörtet át Waylon Jenningsszel. John Hillcoat rendező már a Man In Blacket vizionálja a She Used To Love Me A Lot klipjében, és a kitaszítottakért lenyúló, társadalomtudatos sztár ikonográfiájához keményíti az instant klasszikussá érő dalt. Habár a videó az elmúlás feletti keserűséget életbölcsességgé párló, koros Cash képét ütközteti a mélyszegényekével, az Out... jobb pillanataiban mégis a hatvanas évekbeli romantikus kívülállót idézi, aki hevült ritmusban, pergő nyelvvel, szórakoztatóan adta elő borúballadáit.

A mítosz alappillérének számító személyesség azonban a címadón süt át: a halálát nyugalommal váró rabló regéjében a Cashből szimpátiát kiváltó drogos jamaicai ficsúrokra ismerhetünk, akiket a rendőrség a nyaraló kifosztása után hamar, tárgyalás nélkül puffantott le - az országukban élő sztár felé tett kéretlen gesztusként. A börtönkoncertek atyjának rövid vizitje ez a 80-as évekbeli Casht kedvezőbb színben mutató albumon, ami mégis a függetlenség napi felvonulásokon flitteres cowboyruhában virító családapák ízléséhez fészkeli közel magát.

Legacy, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.