Lemez

Eomac: Spectre

  • Velkei Zoltán
  • 2014. június 15.

Zene

Az ír Ian McDonnell munkássága rengeteg elektronikus zenét kedvelő partizót és szakírót foglalkoztat mostanában. Bonyolultnak álcázott vagy helyenként tényleg bonyolult műveket szerez a kilencvenes évek IDM-jét és napjaink brit basshibrid irányzatait keresztezve.

Ez néha a techno irányába hajló, táncolhatóbb összhatást kelt, máskor meg inkább otthoni hallgatásra optimalizált, gondolkodós opusokat eredményez (ez különösen igaz a Dara Smithszel közös projektjére, a szintén világszinten jegyzett Lakkerre). Nem meglepő tehát, hogy a zenéit előszeretettel játssza például dj-szettjeiben Aphex Twin.

Megannyi EP után McDonnell idén írta meg az első hivatalos albumát, a kiadásért pedig a mostanság fénykorát élő Killekill kiadó felel, így valamelyest érthető, hogy a tizenegy felvételt tartalmazó anyag miért mozdul el ezúttal bátrabban a techno irányába. Agyas húzásokból mondjuk így sincs hiány: a Rainmaker minden pillanatát végigkísérő statikus zúgás vagy a Mika Riddim futurista törzsi dobjai kellően érdekesek. Végig érződik, hogy a lemez jól átgondolt koncepciót követ, és bár ez többnyire működik, néha mégis úgy érzi a hallgató, mintha helyenként fojtogató lenne az összhatás. Hiányzik a hangok és szerkezetek véletlenszerűsége - de nem annyira gépies a Spectre, hanem itt-ott inkább emberien mesterkélt. McDonnell extremitása így nem mutatkozik meg: sem a szintén tavaszi kislemezén, az Origin And Destinationön hallott erőteljes veretés, sem pedig az EeOo-ként jegyzett zenéinek játékossága nem hallható. Ez nem feltétlenül baj, de az élmény így azért nem teljes.

Killekill, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.