Lemez

Richard Dawson: Peasant

  • Lang Ádám
  • 2017. július 15.

Zene

A newcastle-i énekesre a 2014-es szuperszuggesztív Nothing Importantje kapcsán figyelt fel a fura zenék iránt érdeklődő hallgatóság. Folkelőadóként szokták emlegetni, de sokkal többről van szó, ő maga azonban jobban szereti a rituális közösségi zene címkét. És valóban! Dawson nejlonhúros gitárra kifejlesztett technikáján alapuló zenéje egyszerre gyökerezik ősi mélységben, és közben olyan kortárs törekvésekkel is rokonítható, mint a freak folk vagy a zajzene.

Míg az előző lemez legismertebb száma, a The Vile Stuff egy katasztrofális iskolai kirándulásról regél, a mostani Peasant a kora középkori Berniciába kalauzol. Más előadó esetében alighanem én itt lapoznék, csakhogy Dawson ehhez a nehéz témához is megtalálta az adekvát nézőpontot. A lemez legtöbb száma a kor foglalkozásainak egy-egy fiktív képviselőjét teszi meg szócsőnek: a kurvától a kolduson át a tudósig és a katonáig. Ők mesélnek az életükről, közben persze előkerülnek más babonák és történetek is. Az egész pedig épp annak köszönhetően működik, hogy Dawson olyan időtlen zenész, hogy hiába énekel mai nyelven, tőle és az ősi primitív hangszernek ható zörgő gitárjától teljesen hitelesnek hat az egész. Aki nem hiszi, járjon utána, a rövid intró után érkező, epikus kórusba torkolló Ogre rögtön meg fogja győzni – annak ellenére, hogy a Peasant egészében azért a Nothing Important velőtrázó teljesítménye alatt van.

Weird World, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.