Lemez

Richard Dawson: Peasant

  • Lang Ádám
  • 2017. július 15.

Zene

A newcastle-i énekesre a 2014-es szuperszuggesztív Nothing Importantje kapcsán figyelt fel a fura zenék iránt érdeklődő hallgatóság. Folkelőadóként szokták emlegetni, de sokkal többről van szó, ő maga azonban jobban szereti a rituális közösségi zene címkét. És valóban! Dawson nejlonhúros gitárra kifejlesztett technikáján alapuló zenéje egyszerre gyökerezik ősi mélységben, és közben olyan kortárs törekvésekkel is rokonítható, mint a freak folk vagy a zajzene.

Míg az előző lemez legismertebb száma, a The Vile Stuff egy katasztrofális iskolai kirándulásról regél, a mostani Peasant a kora középkori Berniciába kalauzol. Más előadó esetében alighanem én itt lapoznék, csakhogy Dawson ehhez a nehéz témához is megtalálta az adekvát nézőpontot. A lemez legtöbb száma a kor foglalkozásainak egy-egy fiktív képviselőjét teszi meg szócsőnek: a kurvától a kolduson át a tudósig és a katonáig. Ők mesélnek az életükről, közben persze előkerülnek más babonák és történetek is. Az egész pedig épp annak köszönhetően működik, hogy Dawson olyan időtlen zenész, hogy hiába énekel mai nyelven, tőle és az ősi primitív hangszernek ható zörgő gitárjától teljesen hitelesnek hat az egész. Aki nem hiszi, járjon utána, a rövid intró után érkező, epikus kórusba torkolló Ogre rögtön meg fogja győzni – annak ellenére, hogy a Peasant egészében azért a Nothing Important velőtrázó teljesítménye alatt van.

Weird World, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.