Lemez

Eomac: Spectre

  • Velkei Zoltán
  • 2014. június 15.

Zene

Az ír Ian McDonnell munkássága rengeteg elektronikus zenét kedvelő partizót és szakírót foglalkoztat mostanában. Bonyolultnak álcázott vagy helyenként tényleg bonyolult műveket szerez a kilencvenes évek IDM-jét és napjaink brit basshibrid irányzatait keresztezve.

Ez néha a techno irányába hajló, táncolhatóbb összhatást kelt, máskor meg inkább otthoni hallgatásra optimalizált, gondolkodós opusokat eredményez (ez különösen igaz a Dara Smithszel közös projektjére, a szintén világszinten jegyzett Lakkerre). Nem meglepő tehát, hogy a zenéit előszeretettel játssza például dj-szettjeiben Aphex Twin.

Megannyi EP után McDonnell idén írta meg az első hivatalos albumát, a kiadásért pedig a mostanság fénykorát élő Killekill kiadó felel, így valamelyest érthető, hogy a tizenegy felvételt tartalmazó anyag miért mozdul el ezúttal bátrabban a techno irányába. Agyas húzásokból mondjuk így sincs hiány: a Rainmaker minden pillanatát végigkísérő statikus zúgás vagy a Mika Riddim futurista törzsi dobjai kellően érdekesek. Végig érződik, hogy a lemez jól átgondolt koncepciót követ, és bár ez többnyire működik, néha mégis úgy érzi a hallgató, mintha helyenként fojtogató lenne az összhatás. Hiányzik a hangok és szerkezetek véletlenszerűsége - de nem annyira gépies a Spectre, hanem itt-ott inkább emberien mesterkélt. McDonnell extremitása így nem mutatkozik meg: sem a szintén tavaszi kislemezén, az Origin And Destinationön hallott erőteljes veretés, sem pedig az EeOo-ként jegyzett zenéinek játékossága nem hallható. Ez nem feltétlenül baj, de az élmény így azért nem teljes.

Killekill, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”