rövidfilm - A dicsőség a tenger felett

  • - szabóágnes -
  • 2009. április 23.

Zene

című amerikai-német koprodukció magasra teszi a mércét; azon pályán vág neki, ahol Sodoma és Gomorra hősei játszanak. Ahol Noé története is megy, vagy éppenséggel Orpheusz és Eurüdiké mítosza. Azaz pusztulunk, mert bűnösök vagyunk, illetve mi menthető, ha jön az özönvíz, vagy mi történik, ha alászállunk a poklokra, és visszahozzuk azt, akivel élhető az élet...
című amerikai-német koprodukció magasra teszi a mércét; azon pályán vág neki, ahol Sodoma és Gomorra hősei játszanak. Ahol Noé története is megy, vagy éppenséggel Orpheusz és Eurüdiké mítosza. Azaz pusztulunk, mert bűnösök vagyunk, illetve mi menthető, ha jön az özönvíz, vagy mi történik, ha alászállunk a poklokra, és visszahozzuk azt, akivel élhető az élet...

Csakhogy e furcsa mixtúra végéig nem derül ki, hogy a halottak tényleg meghaltak-e, vagy csak Csipkerózsika-álomba szenderülve várják szeretteiket és megmentőiket. Ott a végén pedig az nem, hogy isteni sugallatra feltámadnak-e, vagy velük halnak szeretteik is? Onnan indulunk, hogy a szökőárban eltűnt személyeknek bárkát tákolnak a szeretteik, de olyat ám, hogy azt Kevin Costner a Waterworld 3-ban is megirigyelhetné. Összehordanak rá az mp3 lejátszótól a kedvenc fürdőkádon át a szerelmi szentélynek minősülő nászágyig mindent, majd vízre bocsátják. Nem is tűnik csodának, hogy pont ott esik szét atomjaira és száll alá a hullámsírba, ahol az alvilági vagy a két világ közt lebegő szellemlények - mondom, nem derül ki - leledznek. E szerencsésnek mondható baleset arra is jó, hogy megtörténjék az utolsó összeborulás vagy az életre lehelő csók. Vagy mindnyájuk halála. Vagy valami egészen más esetleg. Az nem lenne persze baj, ha kiderülne, hogy mindez New Orleansban játszódik, ugyanis nem New Orleans a világ egyetlen szökőár sújtotta vidéke. Ezzel együtt a Dicsőség a tenger felett mértéktartó, s ilyetén szép műdarab, épp a könnyen adódó válaszainak elhagyása menti ki a giccsből.

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.