Lemez

Salami Rose Joe Louis: Zdenka 2080

  • - minek -
  • 2019. október 5.

Zene

Lindsay Olsen, az észak-kaliforniai zenei színtér egyik legelragadóbb alakja régóta kettős életet él: civilben bolygókutató a Berkeley Egyetemen, szabad­idejében pedig tehetséges producer és aranykezű szintetizátorvirtuóz. Utóbbi minőségében közreműködött a legutóbbi Toro Y Moi-turnén, de zenél a Cinematic Orchestrában is. A Salami Rose Joe Louis Olsen egytagú, mégis gazdag hangzású „zenekara”, amelynek élén a harmadik szólóalbumát adta ki, de ez az első, amely Flying Lotus, a rokonlelkű zenebolond ki­adójánál jelenik meg. A Zdenka 2080 voltaképpen egy konceptalbum, amely az emberi kapzsiság és galádság által tönkretett, disztópikus, jövőbeli világban játszódik. A bolygó megmentésében fontos szerep vár a dalokban kiteljesedő, szárnyaló fantáziára, a megoldás kulcsa pedig egy nyolcszögletű szoba, amelynek falait a címbeli Zdenka pingálta ki. Mindez persze csak a bő lére eresztett mese, amelyet Olsen 22 rövid, bűbájos dalocska formájában mesél el, ráadásul úgy, hogy a melódiákban tobzódó szerzemények ragályosnak és hipnotikusnak bizonyulnak. E futurista popzene legfőbb vonzereje a határtalan játékosság, amit változatos formákban és a legkülönbözőbb műfajokból (jazz, soul, dream­pop-chillwave) merítve, ám azokat sorra-rendre kiforgatva tálal elénk. Mintegy mellékesen kiderül az is, hogy Olsen énekesnőnek sem utolsó, néha tisztán csengő, de többnyire jócskán manipulált hangja a fülünkben ragad.

Brainfeeder/Neon Music, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.